نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
دو صفحه از کتاب « تن‌تن» در حراجی پاریس
کد مطلب: 1001808 تعداد بازدید: 2262 تاریخ انتشار: 1395/02/15 14:30
چاپ خبر
ارسال
دو صفحه از کتاب « تن‌تن» در حراجی پاریس به مبلغ یک میلیون یورو.

تبریز تونز

دو صفحه از کتاب « تن‌تن» در حراجی پاریس به مبلغ یک میلیون یورو.

 

کمیک استریپ " عصای سحر آمیز" اثر هرژه هنرمند بلژیکی از آلبوم تن تن و میلوی او است. رناود خواننده که این اثر هنری را قبلا خریداری کرده بود و در کلکسیون خود داشت می گوید: " من این اثر را یکشنبه در پاریس به حراج گذاشتم که به مبلغ ۱.۰۴۶ میلیون یورو به فروش رفت."

اریک لروی متخصص فروش گفت: " این دومین بار است که یکی از تابلوهای تن تن بیش از یک میلیون یورو فروخته شده است. اثرهنری " عصای سحر آمیز" اکتبر سال پیش بیش از ۱.۵ میلیون یورو در پاریس فروخته شده بود.

این اثر با گواش و رنگ کشیده شده است. این اثر هنری ارزشمند توسط یک کلکسیونر اروپایی تلفنی خریداری شد. این اثر در سال ۱۹۳۹ کشیده شده بود و دو کاراگاه خصوصی" تامپسون و تامسون" را نشان می داد که از هواپیمایی که می خواهد آنها را به روریتانیا ببرد بیرون می پرند و تن تن با چشمک زدن توجه بیننده را به خود جلب می کند.

رنادو خواننده در باره فروش این اثر هنری می گوید: " این نقاشی کوچکی از تن تن بود که وقتی آن را خریدم فکر می کردم برای همیشه آن را نگاه خواهم داشت، اما متاسفانه مجبور به فروش آن شدم. من این اثر هنری را از "رالیک" بیوه هرژه به مبلغ ۱۰۰.۰۰۰ فرانک خریده بودم. و این گرانترین اثر هنری در کلکسیون من بود."

این خواننده می گوید از این که مجبور به فروش بخشی از کلکسیون خود شده است بسیار متاثر است. او می گوید: " روزی آن را خریدم و در کلکسیون اثار طنزم گذاشتم اما در طی سالها گردو غبار روی آن نشسته است و در حال از بین رفتن است."

در برخی از سایت های خبری طراح این کمیک استریپ به اشتباه کینگ اوتوکار معرفی شده است، که سایت هنرمقاومت ضمن تصحیح اعلام می دارد که هرژه طراح بلژیکی این آثار می باشد.

 

ژرژ رمی (Georges prosper Remi) مشهور به هرژه (اقتباس از حروف اول نام خانوادگی و نام کوچکش در تلفظ فرانسه = R.G) به تاریخ ۲۲ می ۱۹۰۷ در ناحیه ی اتربک شهر بروکسل کشور بلژیک متولد شد.دوران کودکی فرزند آلکسی و الیزابت مصادف بود با جنگ جهانی اول و اشغال کشورش توسط نیرو های آلمان. ارتشی که ژرژ خردسال حاشیه ی کتاب های مدرسه ی خود را مملو از کاریکاتور های آنان کرده بود.در ۱۹۲۰ ، وارد مدرسه ی کاتولیکی سنت بونی فیس شد و به گروه های پیشاهنگی پیوست. اتفاقی که برای او بی اندازه لذت بخش و تاثیر گذار بود. اولین طرح های او در ۱۹۲۳ و در ماهنامه ی پیش آهنگی چاپ گشت و در ۱۹۲۴ ، نخستین بار طرحی از خود را با نام مستعار هرژه (Herge) امضا نمود.در ۱۹۲۵ ، هرژه فعالیت خود را در مجله ی قرن بیستم به مدریت نوربرت والز (کشیش و روشن فکر کاتولیک) آغاز نمودو در همین سال ها بود که داستان های توتور (Totor) را در این دو مجله آغاز کرد.

شخصیتی که او را می توان نسخه ی بدوی تن تن دانست.والز ، مکررا" هرژه را به خلق کاراکتر یک خبرنگار شجاع و خیرخواه تشویق می کرد.بخش کودکان مجله ی قرن بیستم (قرن بیستم کوچولو) در دهم ژانویه ی ۱۹۲۹ ، شاهد تولد خبرنگاری جوان به نام تن تن بود که به همراه سگ وفادار خود "میلو" جهت تهیه ی یک گزارش عازم شوروی می شد. "تن تن در شوروی" را می توان از اولین کمیک استریپ های اروپایی دانست که در آن صحبت های کاراکتر ها به صورت بالونی در بالای سر آنها نوشته می شود. هنری که مدت زیادی از خلق آن در امریکا نمی گذشت.سه سال بعد ، هرژه با منشی مدیر مجله ، ژرمی کیکن ازدواج نمود. وصلتی که تا ۲۸ سال بعد دوام داشت.آغاز جنگ دوم جهانی در ۱۹۳۶ و اشغال بلژیک توسط ارتش نازی ، که به تعطیلی مجله ی قرن بیستم منتج شد ، هرژه را ناچار نمود داستان "سرزمین طلای سیاه" را نیمه کاره تمام کند و داستان "خرچنگ پنجه طلائی" را برای مجله ی "گرگ و میش" پاریس آماده نماید. آخرین اثر منتشر شده در این مجله ، داستان نیمه تمام "هفت گوی بلورین" بود.

 

هرژه در سوم مارس ۱۹۸۳ در اثر پیشرفت سرطان خون خود و کم خونی ناشی از آن در گذشت.

بر اساس آمار یونسکو ، هرژه در بین نویسندگان فرانسوی زبان ، رتبه ی نهم را در میزان ترجمه بین المللی آثار ، به خود اختصاص داده و پس ازرنه گوسینی (خالق آستریکس ، اوبلیکس و لوک خوش شانس ) دومین نویسنده ی پرفروش بلژیکی آثار کمیک استریپ در جهان محسوب می شود. او چندین جایزه را چه در زمان حیات و چه پس از مرگ از آن خود نموده و یادبود های بسیاری در گوشه کنار هستی برای او و اثر بیادماندنی اش "تن تن" اختصاص داده شده.لازم به ذکر است که در قبل از انقلاب انتشارات یونیورسال کتاب های تن تن را با تیراژ بالای یک میلیون به چاپ می رساند.

منبع : سایت هنر مقاومت

تبریز تونز

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط