نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
مصاحبه اختصاصی تبریز تونز با یاسر خانبرای
کد مطلب: 1000130 تعداد بازدید: 4771 تاریخ انتشار: 1393/08/10 10:07
چاپ خبر
ارسال
یاسر خانبرای نامی مطرح و آشنا در کاریکاتور چهره است . نامی که چند وقتی است در تیتر خبرهای موفقیت کارتونیستهای ایرانی در جشنواره های خارجی و داخلی بارها به چشم خورده است .

یاسر خانبرای نامی مطرح و آشنا در کاریکاتور چهره است . نامی که چند وقتی است در تیتر خبرهای موفقیت کارتونیستهای ایرانی در جشنواره های  خارجی و داخلی بارها به چشم خورده است . جوانی خوش اخلاق، موفق  و خونگرم از دیار سنندج است. به جرات می توان گفت که در کاریکاتور چهره اجراهایی زیبا، قابل تامل و منحصر به فرد دارد. به همین تعریف به خاطر موفقیت اخیرش در جشنواره ورلد پرس و کسب جایزه سوم این جشنواره در بخش کاریکاتور چهره گفتگویی صمیمی با وی انجام داده ایم که تقدیم حضورتان می گردد:

 

یک بیوگرافی مختصر از خودتون؟

یاسر خانبرای هستم اهل سنندج فارغ التحصیل رشته گرافیک تهران ، در حوزه کاریکاتور از سال 90 شروع به فعالیت نموده ام ؛ و از فعالیت هایم حضور درفستیوال ها و جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی و برپایی چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی است

تعریف کلی شما از کاریکاتور چهره؟

به نظر بنده کاریکاتور جدا از اغراق در دفورماسیون و روانشناسی چهره و ساحت بیرونی آن ، باید در ساحت درونی اثر نیز اغراق و نیز ایجاد تاویل کند ومخاطب را درآن به کشف و شهود وا دارد واگر اغراقی صورت بگیرد کاملا بر اساس ایدئولوژی شخصیت کاراکتر و از ورای فیلتر و جهان بینی هنرمند باشد.

اغراق در کاریکاتور چهره یک شخص رو یک الزام میدونید یا یک اجبار؟

بستگی به رویکردی دارد که هنرمند در پی خلق یک اثر است ، اما برای شخص بنده بیشتر مواقع الزام است

شما برای اجرای کاریکاتور چهره یک شخص از خصوصیات باطنی یک شخص استفاده میکنید یا از خصوصیات ظاهری شخص؟

سعی میکنم دو برخورد متمایز داشته باشم ؛ دررویارویی با آثار خودم که نیازمند تامل و مطالعه و بررسی است بدون شک برخوردی درونی وباطنی داشته و دارم و سعی ام بر این است جدا از دفورماسیون و روانکاوی پرتره ازالمانهای بجا و روابط های فرمال  شخصیت را مورد بررسی قرار بدم ، هرچند در دفورماسیون اثر کاملا به دنبال خلق اغراق های خلاقه هستم وکاملا برخوردی نو را دنبال میگیریم ، در کل به دنبال یک نوع ارتباط فرم و معنی در بیان اغراق هستم؛ چون به نظر بنده دوره اغراق در بزرگ کردن یک عضو در جهت طنز و یا هجو بودن به سر آمده و این شیوه خلاقیت و بار مفهومی را حمل نمیکند ، مگر اینکه بخواهم از روی مدل زنده کار کنم و در این شیوه هم جدا از اغراق ساختاری سعی ام بر بیانی روانشناسانه واغراق در حال و هوا و احساس مدل در اثر است .

تاحالا کاریکاتور چهره خودتون رو کشیدید یا کاریکاتور چهرتان را کشیده اند؟

متاسفانه کاریکاتور چهره خودم را نه اما از چهره خودم زیاد طراحی کشیده ام ، اما اینکه چهره بنده رو کشیده باشند بله خیلی از دوستان محبت داشتن و چهره  بنده رو چه به صورت حضوری و چه از روی عکس کشیده اند.

در اجرای آثارتون از چه ابزاری استفاده کرده و چه مدت زمانی را برای خلق هراثر صرف میکنید؟

در اجراهایم از مواد و متریالهای مختلف استفاده میکنم اما عمدتا از مداد و گرافیت استفاده میکنم و اگر لازم ببینم اجرای دیجیتال یا پرداخت های دیجیتال نیز انجام میدهم هرچند به اجراهای دیجیتال علاقه مند نیستم، بیشتر آثار و اجراهای دستی را می پسندم؛ بنده قبل از شروع هر اثری درانتخاب شخصیت بسیارحساسم و سعی میکنم مطالعه درستی در مورد کاراکتر مورد نظر داشته باشم و شخصیت رو از ابعاد مختلفی واکاوی و کنکاش میکنم و برای آن اتودهای مختلفی کار میکنم تا کاملا به هدف غایی خودم چه از لحاظ فرمال چه از لحاظ کانسپت مورد نظر برسم و زمان آن کاملا بر اساس جستجو و نتیجه نهایی متغیر است چون کیفیت برایم دارای اهمیت است نه کمیت، و درنهایت  رویکردم خلق یک اثر خلاقه است.

باتوجه به موفقیتهای این اثر (کاریکاتور باراک اوباما) در جشنواره های مختلف رمز این موفقیت ها را در چه میبینید؟

اوباما از جمله شخصیت هایی است که بسیار کار شده و به نوعی جویده شده است و خلق یک اثر جدید خواهان خلاقیت است،  این اثر فقط یک اغراق ساده نیست، به نظر بنده چند مورد دراین اثر چشمگیر است :

 1- اغراق متفاوت و خلاقانه وغیرعادی در کاراکتر

2- ترکیب منسجم و مینیمال وروابط فرمال در اثر

3- تاویل و بیان معنی محتوا در فرم وکانسپتی نو در بیان موضوع.

اگر بخواهید در بین آثارتان یکی را به عنوان بهترین اثر انتخاب کنید ، کدام را انتخاب میکنید؟

هیچ وقت تمایزی در بین آثارم قایل نبوده ام چون در هرموقعیتی کاملا درگیرخلق اثر شده ام فارغ از خوب یا بد بودن نتیجه کار

شما به عنوان یک کاریکاتوریست موفق چهره ، چه تصمیمی برای آینده هنری خود دارید؟

بنده فعلا در پی یادگیری و مطالعه و جستجو هستم چون به نظر بنده دنیای کاریکاتور چهره نیازمند مطالعه و ملزوم راه ها و اتفاقات تازه است و باید رویکردهای جدید وجدی مورد برسی قرار بگیرد ومن خواهانم در این مسیر هرچند اندک یکی از این اتفاقات باشم و در پی هرچه متکامل تر شدن این وادی گام بردارم

کلام آخر؟

ممنون از سایت خوب شما و تشکراز توجه و مهرتان نسبت به بنده و آثار بنده. امیدوارم در این مسیردر جهت هرچه پربارور شدن هنر و فرهنگ سرزمینم گام بردارم و مفید واقع بشم

گفتگو :  فرهاد رحیم قراملکی

تبریز تونز

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط