نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
مصاحبه اختصاصی تبریز تونز با جمال رحمتی
کد مطلب: 1000199 تعداد بازدید: 4602 تاریخ انتشار: 1393/08/25 13:08
چاپ خبر
ارسال
مصاحبه اختصاصی با جمال رحمتی

تبریز تونز

گپی خودمونی با جمال داشتیم . مثل همیشه خندون بود و ...

چند تا سوال هم ازش داشتیم  بی پروا و داغ جوابمون رو داد . ازش متشکریم

 تاریخ: 93/8/25

  •  در یک جمله خودتان را نقد کنید :

به نظرم در بسياري موارد به خيلي چيزها اهميت نمي دهم و از كنارشان مي گذرم.چيزهاي گاها سرنوشت ساز.ساده تر بگويم آن چه كه بسياري برايش سر و دست مي شكنند ، من اگر به چندين برابر آن هم برسم به راحتي رهايش مي كنم به همين دليل فكر مي كنم كاراكتر فرصت سوزي دارم.

 

 

  •  میانه شما با نقد چگونه است ؟

با نقد منصفانه ميانه خوبي دارم و به راحتي مي پذيرم .نقدي كه از روي انصاف و خوش بيني باشد و مبتني بر تخصص . ساده تر بگويم اگر حب و بغضي در كار نباشد و احساس كنم كه منتقد علم و احاطه كافي به موضوع دارد ، چه چيزي از اين بهتر. نقد درست ، نردبان ترقي است .

 

 

  •  جو کاریکاتور ایران را چگونه می بینید ؟

مطلبي كه مي گويم ممكن است باعث رنجش برخي از كساني كه دوستشان دارم بشود اما بايد گفت .به نظرم جو كاريكاتور در حال حاضر بسيار مسموم است و اين بيشتر بر مي گردد به چند سال پيش و تصميم نا به جا براي برگزاري دوسالانه همزمان با فضاي ملتهب جامعه . در حالي كه با يك بهانه معقول مي شد برگزاري را به تاخير انداخت طوري كه عدم برگزاري به موقع سياسي هم به نظر نرسد ، مثل دوره هاي بعد دوسالانه كه همگي با تاخير برگزار شد . ولي عجيب بود كه با لجاجت تمام ايستادند و برگزار كردند و باعث ايجاد دو دستگي شدند . در واقع اين تصميم فقط يك تصميم نبود . تيشه اي بود به ريشه كاريكاتور ايران . حال با گذشت چندين سال هنوز نتوانسته ايم دور هم جمع شويم زيرا هنوز تصميم گيرندگان خود را بر مسند حق مي بينند از طرفي هنوز تلخي آن تصميم ، بر فضاي ذهن كارتونيست ها و كاريكاتوريست ها سايه انداخته است . كسي كوتاه نمي آيد . مشكل من هم اين است كه هر دو طرف را دوست دارم به همين دليل ،بارها به شخصه سعي كردم تا اين فضاي غير دوستانه را تغيير دهم اما هميشه يك جاي كار مي لنگد . حال هم مدتي است خانه كاريكاتور محور بحث ها شده است. رييس خانه هم مدعي است كه فضاي ايجاد شده بر عليه خانه كاريكاتور ، سياسي است با اين حساب بايد گفت الحمدالله از بابت جوك بي نياز شده ايم ، زيرا خود دوستانمان سرگرم توليدش هستند.

 

 

  •  نظرتون راجع به تشکیل انجمن کاریکاتور ایران چیست ؟

اين موضوع به يك روياي دست نيافتني بدل شده.جالب اين جاست كه همه هم علت عدم تشكيل انجمن صنفي را مي دانند در واقع منع قانوني وجود ندارد و موانع در ميان خودمان هستند .

 

  •  جمال رحمتی اگر کارتونیست نبود چه کاره بود ؟

 اگر بخواهم چيزي غير از رشته هاي هنري را بگويم ، فكر مي كنم شيريني پز ، نجار  آشپز يا يك چيزي نزديك به اين ها

 

  •   کاریکاتور، یک شغل است یا دل مشغولی ؟

در حال حاظر دل مشغولي است.شباهتي به شغل ندارد.هميشه گفته ام اگر مجموع درآمد كاريكاتوريست ها و كارتونيست ها را جمع كنيد و به يكي شان بدهيد ، شايد آن يك نفر بتواند زندگي خوبي داشته باشد ، آن هم شايد.

 

 

  •   نظرتان راجع به شباهت در کاریکاتور ( ناگریز یا نا گزیر)

طبيعي است كه شباهت پيش بيايد زيرا هزاران كارتونيست در سراسر دنيا در حال كارند و هيچ كس از موضوع ديگري خبر ندارد. اما طبيعي نيست كه كارتونيست و كاريكاتوريست تمام انرژي اش را صرف مچ گيري و پيدا كردن شباهت ها بكند.تجربه سال ها كار و زندگي به من مي گويد كه در هر كاري عده اي سرشان را مي اندازند پايين و كارشان را مي كنند و عده اي ديگر در موردشان صحبت مي كنند . در واقع هر كاري 2 بخش دارد ...متن و حاشيه.به نظر من كاريكاتوريست و كارتونيست حرفه اي ، وارد حاشيه نمي شود . حاشيه متعلق به كساني است كه خلا در كارشان وجود دارد و آن را با اين گونه مسائل پر مي كنند . البته بعضي ديگر هم هستند كه به اشتباه و با يك تصميم از سر هيجان گرفتار حاشيه مي شوند . جالب اين جاست كه بيشتر اين دوستان هم با هويت جعلي فعاليت دارند زيرا خودشان هم به ماهيت غير اخلاقي كارشان واقف اند .

 

 

  •  جمال رحمتی در حال حاضر مشغول چه كاري است ؟

چند كار به شكل هم زمان انجام مي دهم.يكي مديريت هنري روزنامه اعتماد.ديگري توليد انيميشن در دفتر شخصي ام.سوم نگارش فيلمنامه فيلم بلندم و چهارم تدريس كارگرداني در مقطع فوق ليسانس

 

  •  آینده جمال رحمتی ؟

تصوير خيلي واضحي ندارم و نمي دانم چه اتفاق هايي برايم رقم بخورد اما آن چه كه خودم تمايل دارم انجام دهم، پررنگ كردن وجه كارگرداني ام است.

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط