نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
گفتگوی خبرگزاری شهریار با سعید رحیمی
کد مطلب: 1001118 تعداد بازدید: 2974 تاریخ انتشار: 1394/06/01 23:34
چاپ خبر
ارسال
به بهانه برگزاری اولین نمایشگاه زیبانگاری بسم الله به وسعت یک شهر

تبریز تونز

گفتگوی  خبرگزاری شهریار با سعید رحیمی  

به بهانه برگزاری اولین نمایشگاه زیبانگاری بسم الله به وسعت یک شهر

همسویی هنر و قرآن در بیان زیبایی های بصری/شهر مزین به کلام خدا شد

شهریار نیوز: با شروع ماه مبارک رمضان در سطح شهر و همچنین در محل ساختمان مرکزی شهرداری تبریز نمایشگاه گروهی از هنرمندان گرافیست با عنوان اولین نمایشگاه زیبانگاری بسم به وسعت یک شهر برگزار شد که به این بهانه گفتگویی با سعید رحیمی بعنوان سرپرست نمایشگاه زیبا نگاری آیه بسم الله الرحمن الرحیم داشته ایم :

 لطف کنیددر مورد روند شکل گیری گروه و فعالیتهای هنری آن توضیح بدید؟

با نام ویاد خدای مهربان. با توجه به جذابیت و جامعیت هنر گرافیک که از بیان و شیوایی خاصی در فهم مطالب بهره می برد ما بر آن شدیم تا از این قابلیتها در طراحی تابلوهای زیبا نگاری بسم ا... بهره بگیریم.طرح تشکیل گروه هم حدود سال 87  مطرح شدو بعد از برنامه ریزی های دقیق اهداف گروه نهادینه و اجرایی گردید که حاصل فعالیت این گروه برپایی نمایشگاه های متعدد گروهی در داخل و خارج از ایران شد. این گروه با همراهی آقایان سعید داوری ، داود دلدار،فرهاد رحیم قراملکی و علیرضا فرساد  علاوه بر برگزاری نمایشگاه های متعدد زیبانگاری بسم الله در زمینه برگزاری نمایشگاه های کاریکاتور نیز تجربیات متعددی را داشته است.در کنار برگزاری نمایشگاه های هنری برگزاری چندین جشنواره  هنری نیز از قبیل جشنواره سراسری تصویر سازی قصص قرآنی، جشنواره سراسری کاریکاتور خوب و بد ، جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور مطبوعات و... و ورکشاپ های هنری متعدد نیز در کارنامه فعالیت این گروه به چشم می خورد.ناگفته نماند که این گروه فعالترین و تخصصی ترین گروه در حوزه فرهنگسازی شهروندی به شمار می آید که از نمونه فعالیتهایش تالیف و طراحی کتابچه ها و مجموعه های متعدد آموزش شهروندی برای معاونت فرهنگی اجتماعی را می توان برشمرد.

 آقاي رحیمی نظر خودتان را در مورد جایگاه هنر قرآنی در جوامع امروزی بیان کرده و رویکرد هنرمندان  را در این مورد چگونه ارزیابی می کنید؟

 با توجه به گرایش غرب به استفاده از ابزارجنگ نرم و ضد فرهنگی علیه ایران وبالطبع مسلمان جهان حرکتهای ضد دینی واخلاقی در جهان رو به افزایش است که شاخص ترین آن هتاکی به قرآن مجید توسط یک کشیش وکشتار وحشیانه اخیر مسلمانان در کشور میانمار بود که سکوت جوامع بین المللی در قبال آن قابل تامل و افزایش کشمکش و تنش بین ادیان را به دنبال دارد و جایگاه بالای قرآن در هدایت جوامع نمود پیدا می کند و دراین میان لازم است هنرمندان مسلمان جهان در قبال اینگونه اتفاقات سکوت نکرده و از ابزار هنر برای اعتراض به اینچنین گستاخی ها در جهت بسط و گسترش آموزه های دینی و قرآنی ، استفاده نمایند.   

با توجه به تجربه برگزاری نمایشگاه قرآنی در کشوری مانند روسیه، بازخورد چنین جوامع غیر مسلمان را چگونه دید؟

تجربه نمایشگاه زیبانگاری بسم االله در مسکو را می توانم بهترین نمایشگاه گروه بوف عنوان نمایم چرا که علی رغم مسیحی بودن اکثریت غریب به اتفاق شهرمسکو، این نمایشگاه که رمضان سال گذشته در روسیه برگزار شد، مورد اقبال عمومی قابل توجهی قرارگرفت و بازخورد خوبی داشت که نتیجه آن تمدید چندباره این نمایشگاه و فروش آثار به بازدیدکنندگان علاقه مند بود. بازدید کنندگان این نمایشگاه که بیشتر مسیحی بودند در مواجهه با تابلوهای بسم ا... بارها اذعان می کردند که تاکنون به زیبایی کلمه الله و کلام خدا توجه نکرده اند و هنر ایرانی را که توانسته بود زیباییهای بصری آنها را عیان کند را ستایش می کردندو جهت خرید تابلوها در منزل خودشان ابراز علاقه مندی می کردند. حال متوجه می شویم که هنرقرآنی میتواند مرزهای اعتقادی و دینی را از میان بردار و سفیری باشد برای اشاعه فرهنگ قرآنی.

 

 آیا قصد ادامه نمایشگاههای اینچنینی را دارید؟

بله،چراکه نه. بارها خواسته ایم و تلاش کرده ایم که لذت نمایشگاه زبانگاری پوستر بسم الله در مسکو برایمان تکرار شود اما با توجه به عدم حمایتهای مالی و هزینه های سنگین چنین نمایشگاه هایی، متاسفانه فعلا در آرزوی رفع موانع هستیم.

طرح "نمایشگاه زیبانگاری بسم الله به وسعت یک شهر" چگونه ایجاد شد و آیا به اهداف خود در برگزاری این نمایشگاه رسیدید؟

 با توجه به اهمیت اینگونه نمایشگاه ها در حوزه معنایی وفرا مادی و جایگاه بالای هنر قرآنی برآن شدیم که برای  شکستن فضاهای محدود نمایشگاهی ، این حرکت را به حرکتی نمادین و متفاوت تبدیل کنیم که وسعت نمایشگاه قرآنی ما در حصار چند دیوار نبوده و شهری را مزین به کلام خدا در ماه رمضان نماییم. البته با خوشفکری همراهان عزیزمان در روابط عمومی شهرداری کلانشهر تبریز این نمایشگاه به صورت متمرکز در طبقه اول ساختمان شهرداری در ابوریحان و همزمان در لایت باکسهای متعدد شهری  در جای جای شهر تبریز در معرض دید عموم قرار گرفت.  البته با توجه به حجم اجرایی و مدیریتی چنین طرحی متاسفانه به اهداف در نظر گرفته خود تاحدودی نرسیدیم که امیدواریم در آینده بتوانیم بهتر عمل کنیم.

اگر ما لزوم پرداخت به هنر قرآنی را نادیده بگیریم چه خواهد شد ؟

قرآن مجید کتاب تاریخ و بیان سرگذشتها و کتاب علوم طبیعی و بیان اسرار زمین وآسمانها نیست، بلکه گنجینه ای برای هدایت بشر است.

همسویی هنر و قرآن  در بیان زیبایی های بصری ،به گونه ای است که نه تنها تازگی خود را همواره حفظ کرده ،بلکه با گذشت زمان مفاهیم تازه تر و آموزنده تری را ارائه می کند،به گونه ای که پیر وجوان ،دانشمندو عامی ،هرکدام به فرا خور حال خود ،از این گنجینه پر نور هدایت ، بهره مند می گردند.در این راستا لزوم فرهنگ سازی قرآنی در قالب های خط ،نقاشی و گرافیک واهمیت پرداختن به هنرهای قرآنی بیش از پیش نمایان می گردد.    

حرف آخر ؟

برخود لازم می دانیم که از همراهی روابط عمومی و بین الملل شهرداری تبریز در برگزاری این نمایشگاه تشکر نموده و بر ادامه دار بودن چنین حرکت های هنری تاکید نماییم و برگزاری آن را محدود به یک شهر ننموده و مرزهای دیگر را در نوردیم.

 

تبریز تونز

تبریز تونز

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط