نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
نشست بررسی طنز سیاسی با حضور کارتونیست ها
کد مطلب: 1002214 تعداد بازدید: 2050 تاریخ انتشار: 1395/08/15 02:02
چاپ خبر
ارسال
بیژنی در نشست طنز سیاسی : کارتونیست ها در برخی مسائل و موضوعات به روز نیستند

تبریز تونز

بیژنی در نشست طنز سیاسی : کارتونیست ها در برخی مسائل و موضوعات به روز نیستند

 

نشست بررسی طنز سیاسی عصر روز چهارشنبه مورخ ۱۲ آبان ۱۳۹۵ به مناسبت روز ۱۳ آبان و به همت دفتر طنز حوزه هنری در سالن سلمان هراتی برگزار شد.

 

به گزارش تبریز تونز به نقل از شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علیرضا ذاکری، مازیار بیژنی، رضا رسولی و شاهین کلانتری مهمانان این برنامه بودند.

در ابتدای جلسه مهدی فرج اللهی مجری این نشست ضمن یادآوری اهمیت روز ۱۳ آبان بر توجه به مسائل برون مرزی در تولیدات هنری تاکید کرد. وی در این باره گفت: نویسندگان، طنز پردازان و کاریکاتوریست ها باید توجه بیشتری به مسائل برون مرزی داشته باشند و نباید صرفا همه نوشته ها و آثارشان محدود به مسائل داخلی شود.

وی در ادامه افزود: آثار طنزی که به مسائل برون مرزی؛ همچون بی کفایتی آل سعود، جنایت های این رژیم در یمن و موضوعاتی از این دست می پردازد نباید صرفا مصرف داخلی داشته باشد. بلکه در تولید آثاری از این دست باید به مولفه های جهانی هم توجه داشت تا اثر بتواند ترجمه شود و در بیرون از مرزها هم مورد مصرف داشته باشد.

 تبریز تونز

علیرضا ذاکری نقاش، کارتونیست و مدیر هنری بخش کاریکاتور خبرگزاری فارس گفت: کاریکاتوریست باید نگاهی هوشمندانه داشته باشد و به موضوعات از زوایای مختلف نگاه کند.

وی درباره خطوط قرمز در تولید آثار طنز گفت: خط قرمز ما مسائل دینی و حاکمیت است و به غیر از آن در طنز و کاریکاتور می توان به سایر موضوعات و مسائل اجرایی کشور پرداخت .

ذاکری بر اهمیت پرداختن به مسائل بین المللی تاکید کرد و گفت: بسیاری از موضوعات و مسائل بین المللی را خودمان در داخل کشور می دانیم و بر آن واقفیم. مثلا بسیاری از جنایتهای آمریکا و بی رحمی های استکبار خبر داریم. کاریکاتور و طنز های ما باید در خارج از کشور هم دیده و خوانده شود تا بتواند اثرات بین المللی داشته باشد. کاریکاتور و طنز در برابر بسیاری از این بی رحمی های استکبار بر روی افکار جهانی می تواند اثرگذار باشد.

کاریکاتوریست باید باهوش باشد و بتواند موضوعات را به خوبی انتخاب کند. مثلا موضوعات جاری در منطقه را به خوبی ببیند رصد کند و آثاری مناسب تولید کند.

بعضی از کارتونیست ها به اشتباه خودشان را فعال سیاسی می بینند بیش از اینکه خودشان را یک هنرمند و کارتونیست ببینند و این نگاه دسته بندی هایی را بوجود می آورد که خیلی فایده ای ندارد.

رضا رسولی نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: طنز سیاسی به مجموعه آثار طنزی اطلاق می شود که با موضوع مسائل سیاسی، جریانهای سیاسی یا سیاستمداران و رفتارهای ایشان تولید می شود. در بررسی این موضع توجه به چند نکته ضروری است. مضمون اثر، موضوع اثر، قالب اثر، مخاطب و رسانه و هنرمندی که خالق اثر است. کاربرد طنز کاربردی جدی است و هم آگاهی به بخشی از مردم می دهد و هم تلنگری است به سیاستمداران. اینکه در یک اثر طنز پر رنگ تر است یا تمسخر هم موضع مهمی است. وی در ادامه سخننانش بر اهمیت پرداختن به مسائل برون مرزی تاکید کرد و ضمن اشاره به نکاتی از فرمایشات مقام معظم رهبری در قبال مسائل بین المللی اعم از منطقه ای و جهانی به استفاده هوشمندانه معظم له از ظرفیت ها و ظرافت های کلامی و بیانی در فرمایشاتشان اشاره کرد و گفت: همین موضوع نشان دهنده ی اهمیت و تاثیر این بیان در سطوح بین المللی و جهانی است.

 

مازیار بیژنی کارتونیست و مدیر مسوول ماهنامه طنز و کاریکاتور بزنگاه گفت: در پرداختن به مسائل بین المللی سرعت واکنش هنرمند اهمیت بسیاری دارد. کارتونیست ها در برخی مسائل و موضوعات به روز نیستند و گاهی اولویتشان چیز دیگری است. زمین بازی مشخص است و بسیاری از جریانهای ضد اسلامی و تهاجم رسانه ای مشخصا جریان صهیونیستی است.

وی در ادامه به اهمیت تفکر و درک صحیح از موقعیت ها و شرایط اشاره کرد و افزود: گاهی زمین بازی را بعضی ها گم می کنند و به اشتباه در زمین دشمن بازی می کنند.

کارتونیست کتاب تاریخ مستطاب آمریکا ضمن اشاره به حقوق بشر پوشالی آمریکا گفت که یکی از موضوعاتی که در کتاب تاریخ مستطاب آمریکا به آن پرداخته شده برده داری و نژاد پرستی است و هنوز هم می بینیم که سیاه پوستان به دست پلیش آمریکا کشته می شوند.

شاهین کلانتری کارتونیست و سر دبیر ماهنامه طنز و کاریکاتور بزنگاه درباره طنز سیاسی و کاریکاتور سیاسی گفت: کاریکاتور اصولا یک هنر سیاسی است. کاریکاتور چهره هم از همین جا شکل گرفت. کارتون و کاریکاتور اساسا نگاه سیاسی دارد. کارتونیست و طنزپرداز هم هنرمندند هم روزنامه نگار.

وی ضمن اشاره به اهمیت بیان هنری در خلق یک اثر گفت که صرف توهین و ناسزا گفتن در پرداختن به مسائل جهانی اتفاق ارزنده ای را رقم نمی زند. هنرمند در خلق اثر خود باید هوشمندانه و هوشیارانه حرکت کند تا بتواند اثری تاثیر گذار چه در داخل و چه برای مخاطب بیرون از مرزها خلق کند. بالا رفتن دانش سیاسی برای هنرمند می تواند راهگشا باشد. طنز پرداز و کارتونیستی که جهان بینی دارد.

 

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط