نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
رحمتی : کاریکاتوریست‌ها مجبور هستند شغل دیگری هم داشته باشند
کد مطلب: 1001584 تعداد بازدید: 1745 تاریخ انتشار: 1394/11/13 03:58
چاپ خبر
ارسال
رحمتی : کاریکاتوریست‌ها مجبور هستند کنار هنرشان، شغل دیگری هم داشته باشند

رحمتی : کاریکاتوریست‌ها مجبور هستند کنار هنرشان، شغل دیگری هم داشته باشند

 

یک کاریکاتوریست معتقد است: برخی افراد که انحصار برپایی جشنواره‌های کاریکاتور را در دست دارند، برای تشکیل انجمن صنفی مانع‌تراشی می‌کنند.

 

به گزارش تبریز تونز به نقل از شیرین طنز، جمال رحمتی – هنرمند کاریکاتوریست – در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا‌، درباره دلایل تشکیل نشدن انجمن صنفی کاریکاتور در طول سال‌های گذشته، اظهار کرد: هر آنچه به‌عنوان شغل شناخته شود، نیازمند داشتن یک صنف است. تا جایی که من یادم می‌آید و از زمانی که به حوزه کاریکاتور وارد شدم، یعنی از دوران دانشجویی تا میان‌سالی که بیش از ۲۰ سال را شامل می‌شود، همیشه بحث تشکیل انجمن صنفی مطرح بوده است.

 

او ادامه داد: افراد زیادی به این بحث وارد شدند و بسیاری از آن‌ها پس از مدتی به‌دنبال سرنوشت خود رفتند و برخی دیگر هم بازنشسته شدند. تا کنون جلسات متعددی برای تشکیل انجمن صنفی تشکیل شده و خروجی‌اش این بوده که افرادی مشخص شوند و پیگیر این قضیه باشند، اما همیشه کار یک جایی گیر کرده است.

 

این کاریکاتوریست با اشاره به این‌که مشکل تشکیل انجمن از مسائل قانونی نیست، گفت: شهرهای دیگر مانند تبریز توانستند انجمن صنفی داشته باشند، یعنی قانون منعی برای تشکیل انجمن در نظر نگرفته است. تصور من این است که جریانی در کشور وجود دارد که به تشکیل انجمن راغب نیست. این جریان، جریانی است که برگزاری جشنواره‌های متعدد کاریکاتور در کشور را در انحصار خود دارد و اگر انجمنی تشکیل شود، این انحصار از دست آن‌ها خارج می‌شود. در واقع مانع اصلی تشکیل انجمن، اشخاص هستند و نه قانون.

 

رحمتی ادامه داد: از طرفی با توجه به این‌که از چند سال پیش، فضای کاریکاتور مطبوعاتی در ایران دچار رکود شده است، این وضعیت نیز تشدید شد و افراد سرشناسی در حوزه کاریکاتور گوشه‌گیر شدند. به همین دلیل، دست افرادی که انحصار جشنواره‌ها را در اختیار داشتند بازتر شد. اکنون شاهد هستیم که فضای حاکم بر هنر کاریکاتور، به یک فضای فردی تبدیل شده است.

 

این هنرمند با بیان این‌که «روابط» در این فضا کاملا دوقطبی شده است، اظهار کرد: قبل از هر چیز باید این فضا به یک فضای دوستانه تبدیل شود، نه این‌که به‌صورت فرمایشی عده‌ای جمع شوند و یک انجمن تشکیل دهند. پیش‌تر هم که دودستگی به این صورت وجود نداشت، همان کسانی که در جشنواره‌ها انحصار ایجاد کرده بودند، در ظاهر خود را برای تشکیل انجمن راغب نشان می‌دادند، اما در این مسیر مانع‌تراشی‌هایی صورت می‌گرفت. حالا این موضوع به یک موضوع کمیک تبدیل شده است.

 

رحمتی همچنین به وضعیت شغلی کاریکاتوریست‌ها اشاره و اضافه کرد: به‌لحاظ مالی هم کاریکاتور هنوز سرپا نیست. باید سازوکار درستی برای این هنر تعریف شود. در حال حاضر کاریکاتوریست‌ها مجبور هستند کنار هنرشان، شغل دیگری هم داشته باشند، چون درآمدی که آن‌ها دارند در شأن یک هنرمند نیست. باید دغدغه‌های‌شان رفع شود تا بتوانند در انجمن فعالیت کنند. کاریکاتوریست‌ها عمدتا با رسانه‌ها کار می‌کنند و روزنامه‌نگاری هم در کشور ما درآمد کمی دارد، همین موضوع بر شغل آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

تبریز تونز

برچسب ها: جمال رحمتی
انتشار یافته: 1 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
فرستنده: کارتونیست از تبریز1394/11/14   09:47
سلام . آقای رحمتی انجمن تبریز که فرمودید قرار بود خانه ای برای این قشر باشد ولی متاسفانه به علت دیکتاتوری یک فرد که در بالا فرمودید هم اکنون شده مکانی برای شاگردان آموزشگاه ایشان که به ایشان نیز طبیعتا رای می دهند . کجای این کار به انجمن شباهت دارد خدا میداند !!
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط