نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
کامبیز درم بخش : کاریکاتور دشمن هیچ‌ کسی نیست
کد مطلب: 1001646 تعداد بازدید: 1779 تاریخ انتشار: 1394/12/10 03:04
چاپ خبر
ارسال
این کاریکاتوریست پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره وضعیت کاریکاتور در ایران اظهار کرد

کامبیز درم بخش : کاریکاتور دشمن هیچ‌ کسی نیست

 

کامبیز درمبخش با بیان این‌که عرصه فعالیت کاریکاتوریست‌ها محدود است، گفت: مسائل سیاسی، حساس بودن مقوله کاریکاتور و انتقادی بودن آن، از جمله دلایلی است که باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی شده است.

 

به گزارش تبریز تونز به نقل از شیرین طنز، این کاریکاتوریست پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره وضعیت کاریکاتور در ایران اظهار کرد: قبل از این‌که کاریکاتوریست‌ها به داشتن سندیکا یا انجمن صنفی نیاز داشته باشند، نیاز دارند که جایی باشد تا بتوانند در آنجا فعالیت کنند. متأسفانه عرصه فعالیت برای این هنرمندان، وسیع نیست و در این سال‌ها بسیار محدود بوده است.

 

او ادامه داد: مطبوعاتی که کاریکاتور چاپ می‌کنند بسیار انگشت‌شمارند و همین تعداد هم درآمد ناچیزی به کاریکاتوریست می‌دهند. به همین دلیل است که هنرمندان این عرصه معمولا پراکنده و دلسرد می‌شوند و مجبورند به‌دنبال کار دیگری باشند. بنابراین اول باید به مسائل مالی کاریکاتوریست‌ها توجه شود و بعد به فکر مسائلی مثل انجمن صنفی بود.

 

این هنرمند همچنین بیان کرد: در کشورهای دیگر، کاریکاتوریست‌ها به‌راحتی می‌توانند از طریق هنرشان درآمد به‌دست آورند. ترکیه که کشور همسایه ما است، سابقه سندیکای کاریکاتورش به ۴۰ – ۵۰ سال پیش برمی‌گردد.

 

درمبخش درباره دلایل محدود بودن عرصه فعالیت کاریکاتوریست‌ها در ایران، گفت: مسائل سیاسی و حساس بودن مقوله کاریکاتور و همچنین انتقادی بودن آن، از جمله دلایلی است که باعث به‌وجود آمدن این مشکلات شده است. متأسفانه دولتمردان ما انتقاد را برنمی‌تابند و به همین دلیل، هنر کاریکاتور جدی گرفته نمی‌شود. در حالی که هدف کاریکاتور، انتقاد سازنده است و دشمن هیچ‌ کسی نیست.

تبریز تونز

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط