نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
آموزش تکنیک های رنگ آمیزی با آبرنگ
کد مطلب: 1001145 تعداد بازدید: 10224 تاریخ انتشار: 1394/06/12 00:26
چاپ خبر
ارسال
آموزش تکنیک های رنگ آمیزی با آبرنگ و چگونگی استفاده از آن

تبریز تونز

آموزش تکنیک های رنگ آمیزی با آبرنگ

مردم اصولاً تصور می کنند تنها زمینه مناسب برای نقاشی با آبرنگ، کاغذ است. اما این تصور به هیچ وجه درست نیست. از آنجا که رنگ های آبرنگ را باید با آب ترکیب و استفاده کرد - همان طور که از نامش پیداست – کاغذ های معمولی قدرت جذب  آب را به خوبی ندارند و در نتیجه چروک می شوند و این نتیجه نهایی نقاشی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

یکی از سختی های استفاده از آبرنگ، کشیدن خطوط متمایز و قابل دیدن است. بعد از خشک شدن نقاشی، خطوطی که نقاش ترسیم کرده است، آنقدر کم رنگ هستند که تقریباً دیده نمی شوند. اما مزیت این نقاشی، سریع خشک شدن رنگ های آن است. البته این سبک سختی های خودش را نیز دارد، به طور مثال اگر هنرمند دچار اشتباه بشود و خط و رنگی را به غلط ترسیم کند، بسیار سخت می تواند این اشتباه را جبران کند. اساس این نقاشی مبتنی بر آب است و اگر رنگ و آب زیادی روی مقوا یا کاغذ مخصوص قرار بگیرد باعث از بین رفتن بافت آن و خراب شدن کار می شود.

در پایین تکنیک هایی را ذکر کرده ایم تا با کمترین اشتباه، بهترین آثار را خلق کنید.

 

ترسیم طرح، پیش از رنگ آمیزی

 

با ترسیم شکل کلی نقاشی موردنظر، می توانید میزان خطای کار خود را به حداقل برسانید.  استفاده از مداد های نرم  برای طراحی طرح اولیه بسیار عالی است زیرا اگر اشتباه کنید به راحتی می توانید آن را پاک کنید. بدون اینکه به کار خود آسیب بزنید.

تبریز تونز

 

قلم موها

 

نقاشی با آبرنگ بسیار آسان است، اما دردسرهای خاص خود را دارد. فردی که به این سبک روی می آورد باید حتما اصولی را بداند و مواردی را رعایت کند تا دچار مشکل نشود. یکی از این موارد خریداری قلم موی مناسب است. برای جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه اشتباهی بهتر است از قلم موهای ریز و نازک استفاده کنید. استفاده از قلم موی نازک و ریز علاوه بر کم کردن ضریب خطا، از ایجاد حباب و آب گرفتن بیش از حد قلم به خود نیز جلوگیری می کند. قلم موهای بزرگ شاید به ظاهر روند کار را سرعت ببخشند اما اشکالات فراوانی نیز ممکن است به وجود بیاورند. به طور مثال، از خط های کم رنگی که با مداد ترسیم کرده ایم بیرون بزنند و ظرافت کار را از بین ببرند.

 

رقیق و غلیظ کردن رنگ

 

اگر مایل هستید نقاشی پر رنگ و لعابی داشته باشید، باید اصول رقیق و غلیظ کردن رنگ را به خوبی بدانید. منظور از رقیق و غلیظ کردن رنگ چیست؟ رقیق کردن که از نامش پیداست به روند رقیق کردن رنگ در سطح نقاشی می گویند که در نتیجه آن رد قلم موهای مختلف از روی سطح محو می شوند و در انتهای کار چیزی از آنها باقی نمی ماند.  این کار باعث می شود رنگ ها بسیار صاف و یکدست دیده شوند. البته در این تکنیک، قسمت های بالای طرح پررنگ تر و بخش های انتهایی آن کم رنگ تر هستند.

 

لعاب کاری روشی جالب در نقاشی با آبرنگ است. این تکنیک باعث غلیظ تر دیده شدن رنگ ها می شود. به این ترتیب که هنرمند برای پررنگ و تیره تر نشان دادن قسمتی از نقاشی، چندین لایه از رنگ را روی هم استفاده می کند. یعنی یک بار رنگ می گذارد و بعد از خشک شدن دوباره این کار را تکرار می کند تا جایی که غلظت رنگ به میزان دلخواه او برسد.

 

رنگ در رنگ

 

یکی از روش های بسیار رایج در نقاشی با آبرنگ، تکنیک رنگ در رنگ است. در این روش، هنرمند رنگ جدیدی را روی رنگی قرار می دهد که روی سطح کشیده شده و هنوز خیس است. این کار منجر به ترکیب و ادغام این دو رنگ با هم می شود و نمای بسیار جالبی به نقاشی می بخشد. این کار را می توان برای ایجاد کنتراست بین بخش های مختلف در نقاشی نیز می توان استفاده کرد.

 

چکاندن رنگ

 

یکی از روشهای مورد استفاده در نقاشی با آبرنگ، استفاده از روشی به نام چکاندن قطره های رنگ است. برای این روش باید رنگی را با آب آغشته کنید و روی سطحی با رنگ دیگر بچکانید و با تکان دادن صفحه، رنگ به آرامی جذب کاغذ و رنگ زیرین می شود. این نوع ترکیب  با روش رنگ در رنگ فرق دارد. در روش چکاندن قطره های رنگ، سطح مورد نظر خیلی لطیف و ظریف تغییر رنگ می دهد و کم دیده می شود. اما در روش رنگ در رنگ این کار برای کامل دیده شدن تغییر و تفاوت رنگ ها ایجاد می شود.

گردآورنده

بوم آبی

 

 

 

تبریز تونز

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط