نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
مصاحبه بیژنی با تسنیم
کد مطلب: 1000276 تعداد بازدید: 2298 تاریخ انتشار: 1393/09/13 02:45
چاپ خبر
ارسال
بیژنی: «هولوکارتون» را بمب هسته‌ای ایران خواندند

تبریز تونز

تبریز تونز به نقل از خبرگزاری تسنیم

بیژنی: «هولوکارتون» را بمب هسته‌ای ایران خواندند

خبرگزاری تسنیم: هنرمند کاریکاتوریست صاحب سبک ایران می‌گوید بیان مسئله هولوکاست و صهیونیسم به‌زبان کاریکاتور در سایت "هولوکارتون" می‌تواند دریچه‌ای برای مبارزه با صهیونیسم جهانی برای هنرمندان کشورهای مختلف باشد.

مازیار بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، به فعالیت سایت "هولوکارتون" و واکنش‌هایی که نسبت به راه‌اندازی آن صورت گرفت اشاره کرد و افزود: بعد از راه‌اندازی این سایت و فعالیت آن واکنش‌هایی علیه ما چه در داخل و چه در خارج صورت گرفت و جالب آنکه برخی در داخل ایران می‌گفتند: چه‌نیازی به فعالیت‌های این‌چنینی است؟

وی ادامه داد: برخی از هنرمندان کاریکاتوریست ما خود را درگیر حضور در هر رویداد داخلی و خارجی می‌کنند، اما در مورد چنین مسائلی منفعل هستند. البته برخی هم در این میان واکنش‌های تندی علیه فعالیت ما گرفتند و به ما برای این کار خرده گرفتند. البته خوشبختانه فعالیت‌های سایت "هولوکارتون" هرروز دامنه وسیع‌تری را پیدا می‌کند و شاهد حضور هنرمندانی از سراسر جهان در همراهی با این فعالیت ضد صهیونیستی هستیم.

این هنرمند کاریکاتوریست با تأکید بر اینکه یک کاریکاتوریست نسبت به آنچه در اطرافش اتفاق می‌افتد باید دغدغه داشته باشد، خاطرنشان کرد: برخی از کاریکاتوریست‌های ما در بسیاری از رویدادها شرکت و آثاری را با موضوعات مختلف ارائه می‌کنند، ولی به‌سوی مسئله مهم هولوکاست و صهیونیسم نمی‌آیند. آنها ترجیح می‌دهند که از بابانوئل کاریکاتور بکشند اما سراغ مسئله‌ هولوکاست نروند.

بیژنی اضافه کرد: دلیل اینکه برخی از کاریکاتوریست‌های ما نسبت به مسئله فلسطین و صهیونیسم موضع انفعال دارند، چیست؟ آن‌قدر که در کشورهای اروپایی و آمریکا در مورد هولوکاست گفته شده و آن را حتی در کتاب‌های درسی خود گنجانده‌اند، در ایران به این مسئله اشاره نشده است. جالب آن است که برخی در ایران واکنش‌های منفی نسبت به انتقاد از هولوکاست دارند و می‌گویند: دلیلی ندارد به مسئله‌ای که به ما مربوط نیست ورود پیدا کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه در حال حاضر یک موج عظیم ضد صهیونیستی در جهان شکل گرفته، خاطرنشان کرد: ما نیز تلاش کردیم با راه‌اندازی سایت "هولوکارتون" سهمی در این موج ضد صهیونیستی داشته باشیم و بتوانیم در قالب هنر کاریکاتور این اعترض را نشان دهیم. البته برگزاری مسابقه بین المللی کاریکاتور هولوکاست هم یکی دیگر از اقداماتی بود که همراه با خانه کاریکاتور صورت گرفت و نتایج خوبی را نیز در بر داشت. کنار اینها، انتشار کتاب نیز در دستور کار ما قرار دارد.

وی اضافه کرد: برخی در جهان نمی‌خواهند که هولوکاست از آن قالب مقدس‌گونه‌ای که برایش تعریف کرده‌اند خارج شود و تلاش بسیاری می‌کنند تا این خط شکسته‌ نشود، ولی ما نیز باید تلاش کنیم تا واقعیت را به مردم جهان نشان دهیم.

بیژنی به فعالیت سایت "هولوکارتون" به چند زبان مختلف اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم تا دامنه این فعالیت به‌صورت جهانی باشد که خوشبختانه این اتفاق نیز رخ داده است. این را می‌شود از مطالب مختلفی که گاهی علیه سایت هولوکارتون نوشته شده، دید.

وی به لزوم حمایت از چنین اقداماتی نیز تأکید کرد و گفت: ما این کار را به‌صورت کاملاً مستقل انجام دادیم، ولی اگر می‌خواهیم که چنین فعالیتی یا اقداماتی از این دست با قوت بیشتری ادامه پیدا کند باید آن را حمایت کنیم. جالب آنکه وقتی اقدام به تأسیس این سایت کردیم برخی در کشورهای دیگر گفتند که این کار حکومت اسلامی است و آن را به دولت ربط دادند.

بیژنی خاطرنشان کرد: آن زمان یکی از روزنامه‌های رژیم صهیونیستی نوشته بود این آخرین ترکش جمهوری اسلامی است. از وقتی که این سایت فعالیت‌ خود را آغاز کرده مطالب مختلف در کشورهای دیگر نسبت به ما گفته یا نوشته‌اند، برای مثال یک سایت ایتالیایی هم در واکنش به فعالیت "هولوکارتون" آورده بود: "بمب هسته‌ای ایران آزمایش شد".

این هنرمند همچنین به تلاش کمپین‌هایی با معدودی از افراد برای اعتراض به سایت "هولوکارتون" اشاره کرد و گفت: گاهی شاهد هستیم که صهیونیست‌ها کمپین‌هایی چند ده‌نفره برای اعتراض به این سایت راه‌اندازی می‌کنند که البته این قبیل اقدامات نشان می‌دهد ما کار خود را به‌درستی انجام داد‌ه‌ایم.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با تسنیم بر لزوم دقت داشتن در بیان مطالب اعتراضی تأکید کرد و گفت: در این میان برخی در راه مبارزه با صهیونیسم مطالبی را عنوان می‌کنند که گاهی به‌نفع صهیونیست‌ها است، برای مثال اینکه برخی از هنرمندان روی خشونت یا توانایی نظامی رژیم صهیونیستی مانور می‌دهند، بیشتر سبب خوشحالی و افتخار آنهاست. صهیونیست‌ها به برتری نظامی و قدرت خود در این عرصه افتخار می‌کنند و هرچه به آن پرداخته شود، بیشتر سبب غرور آنها شده است.

بیژنی تصریح کرد : تنها موضوعی که هنرمندان کاریکاتوریست شرق و غرب جهان را به یکدیگر متصل می‌کند و سبب اشتراک نظر بین آنها می‌شود، بحث صهیونیسم است. البته خوشبختانه در این زمینه در ایران آزاد هستیم، در صورتی که در برخی از کشورها هنرمندان حتی حق کشیدن و انتشار کاریکاتورهایی با موضوع صهیونیسم و یا هولوکاست را ندارند و با راه‌اندازی سایت "هولوکارتون" تلاش کردیم تا این هنرمندان نیز آثار خود را به‌راحتی منتشر کنند.

به گزارش تسنیم، "سایت هولوکارتون" (www. holocartoons. com) مدتی است که به‌صورت رسمی فعالیت خود را به‌عنوان نخستین سایت بین المللی مبارزه با صهیونیسم و موضوع هولوکاست آغاز کرده است.

منبع: سایت خبرگزاری تسنیم

تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط