نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
جزئیات دومین جشنواره طنز دکتر سلام از زبان دبیر جشنواره
کد مطلب: 1001689 تعداد بازدید: 1729 تاریخ انتشار: 1394/12/26 15:52
چاپ خبر
ارسال
علی اکبر، دبیر جشنواره دکتر سلام، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو جزئیات دومین دور جشنواره را تبیین کرد.

جزئیات دومین جشنواره طنز دکتر سلام از زبان دبیر جشنواره

 

علی اکبر، دبیر جشنواره دکتر سلام، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو جزئیات دومین دور جشنواره را تبیین کرد.

به گزارش تبریز تونز به نقل از شیرین طنز، محمد امین علی اکبر، دبیر جشنواره طنز دکتر سلام در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو ضمن اشاره به آغاز فراخوان عمومی دومین دوره از جشنواره گفت: این جشنواره با هدف شناسایی استعدادهای جوان و ناشناخته و معرفی آنها به خانواده طنز کشور صورت می پذیرد .

 

وی ادامه داد: در اولین جشنواره دکتر سلام که سال گذشته برگزار شد استقبال خوبی از سوی طنزپردازان کشور صورت گرفت و از برترینهای هر بخش نیز تقدیر به عمل آمد. امسال با در نظر گرفتن استقبال پرشور دوره قبل، سعی کرده‌ایم با دعوت از طنزپردازان بزرگ کشور ابعاد حرفه‌ای داوری را ارتقا بدهیم.

 

علی اکبر همچنین بیان کرد: میزان توجه مردم به مقوله طنز در مسائل سیاسی افزایش بسیار چشم گیری داشته است، در انتخابات گذشته دیدیم توجه جامعه به مطالب طنز سیاسی کشور بسیار بیشتر از شیوه های دیگر انتشار اخبار سیاسی بود. از جمله دلایل این مسئله این است که طنز موجب تلطیف فضای سخت و زمخت سیاسی شده است. به عبارت دقیق تر یعنی شما در یک پیام هم لبخند را تجربه می‌کنید؛ هم در جریان اخبار قرار میگیرید و ساخت این ترکیب یک هنر است.

 

وی افزود: البته جنبه پذیرش طنز از سوی مسئولین نیز در رشد علاقه مردم به آن تاثیر داشته است ولی پیام روشنی نیز به متولیان عرصه سیاسیت و فرهنگ کشور دارد که برای افزایش حمایت از این مقوله اقدامات مناسبی انجام دهند.

 

دبیر جشنواره طنز دکتر سلام ادامه داد: طنز سیاسی داستان امروز و دیروز میان مردم ما نیست و از گذشته دور در میان جامعه جایگاه خود را دارد و حتی در سیر تکامل ادبیات فارسی هم تاثیرگذار بوده است. سعدی بزرگ و عبید زاکانی نمونه های مشهود و موثر این مقوله اند شما حتی در اشعار حافظ نیز طنز را با قوت و تاثیر گذاری خاصی می‌بینید که صد البته سیاسی هم هست. ازآن هم که بگذریم و به امروز بیاایم گل آقا بهترین نمود طنز سیاسی اجتماعی بوده است.

 

وی با اشاره به نیاز جامعه به طنز بیان کرد: حالا شما شرایط مطالبات و اقبال عمومی به طنز سیاسی را به پدیده شبکه های اجتماعی اضافه کنید، خواهید دید که نیاز و خواست جامعه با یک گل آقا که متشکل از چند نفر طنز نویس و کارتونیست و شاعر است برطرف نمی‌شود. وقتی در کسری از ثانیه پیام شما به سراسر دنیا مخابره ‌می‌شود و شما یه عنوان رسانه با حجم انبوهی از مخاطب در سراسر جهان مواجه هستید، نیاز به افزایش تعداد متخصصان طنز و افراد کار بلد در این حوزه دارید؛ بنابراین توجه مسئولین سیاسی و فرهنگی درین شرایط نیز باید خیلی بیشتر از پیش باشد.

 

علی اکبر همچنین گفت: اگر ما خودمان نیاز جامعه برای طنز در مقوله سیاست را برطرف نکنیم، دشمن بیکار نمی‌ماند و بلافاصله سیل عظیمی از تبلیغات منفی علیه ساختارهای فرهنگی،اجتماعی و سیاسی را در قالب خوش تراش طنز به خورد جامعه می‌دهد. همین حالا هم این موج در حال شکل گیریست و ما وظیفه داریم برای مقابله با آن تولید محتوا کرده و نیرو پرورش بدهیم. در این راستا لازم است به جوان ها بها داد و استعدادهای خفته را کشف و از آن ها حمایت کنیم.

 

دبیر جشنواره طنز دکتر سلام در توضیح جزئیات دور دوم جشنواره مختصات فراخوان امسال را ارائه کرده و گفت: جشنواره امسال با تغییرات محسوسی در بخشهای رقابتی و محورهای جشنواره نسبت به سال گذشته برگزار میشود. از دیگر نکات این جشنواره دعوت از همه جریانهای طنزپرداز کشور برای حضور و شرکت در جشنواره طنز سیاسی اجتماعی دکترسلام است و این یعنی همه سلیقه ها دعوت هستند. به همین خاطر در دومین جشنواره طنز سیاسی اجتماعی دکتر سلام حضور هیچ گرایش طنزی را محدود نکرده ایم.

تبریز تونز

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط