نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
مصاحبه اختصاصی سایت هنر مقاومت با جلال پیرمرزآباد
کد مطلب: 1002237 تعداد بازدید: 1464 تاریخ انتشار: 1395/08/23 08:10
چاپ خبر
ارسال
مصاحبه اختصاصی سایت هنر مقاومت با جلال پیرمرزآباد/ کارتونیست و تصویرگر

تبریز تونز

مصاحبه اختصاصی سایت هنر مقاومت با جلال پیرمرزآباد/ کارتونیست و تصویرگر

 

بیوگرافی در سه خط لطفا!

فوق لیسانس ارتباط تصویری از دانشگاه هنر تهران ، در حال حاضر در دانشگاه تدریس می کنم و در کنار آن مشغول کارطراحی گرافیک در شرکت تبلیغاتی ام هستم. عاشق دنیای وهم آلود و سورئال تصویرهستم. در نقاشی سالوادور دالی، درادبیات ژان پل سارتر، درکارتون کینو، در گرافیک زگمایستر و درکاریکاتورکروگر رو می ستایم!

کمی درباره اولین کار و آخرین کارت بگو

اولین کار کارتونم تمرینی بود سر کلاس تصویر سازی در دوره هنرستان که به شدت دنیای سورئالیستی داشت ، آخرین کارم هم هنوز تموم نشده و فکر کنم موقع مرگ هم نیمه کاره بمونه!

کدام اثرت را بیشتر از همه دوست داری؟

در اصل وقتی کار هنری رو تموم می کنم دیگه علاقه ای به اون کار ندارم و بیشتر در حد مرور دوره هنری و آرشیو ازش لذت می برم و لذت اصلی در ادامه ی روندی است که دنبال می کنم و هنوز کاری رو که بتونم بگم ازش لذت بردم و واقعا دوسش دارم رو انجام ندادم!

کدام هنرمند کارتونیست ایرانی و خارجی را بیشتر دوست داری و از چه کسی احیانا تاثیر گرفته ای؟

تو دنیای کارتون عاشق کینو و درم بخش هستم ، منتها از نقاشی و ادبیات سورئالیستی بیشترین تاثیر رو گرفتم . شعر و ادبیات برای من حکم الهام در کارامو دارن، بین شاعرای معاصر عاشق سید علی صالحیم و دنیای عاشقانه ی تخیلی شعراش همیشه برام الهام بخش بوده.

 

نظرت راجع به سایت هنر مقاومت ؟

من سایت هنر مقاومت رو به خاطر گالری هنرمندانش و توضیحات و مصاحبه هایی که داره می بینم و هر روز بهش سرک می کشم!

آخرین کتابی که تصویرسازی کردی چه نام داشت و موضوعش چه بود؟

آخرین کتاب تصویر سازی ام را هنوز تموم نکردم و یه کار پراز تصویر است و مربوط میشه به آموزش الفبای ترکی آذری که فکر می کنم بهترین کتاب تصویر سازیم بشه (لازم به یادآوری است جلال پیرمرزآباد تاکنون تصویرگر بیش از پنجاه جلد کتاب بوده است)

کدام کتاب تصویرسازی ات را بیشتر دوست داری؟

کتابی که مربوط میشه به یه داستان فولکلور آذری که تازه تمومش کردم و ایشالا تا یه ماه دیگه ازش رونمایی میشه.

دنیای کارتون یا تصویرسازی، کدامیک برایت الویت دارند ؟

من دنیای هنری خودم رو بر تصویر بنا نهادم و برا ی همین هیچ مرزی بین رشته های هنری نمی بینم و بیشتر دوست دارم از تصویر لذت ببرم و در این بین ، قالب ها زیاد برام مهم نیست و تعصبی هم ندارم.

برخی وقت ها ایده ام در قالب کارتون ارائه میشه و برخی وقت ها تصویر سازی یا پوستر و ... در اصل هیچ اولویتی هیچ کدام از قالب ها برایم نداره و بسته به موضوع و حسم نحوه ارائه کارم رو مشخص می کنم ، حتی تکنیک و نوع کاراکتر و فضای کاراهایم را موضوع کار مشخص می کنه.

آیا رویای خاصی داری؟

رویای خاصم اینه که یه روزی بشه بتونم دنیای سورئال تصاویرم رو زندگی کنم، البته شخصا آدم رویا پردازی هستم و در رویا زندگی می کنم منتها روزمرگی زندگی آدم رو از رویاهاش دور می کنه وآرزوم اینه که بتونم خوابام وکارام را تو دنیای واقعی روزمره ، زندگی کنم!

نظرت راجع به استاد کیومرث کیاست ؟

استاد کیومرث کیاست جز نوابغ هنری شهر ما تبریزه و به شدت کاراها و شخصیت هنری اش را دوست دارم.

 

 

جایگاه کارتون ایران در جهان؟

با بچه های فعال و هنرمندی که من می شناسم یقینا حرف اول رو در زمینه کارتون و کاریکاتوردر دنیا می زنیم. بچه هایی که با کمترین امکانات و حتی در شهرهای دور افتاده شاهکارهایی رو خلق می کنن که خیلی ها آرزوشو دارند که به این سطح از شعور بصری و هنری برسند.

نظرت درباره مجله ایران کارتون؟

در ایران مجله ای که اختصاصا به کارتون و کاریکاتور بپردازد وجود ندارد، برای همین ایران کارتون واقعا نعمتیه و باید ازش حمایت بشه.

تبریز تونز

نظرت راجع به فروش کارتون؟

فروش کارتون یه کارو ایده عالیه ، البته در کشور های دیگه این مهم به راحتی اتفاق می افته و باید تو ایران هم برایش جایگاهی درنظر گرفته بشه، چون تنها درآمد کارتونیست هاست. تنها منبع مالی کارتونیست ها روزنامه ها و جشنواره ها ست که اونام وضعشون مشخصه !

آدم خوش شانسی هستی؟

به شدت ادم خوش شانسی ام چون موقعیت ها رو خودم برای خودم ایجاد می کنم و همیشه هم خوشبختانه بخت باهام یار بوده !

کارتون فی البداهه تا به حال کار کردی، آیا عملی است؟

برخی وقتها پیش میاد ، منتها همون فی البداهه هم نیاز به فکر کردن داره، منتها زمان کمی ازت می گیره و اگه بخواهیم دقیق بگیم هیچ کاری رو نمیشه فی البداهه انجام داد و ذاتا چون تفکری پشت هرکاریه ، بطوراتوماتیک فی البداهگی آن زیر سوال میره!

ایده یابی در کارهایت؟

از شعر، داستان، فیلم و تصویر الهام می گیرم ،منتها ایده هایم وقتی به مرحله ظهور می رسند که در مورد موضوع فکر کرده و اتود کرده باشم. ابتدا ایده هایم یک تصویر ساده اند ، بعد اون تصویر رو پروبال میدهم وجون می بخشم و در فضای کار قرار میدهم .به عبارتی شاید برای رسیدن به ایده یک موضوع ساعت ها ذهن خودم رو درگیر می کنم.

نقر اول در کنکور شدن چه حسی دارد؟

اصلا انتظار این یک مورد رو نداشتم ووقتی شنیدم خودم باورم نمی شد .ذاتا من به شدت مطالعه کردن رو دوست دارم، منتها از مطالعه کنکوری و تستی متنفرم و تنها دلیلش پیشینه ی مطالعاتیم بود و بس.

نظرت راجع به دوسالانه کاریکانور؟

جزو بهترین جشنواره های کارتون و کاریکاتوره و خیلی دوست دارم جایزه این جشنواره رو هم بگیرم .

تا چه حد به گرفتن یک جایزه در مسابقه اطمینان داری؟

در اصل من هیچ وقت برا جایزه گرفتن کار نکرده ام ، موضوعات جشنواره ها به نوعی برای من مسیروانگیزه کار بیشتر کردن رو بهم میده، از کار کردن لذت می برم و اگرهم کارم منجر به گرفتن جایزه بشه که لذتش مضاعف میشه!

 

تصور می کردی جایزه دوم آیدین دوگان را ببری؟

راستشو بگم هم آره و هم نه . آره ، چون احساس می کردم سه تا کار فوق العاده برای جشنواره دادم. نه چون هنوزم باورم نمیشه که سه تا کار جدیدم حتی به کاتالوگم راه پیدا نکردندو من با یک کار قدیمی که بارها تو جشنواره های داخلی رد شده بودتونستم جایزه سوم رو ببرم. بیشتروقتی فهمیدم خندیدم ، چون کاری رو که با آن جایزه بردم را تا لحظه اخر و با شک و تردید داخل بسته پستی گذاشتم !

مراسم آیدین دوگان چگونه بود؟

شیک بود و واقعا نمیشد دیگه بهتر از این برگزار کرد. همه چی برنامه ریزی شده و سر ساعت بود، من که به شدت لذت بردم هم از مراسم و هم ازآشنایی با میهمانان این جشنواره.

جایزه ای از خارج برده ای که نتوانستی بگیری؟ کدام مسابقه؟

معمولا چینی ها و برزیلی ها آدمهای بی تعهدی هستند و من هر جایزه ای از این دو کشور گرفتم، حتی کاتالوگ و لوح تقدیرشون هم دریافت نکردم ! در بقیه موارد چیز خاصی ندیدم . تو یکی از جشنواره های چینی که دعوتی هم بود حتی جواب ایمیلمم را هم ندادن چه برسد به جایزه و دعوت و... تو اکثر موارد هم سیستم بانکی و تحریم ها بهونشونه!

ممنون از حوصله و توجه ات بابت جواب دادن به سوالات!

خیلی تشکر بابت مصاحبه

منبع : هنر مقاومت

 

تبریز تونز

 

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط