نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
بیژنی : کمیک استریپ در دفاع مقدس جالب نیست
کد مطلب: 1001211 تعداد بازدید: 2542 تاریخ انتشار: 1394/07/03 23:26
چاپ خبر
ارسال
مازیار بیژنی : کمیک استریپ در دفاع مقدس جالب نیست

بیژنی : کمیک استریپ در دفاع مقدس جالب نیست

تبریز تونز به نقل از شیرین طنز :

 

مازیار بیژنی گفت: در شبکه‌های اجتماعی برخی از کاریکاتوریست‌ها وارد مقوله دفاع مقدس شده‌اند که منجر به سوء برداشت شده؛ در واقع فعالیت در عرصه کاریکاتور دفاع مقدس مانند راه رفتن روی لبه تیغ است.

 

به گزارش تبریز تونز به نقل از شیرین طنز، به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، با توجه به تعدد ابزارها برای انتقال پیام در عرصه‌های مختلف فرهنگی به ویژه دفاع مقدس، مدت‌هاست دیده می‌شود که برخی کاریکاتوریست‌ها و تصویرگران وارد فضای دفاع مقدس شده‌اند که آثارشان در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود.

 

بر این اساس گفت‌وگویی با «مازیار بیژنی» از کاریکاتوریست‌های با سابقه کشورمان داشتیم که وی اظهار داشت: در بحث کاریکاتور و تصویرسازی دفاع مقدس، کتاب‌هایی درباره جنایات «صدام» و همچنین خاطرات جنگ، تصویرسازی شده است که به نوعی با دیدگاه تاریخی به این مقوله پرداخته شده است.

 

وی ادامه داد: به نظرم در جاهایی می‌شود، کاریکاتور وارد فضای طنز بعد از جنگ تحمیلی شود مثل مدل فیلم «آژانس شیشه‌ای»؛ اما در مورد ورود کاریکاتوریست به فضای جبهه باید گفت که دفاع مقدس قداست دارد و شوخی بردار نیست که آن را در فضای کاریکاتور نشان داد حتی بحث‌های طنزی که در جبهه وجود داشت را باید کلامی بیان شود.

 

* بحث ایثار و شهادت از خطوط قرمز کاریکاتور دفاع مقدس

 

بیژنی یادآور شد: تفاوت ما با کاریکاتوریست‌های خارجی در این است که آنها درباره جنگ‌هایشان آثار ضد جنگ با موضوع طنز و کمدی طراحی می‌کنند اما با توجه به اینکه دوران هشت ساله جنگ تحمیلی ما، دفاع مقدس بود، عملاً نمی‌توانیم وارد عرصه کاریکاتور بشویم.

 

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که برخی هنرمندان خارجی هیچ قید و بندی ندارد و به راحتی وارد فضای جنگ و حتی پیامبران الهی می‌شوند اما با توجه به محدودیت به لحاظ اعتقادی و اخلاقی کاریکاتوریست‌های مسلمان و بحث شهید و شهادت، باید خطوط قرمز را نگه داشت.

 

* فعالیت در عرصه کاریکاتور دفاع مقدس مانند ایستادن روی لبه تیغ

 

وی در خصوص خطوط قرمز بیان داشت: اصل کاریکاتور قید و بند بر نمی‌دارد؛ دیده می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی برخی از کاریکاتوریست‌ها وارد مقوله دفاع مقدس می‌شوند که به نوعی منجر به سوء برداشت شده؛ در واقع فعالیت در عرصه کاریکاتور دفاع مقدس مثل راه رفتن روی لبه تیغ است.

 

* کمیک استریپ در دفاع مقدس جالب نیست

 

این کاریکاتوریست کشورمان درخصوص ورود تصویرگران به فضای کمیک استریپ در عرصه دفاع مقدس، گفت: کمیک استریپ معمولاً با تخیل آمیخته شده و داستان‌پردازی مصور است؛ با توجه به اینکه باید در عرصه دفاع مقدس واقعیت‌ها انعکاس داده شود، اینجا کار خیلی جالبی درنمی‌آید.

 

وی پیرامون ورود به بحث دشمنان در هشت سال جنگ تحمیلی، بیان داشت: زمان‌شناسی یکی از بحث‌های مورد توجه است و اکنون روابط ما با عراق روابط دوستانه‌ای است لذا پرداختن به موضوع سربازان عراقی موضوعیت ندارد. به جای آن می‌توان به صدام حسین و دیگر کشورهایی که حامی رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی بودند، پرداخت.

 

* بازی‌های کامپیوتری که پیامی از دفاع مقدس ندارند

 

بیژنی در ادامه با انتقاد از بازی‌های کامپیوتری با عنوان دفاع مقدس، افزود: در بازی‌سازی‌ها دیدم که اشتباهات استراتژیکی وجود دارد؛ در واقع مدل، آمریکایی را برای دفاع مقدس به کار برده‌اند. به عنوان نمونه قهرمانی است که اسلحه دستش می‌گیرد و همه را می‌کشد و این موضوع پیامی ندارد. حتی سری بازی‌هایی است که چند سال آینده جنگ ایران و عراق را نشان می‌دهد که سرباز ایرانی یک ربات است که با سفینه در جزیره مجنون فرود می‌آید و با دیگر ربات‌ها می‌جنگد. در واقع این موضوعات فرهنگ نادرست را منتقل می‌کند.

 

وی یادآور شد: انیمیشن از دیگر کارهای هنری در عرصه دفاع مقدس بوده که تاکنون کارهایی خوب و قابل توجهی انجام شده است.

 

تبریز تونز

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط