نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
کتاب طنز “تاریخ مستطاب آمریکا”
کد مطلب: 1000169 تعداد بازدید: 3204 تاریخ انتشار: 1393/08/20 02:39
چاپ خبر
ارسال
کتاب طنز “تاریخ مستطاب آمریکا” بزودی منتشر می شود

تبریز تونز

تبریز تونز به نقل از شیرین طنز :

کتاب طنز “تاریخ مستطاب آمریکا” بزودی منتشر می شود

مدیر مسئول موسسه «خاکریز ایمان و اندیشه» گفت: این موسسه با همکاری محمد صادق کوشکی و مازیار بیژنی کتاب طنز «تاریخ مستطاب آمریکا» را برای انتشار آماده می‌کند.

به گزارش شیرین طنز، محمد مهدی همتی مدیر موسسه «خاکریز ایمان و اندیشه» در گفت‌ و گو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به تدوین کتاب جدیدی این موسسه اشاره کرد و گفت: چندی‌ است به نظر می‌رسد جریانی خاص در کشور در صدد است تا آمریکا را به عنوان کشوری عادی مانند سایر کشورهای دنیا و حتی کشوری بشردوست و صلح‌طلب معرفی کند و روابط میان ایران و آمریکا را نیز در چارچوب منافع طرفین کاملا عادی جلوه نماید، گویی جریانی افراطی و تعصبی کور، روابط میان ایران و آمریکا را تیره و تار ساخته بود.

وی ادامه داد: اما اعتقاد ما چیز دیگری‌ است همانطور که امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «اگر ما می‏‌توانستیم که بکلی منقطع بشویم از اینها، اجازه می‏‌داد این مسائل که بکلی منقطع بشویم از اینها، به صلاحمان بود. خیال نکنید که روابط ما با آمریکا و روابط ما با نمی‏‌دانم شوروی و روابط ما با اینها یک چیزی است که برای ما یک صلاحی دارد. این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاحمندی برای بره نیست، اینها می‏‌خواهند از ما بدوشند، اینها نمی‏‌خواهند به ما چیزی بدهند.»

وی افزود: اتفاقات اخیر در فضای سیاسی کشور ما را بر آن داشت تا اثری هنری برای نشان دادن خوی استکباری آمریکا و روشن نمودن این حقیقت که رابطه ایران و آمریکا منفعتی در پی ندارد تولید نماییم. مخاطب این اثر را در مرحله اول عموم مردم ایران و خصوصا دانش‌آموزان و دانشجویان و در مرحله دوم عموم مردم دنیا انتخاب کردیم. قالب اثر نیز ترکیبی از متن طنز و کاریکاتور انتخاب شد. همتی ادامه داد: نگارش متن طنز را دکتر محمدصادق کوشکی و طراحی کاریکاتورها را نیز مازیار بیژنی تقبل کردند. این پروژه در نهایت سه فصل کلی خواهد داشت: ۱- تشکیل آمریکا ۲- آمریکا در جهان ۳- آمریکا و ایران

وی افزود: این اثر اکنون در مرحله نگارش متن طنز قرار دارد. عنوان «تاریخ مستطاب آمریکا» به عنوان پیشنهاد اولیه برای کتاب در نظر گرفته شده، اما احتمال تغییر آن در مراحل بعدی آماده‌سازی زیاد است. برای پژوهش، نگارش متن طنز و کاریکاتورهای کتاب تلاش جدی صورت گرفته و ان‌شاءالله در فضای فرهنگی و هنری کشور اثری عمیق داشته باشد. پژوهش این اثر بر عهده مهدی روحانی و محمد قطرانی بوده که از طلاب مدرسه علمیه مشکات هستند.

در بخشی از مقدمه کتاب چنین آمده است:

«تاریخ ایالات متحده آمریکا خیلی جدی است! آن‌قدر جدی که حتی بخش‌ها و قسمت‌های شوخی آن هم جدی است! (تعجب نکنید! آن‌هایی که تاریخ را می‌شناسند، می‌دانند قسمت‌هایی از تاریخِ هر جایی شوخی است! یعنی همه جای یک تاریخ نمی‌تواند جدی باشد! مثلا ساختن مناره با کله‌ی مردم کرمان توسط آقامحمدخان قاجار به نظر شما شوخی نیست؟) و طبیعی است شوخی کردن با این تاریخ بسیار جدی، کار ساده‌ای نیست!

آمریکایی‌ها بر خلاف ظاهرشان بیش از حدِ مجاز جدی‌اند! هدف کتاب، آموزش تاریخ نیست بلکه روایت آن است! به همین دلیل هرچه در این کتاب می‌خوانید “مستند” است! یعنی منابع و اسنادش موجود است! هیچ مطلبی بدون سند نیامده! اما راست و دروغش گردن ما نیست! گردن نویسندگان محترم مطالبی است که نشانی آن‌ها در انتهای هر مطلب آمده! آن‌هایی که حال و حوصله تحقیق دارند به منابع مراجعه کنند و آن‌هایی که بی‌حال و حوصله‌اند به ما اعتماد کنند!»

 

تبریز تونز

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط