نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
معرفی آثار آموزشی و پژوهشی در حوزه کمیک و کاریکاتور
کد مطلب: 1001121 تعداد بازدید: 2390 تاریخ انتشار: 1394/06/03 04:50
چاپ خبر
ارسال
معرفی آثار آموزشی و پژوهشی در حوزه کمیک و کاریکاتور

تبریز تونز

معرفی آثار آموزشی و پژوهشی در حوزه کمیک و کاریکاتور

تبریز تونز به نقل از شیرین طنز :

انتشارات سوره مهر در طی سال‌های اخیر تلاش داشته تا در حوزه آموزش و پژوهش، آثار مناسب و مرتبط با کمیک را منتشر و به علاقه‌مندان این عرصه معرفی کند.

به گزارش تبریز تونز به نقل از  شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، کمیک استریپ یا داستان مصور به مجموعه‌ای از تصاویر پی در پی گفته می‌شود که داستانی را روایت می‌کنند. این هنر از دیرباز نیز به شکل‌هایی دیگر در کشورمان بازتاب و نمود داشته است. نقاشی‌های مینیاتور دوره عباسی، تصاویر قهوه‌خانه‌ای که درباره شاهنامه‌ کشیده می‌شد و یا پرده‌خوانی‌های عاشورایی از این جمله این آثار بوده‌اند. در دوره های اخیر نیز کمیک ها با فضای عموما طنز و کمدی در نشریات مختلف منتشر شده اند. البته هنر کمیک و خلق داستان مصور هیچ گاه به طور جدی در حوزه نشر مکتوب جایی پیدا نکرد و تنها آثار ترجمه شده اندکی در این عرصه منتشر شد.

در این راستا حوزه هنری و نشر سوره مهر با انتشار آثار آموزشی و پژوهشی در حوزه کمیک و کاریکاتور مخاطبان را با این هنر بیش از پیش آشنا کرده اند و به نوعی زمینه را برای تولید و عرضه این گونه محصولات مهیا می‌کنند.

پایگاه خبری حوزه هنری در این گزارش به معرفی تعدادی از این آثار پرداخته که در زیر می‌خوانید.

از تاریخچه کمیک استریپ چه می‌دانید؟

کتاب «تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ»، نوشته «مهدی ترابی مهربانی»، با هدف شناخت ریشه‌های این هنر و بررسی چگونگی ایجاد و رشد این هنر تالیف شده است. در این کتاب همچنین به مباحثی همچون رابطه کمیک استریپ با دیگر هنر‌ها و چگونگی ورود آن به دیگر کشورهای دنیا مطرح شده است. مولف در این کتاب، با استفاده از منابع معتبر، به بررسی چگونگی شکل‌گیری قهرمانان داستان‌های مصور در غرب می‌پردازد. کتاب حاوی تصاویر خوبی است و در آن همه جزئیات در مورد شخصیت‌های مهم کمیک استریپ در تاریخ نه‌چندان طولانی این هنر پرداخته شده است. کمیک استریپ در ایران هنری ناشناخته است و تاکنون چندان به آن پرداخته نشده است، اما انتشار این کتاب می‌تواند تأثیر زیادی در جذب هنرمندان و مخاطبان جهت تولید آثار کمیک استریپ در ایران داشته باشد. کتاب حاوی اطلاعات کاملی در مورد این هنر دوران مدرن است و می‌تواند مرجع مناسبی برای علاقه‌مندان این رشته در ایران باشد.

کتاب «تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ» در سی و یک فصل تولید شده است که از اهم فصول کتاب می‌توان به تاریخچه کمیک استریپ، کمیک استریپ‌های کارتونی، داستان‌های مصور قهرمانی و تحول تازه، استقلال هنرمندان کمیک استریپ اشاره کرد. همچنین کمیک استریپ ها در دیگر کشورها از جمله فصل‌های کتاب را شامل می‌شوند.

 

کتاب «تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ» به شکل مصور در ۲۷۴ صفحه قطع رحلی و در تیراژ دو هزار و ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات سوره مهر برای دومین بار منتشر شده است.

اسکیس‌هایی از برجسته‌ترین هنرمندان تصویرگر و طراح کشور

کتاب «اسکیس» مجموعه طرح‌های آزاد طراحان کاریکاتوریست و تصویرگر معاصر ایران است. این کتاب به کوشش سیدحسن موسی‌زاده گردآوری شده است. اسکیس بخشی با اهمیت از یک فرایند هنری است که در اکثر اوقات به فراموشی سپرده می‌شود. اسکیس مجموعه طرح‌های آزاد یک طراح است و تمرینی است برای رسیدن به طرح مطلوب و ایدئال. هدف از تألیف این کتاب، توسعه فرهنگ و هنر طراحی در میان نسل جدید و شناساندن زوایای پنهان بخشی از این هنر است.

«اسکیس» کتابی ۴۰۸ صفحه‌ای است که انتشارات سوره مهر آن را در ۲۵۰۰ نسخه و به قیمت ۵۹ هزار تومان به بازار کتاب عرضه کرده است.

نقاشی کارتونی به زبانی ساده

کتاب «نقاشی کارتونی» کتاب مجموعه‌ای از درس‌های آموزشی آسانی است که قصد دارد نقاشی کارتونی را به مخاطب بیاموزد. با این درس‌ها مخاطبان کتاب می‌توانند ساده‌ترین شکل شخصیت‌های کارتونی متعددی را نقاشی کنند و با سبک طراحی آن ها آشنا شوند.

سبک آموزش کتاب، بهره‌برداری از ساده‌ترین خطوط و با استفاده از آسان‌ترین روش‌هاست. کتاب با کمک گرفتن از مدل‌های هندسی همراه با خطوط راست و منحنی، درس‌ را آغاز کرده است. خوانندگان این کتاب پس از فراگیری درس‌ها می‌توانند کارتون‌های زیادی را طراحی و حتی آن ها را رنگ‌آمیزی کنند. شیوه‌های رنگ‌آمیزی نیز در بخش‌هایی از کتاب، آموزش داده شده‌اند.

«جمجمه‌های کارتونی را چگونه رسم کنیم؟»، «طراحی بدن»، «خطوط حرکتی»، «ده اشتباه رایج در ترسیم کارتون و شیوه‌های اجتناب از آن ها»، «طراحی کارتونی جانوران»، «جادوی انیمیشن»، «رسم ساده پرسپکتیو»، «ترسیم شخصیت‌های کارتونی واقع‌گرا»، «طراحی شخصیت‌های کارتونی اغراق‌آمیز» و «پرسش‌های رایج در زمینه هنر کارتون» از فصل‌های این کتاب هستند.

کتاب «نقاشی کارتونی» نوشته کریستوفر هارت توسط احمد کعبی‌فلاحیه ترجمه شده و این اثر در ۲۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۹۰۰ تومان از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

«طراحی‌های یک ذهن طنز پرداز» در سوره مهر

از کریستوفر هارت اثر دیگری با عنوان «طراحی‌های یک ذهن طنز پرداز» توسط انتشارات سوره مهر به بازار کتاب کشورمان عرضه شده است که در حوزه کمیک و تصویرسازی می‌تواند حائز اهمیت باشد. ابزارهای لازم برای نوشتن شوخی‌ها، جذابیت‌های بصری تیم‌های کمدی، زوج‌های چاق/لاغر، کوتاه/بلند، نحوه‌ قرار گرفتن یک شخصیت در کار، نحوه‌ قرار دادن موانع برای تضاد ایجاد کردن اعمالی که متعجب کننده هستند و … از جمله موضوعاتی هستند که در کتاب به آن ها پرداخته شده است.

کریستوفر هارت نویسنده پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه طراحی، انیمیشن و کمیک‌استریپ است. شرکت در کلاس‌های انیمیشن شخصیت دیزنی در انستیتوی هنر کالیفرنیا، دریافت مدرک کارشناسی از مدرسه فیلم دانشگاه نیویورک و کار در بسیاری از مجلات مشهور از جمله مجله MAD برخی از فعالیت‌های کارنامه او هستند. هارت تاکنون چندین داستان کمدی برای بسیاری از استودیوهای فیلم از جمله پارامونت و فاکس هم نوشته و آثار او تاکنون به بیش از ۲۰ زبان دنیا ترجمه شده است.

کتاب «طراحی‌های یک ذهن طنز پرداز» در ۲۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۹۰۰ تومان منتشر شده است.

هر آنچه از کاریکاتور باید بدانید در اثری دو جلدی

«پرونده کاریکاتور» عنوان اثر دیگری از سوره مهر است که هر چند ارتباط مستقیم با کمیک و داستان مصور ندارد، اما هنر و رسانه کاریکاتور را که بی ارتباط با تصویرسازی و کمیک هم نیست، به طور اجمالی و کاملی تشریح کرده است.

این اثر دو جلدی‌ نوشته محمدرفیع ضیایی است که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تولید و در ۲۵۰۰ نسخه به بازار کتاب عرضه شده است.

سوره مهر همچنین آثار پژوهشی و ترجمه بسیاری در زمینه کمیک و داستان مصور و انیمیشن ارائه کرده است که علاقه مندان می توانند از این گونه آثار استفاده کنند.

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط