نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
مصاحبه اختصاصی تبریز تونز با محمد زارع
کد مطلب: 1000285 تعداد بازدید: 3452 تاریخ انتشار: 1393/09/15 04:30
چاپ خبر
ارسال
مصاحبه اختصاصی تبریز تونز با محمد زارع

تبریز تونز

 

  • زارع در یک نگاه :

فردی عاشق انیمیشن که از کارش لذت میبرد.

  • وضعیت انیمیشن ایران چگونه است :

 

انیمیشن ایران در چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.علیرغم وجود مشکلات فراوان برای هنرمندان این عرصه از جمله نبود پشتوانه مالی مناسب و کمبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری شاهد حضور چشمگیر آثاری درخشان در عرصه انیمیشن کوتاه و بلند هستیم.متاسفانه سالیانه چندین نفر از نخبگان انیمیشن به قصد پیشرفت کاری ایران را ترک کرده و در استودیو های خارجی مشغول به کار می شوند، اما جای خوشحال است که دانشجویان و هنرمندان جوانی هستند که با خلاقیت و زحمت زیاد و گاها با هزینه خود موفق به خلق آثاری می شوند که نه تنها در داخل کشور بلکه در عرصه های خارجی نیز موفقیت های زیادی به دست می آورند.

  • از سختی های این کار در ایران صحبت کنید :

 

انیمیشن در ایران مشکلات فراوانی دارد که هر کدام لطمات زیادی به هنرمندان و کیفیت آثار آنها وارد میکند. یکی از این مشکلات بحث عدم تامین مالی قشر بزرگی از هنرمندان است.مسئله ای که باعث میشود هنرمند پس از مدتی فعالیت دلسرد گشته و شغل دیگری برای تامین مالی خود انتخاب کند و یا در خوشبینانه ترین حالت در کنار فعالیت هنری کار دیگری انجام دهد که این به کیفیت اثر تولیدی وی آسیب زیادی وارد میکند.متاسفانه بخش زیادی از تولید انیمیشن تحت نظارت دولت به خصوص صدا و سیما میباشد، در سالیان اخیر به خصوص در شهر تبریز پروژه های زیادی در تلویزیون کلید خورده و با سختی های فراوان به تولید رسیده اما به خاطر وجود افرادی که کارشناس این حوزه نیستند و درک درستی ار این وادی ندارد حقوق عوامل این آثار به درستی پرداخت نشده و شاهد این هستیم که در حال حاضر هیچ یک از هنرمندان انیمیشن تبریز حاضر به همکاری با صدا سیما نمیشوند و ترجیح میدهند در کشوری مثل ترکیه فعالیت کنند چون آنجا انیمیشن جدی گرفته میشود و هنرمند فردی مهم و تاثیر گزار در جامعه است. متاسفانه در ایران هنوز به انیمیشن و قدرت تاثیرگزاری آن و اهمیتی که برای فرهنگ سازی دارد پی برده نشده است.س برخلاف کشورهای غربی که هنر یکی از مهمترین دغدغه های آنهاست چون توسط آن میتوانند فرهنگ خود را به کل جهان سرایت داده و در سایه آن اقتصاد خود را بال و پر دهند. همانطور که مستحضرید انیمیشن دنیای تخیل و فانتزیست.هنرمند باید بتواند آزادانه تفکر و تخیل بکند و ذهنیت خود را به تصویر بکشد به نظر من برای پیشرفت حوزه فیلمنامه نویسی و ایده پردازی انیمیشن باید به ذهن خلاق هنرمند احترام قائل باشیم و اجازه بدهیم آزادانه فکر کند البته وجود محدود بعضی ممیزی ها که اگر نباشد باعث بروز بی اخلاقی است الزامی است. ما باید به تاریخ و فرهنگ گذشته خود بیش از پیش اهمیت بدهیم و با استفاده از مدیوم جذاب انیمیشن آن را به دنیا بشناسانیم.آرزوی خیلی از ماها این است که بتوانیم آثاری مبتنی بر تاریخ و اساطیر خود بسازیم ولی تا الان فرصت این کار پیش نیامده ولی همچنان امیدوار به آینده هستیم.

  • با توجه به موفقیت انیمیشن دختر ات اشغالی رمز موفقیت آن را در چه می بینید :

 

دخترک آت آشغالی نتیجه تلاش و زحمت زیاد من و چند نفر از دوستانم در طی 2 سال است.به نظر من اگر این اثر موفقیتی داشته به خاطر پشتکار و عشق زیادی که عوامل آن به انیمیشن داشته اند بوده است.تکنیک این اثر استاپ موشن میباشد،تکنیکی که به خاطر جزییات زیاد و ضرورت وجود تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری مناسب در ایران به صورت محدود کار می شود.ما در تولید این اثر به خاطر نبود این تجهیزات با استفاده از خلاقیت و تحقیق و زحمت زیاد توانستیم این الزامات را تامین کنیم و اثر را به صورت رضایت بخشی تولید کنیم.شاید بشود گفت بخشی از موفقیت این اثر به خاطر تکنیک خاص ، فضاسازی و ژانر آن میباشد.در چند جشنواره داخلی که دخترک آت آشغالی حضور داشته است اکثر مخاطبان اثر به سختی باور میکردند که در شهر تبریز همچین اثری ساخته شده است و این برای من باعث خوشحالی است که توانسته ام به واسطه فیلمم اسم شهرم را بر سر زبان ها بیاورم.خوشبختانه دخترک آت آشغالی اخیرا در جشنواره های خارجی هم با استقبال مواجه گشته و امید است در این یک سال بتواند در عرصه های خارجی هم برای ایران و تبریز افتخار آفرینی بکند.

  • برای کسانی که در این حیطه فعالیت دارند و میخواهند در جشنواره های بین المللی شرکت کنند چه پیشنهادی دارید :

 

به همه دوستان و همکارانم توصیه میکنم رشته کاری خود را جدی بگیرند و اصلا دلسرد نشوند.وقتی با عشق کاری را انجام می دهید و با تمام وجود به آن انرژی میدهید مطمئنا آن اثر اثری قابل تامل و درخشان خواهد بود.با وجود همه محدودیت ها و سختی نباید توقف کرد،بلکه باید با استفاده از خلاقیت و آزمون خطا از این محدودیت ها عبور کرده و موفق به خلق بهترین کیفیت شد.عزیزانی که آثاری در دست تولید دارند یا تولید کرده اند پیشنهاد میکنم با جستجو و پیدا کردن راه مناسب اثر خود را به مخاطب عرضه کنند.مهمترین بخش پروسه هر فیلم به نظر من بخش عرضه فیلم و پیدا کردن مخاطب آن است.چون ما فیلم را برای مخاطب میسازیم تا بتوانیم اندیشه و فکر خود را به اشتراک بگذاریم.جشنواره ها برای فیلمسازان کوتاه بهترین جای عرضه میباشد به همین خاطر توصیه میکنم تا میتوانید فیلم خود را در این جشنواره ها شرکت داده و با اکثریت انسان ها به اشتراک بگذارید.شنیدن نظر مخاطبان هر چند نقد منفی هم باشد بسیار در رشد فکری و پیشرفت هنرمند تاثیرگزار میباشد،پس نباید آن را از دست دهیم!

  • زارع در یک جمله :

 

امیدوارم بتوانم این مسیر را ادمه داده و در رشته مورد علاقه خودم پیشرفت کنم.هر روز در حال یادگیری و آموزش هستم چون اعتقاد دارم برای پیشرفت در هنر باید با دانش روز جهان آشنا باشی و خود را با آن سازگار کنی.تکنیک استاپ موشن در دنیا روز به روز شکوفاتر میشود چون حالت سنتی قبلی خود را رد کرده و با دید مدرن تری به آن نگاه میشود.هر روز شاهد این هستیم که استودیو های بزرگ خارجی از جمله لایکا و آردمن تجهیزات بی نظیری ابداع میکنند که وجود این تجهیزات بار هنری آثار آن ها را به مراتب ارتقا میدهد.من در حیطه کاری خودم در حد امکان سعی میکنم این نوآوری ها را لحاظ کنم.هم اکنون در حال کار بر روی دو فیلمنامه کوتاه و یک فیلمنامه بلند هستیم و برای تولید آنها داریم برنامه ریزی میکنیم.امیدوارم فیلم به فیلم کیفیت آثارم بهتر گشته و مخاطبان بیشتری پیدا کنم.

  ممنونم از لطف شما و توجهی که به انیمیشن دارید.آرزوی موفقیت برای همه دوستان.

 

بیوگرافی محمد زارع :

پروژه ها:

1.حضور در پروژه های انیمیشن دو بعدی آدم برفی و بازی با مداد به عنوان انیماتور(1388)

2.حضور در انیمیشن استاپ موشن دخترک آت آشغالی به عنوان تهیه کننده، کارگردان،انیماتور،

طراح دکور و ساخت عروسک (1392)

3.حضور در انیمیشن استاپ موشن قفس به عنوان تصویربردار، انیماتور و تدوینگر (1392)

4.حضور در انیمیشن استاپ موشن سرزمین شادی به عنوان کارگردان، انیماتور،تصویربردار،

ساخت دکور و عروسک و تدوینگر (1393)

5.حضور در سریال انیمیشن استاپ موشن دی دو دا به عنوان تهیه کننده، کارگردان، انیماتور،

ساخت دکور و عروسک و تدوینگر (1393)

حضور در جشنواره ها (دخترک آت آشغالی):

1. کسب جایزه بهترین فیلم بخش انیمیشن دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه تبریز-سیب

2. نامزد دریافت بهترین فیلم انیمیشن درنهمین دوره جشنواره ملی فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان

3. کسب تندیس بهترین طراحی دکور و لباس در یازدهمین جشنواره دانشجویی نهال تهران

4. کسب دیپلم افتخار بهترین انیمیشن در یازدهمین جشنواره دانشجویی نهال تهران

 5.حضور در بخش مسابقه جشن خانه سینما                                                                   

6. کسب تندیس بهترین انیمیشن در جشنواره منطقه ای سینمای جوان-تیژ

7. نامزد دریافت بهترین متحرک سازی انیمیشن در جشنواره فیلم کوتاه تهران

8. نامزد دریافت بهترین کارگردانی انیمیشن در جشنواره فیلم کوتاه تهران

9. حضور در بخش مسابقه جشنواره Roseville animation festival  آمریکا

10. حضور در بخش مسابقه جشنواره short of the month  هند

11. حضور در بخش مسابقه جشنواره هنرهای دیجیتال آتن یونان

12. حضور در بخش مسابقه جشنواره International Short Film Festival - Die 24 Stunden von Nürnberg  آلمان

13. حضور در بخش مسابقه جشنواره The Phuket Festival of New Cinema  تایلند

14. حضور در بخش مسابقه جشنواره  Indie Film Depot   آمریکا

15. حضور در بخش مسابقه جشنواره Novella Showcase  آمریکا

16. کسب جایزه بهترین فیلم انیمیشن در جشنواره Borrego Springs Film Festival  آمریکا

تبریز تونز

تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط