نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
گفت و گو با جمال رحمتی در نمایشگاه کاریکاتورهایش در اصفهان
کد مطلب: 1003534 تعداد بازدید: 1806 تاریخ انتشار: 1397/08/02 02:14
چاپ خبر
ارسال
جمال رحمتی و آثارش در قالب هنرمندی می ماند که جهان وطنی اش می نامیم

تبریز تونز

گفت و گو با جمال رحمتی در نمایشگاه کاریکاتورهایش در اصفهان

 

مجموعه آثار کارتون و کاریکاتورهای جمال رحمتی در ۱۵ سال اخیر به همت خانه کاریکاتور و گالری دوران به نمایش گذاشته شد و او در ورکشاپی فشرده فوت کوزه گری را به علاقه مندان این هنر آموخت.

 

جمال رحمتی و آثارش در قالب هنرمندی می ماند که جهان وطنی اش می نامیم و می خواهیم آثار فراوانش تمامی نداشته باشد. گفت و گویی که در زیر می خوانید به واسطه حضور این هنرمند و نمایشگاه آثارش در اصفهان است.

 

*چه شد به دنیای کاریکاتور و مطبوعات وارد شدید؟

 

من در سال ۷۱ با یک دروغ وارد دنیای کاریکاتور شدم. نقاش بودم و در حوزه هنری زنجان تدریس می کردم، به خانمی سخت علاقه مند بودم که آنجا شاگردم بود. روزی کتابی از آثار کیومرث کیاست دستش دیدم برایم عجیب بود این انتخاب سلیقه. ازشان پرسیدم و گفتند آقای کیاست دوست پدرم هستند. بعد در ادامه به من گفتند شما هم کاریکاتور کار می کنید و من به دروغ گفتم بله. تا آن روز جز مجسمه سازی و نقاشی کار دیگری نکرده بودم. و قرار شد کاریکاتورهایم را نشانشان دهم و همین نشان دادنها باعث ازدواجمان هم شد. ورودم به مطبوعات هم برمی گردد به علاقه شدیدی که به همسرم داشتم و دنبال راهی برای ازدواج با ایشان بودم. پدر همسرم اشتراک دنیای سخن را داشتند. در آن زمان دنیای سخن و آدینه نشریات روشنفکری بودند و مانا و توکا نیستانی برای آدینه کاریکاتور می کشیدند. من برای آنکه کارهایم از طریق دنیای سخن به پدر همسرم برسد نزد آقای شاهرخ تویسرکانی رفتم و ایشان کارهایم را پسندیدند و اینطور پایم به مطبوعات باز شد.

 

*آثاری که در نمایشگاه نون داغ کارتون داغ هم به پا شده با موضوع های فراتر از مرزها به جنگ، فقر، کودکان و محیط زیست اشاره می کند. کمی توضیح دهید؟

 

بله علاقه به تماشای آثار سینمایی ، برای مثال تارکوفسکی و کودکی ایوان و دقت در فرم و صورتبندی و تمرکز و اینکه نقاشی را خوب می شناسم و هنر را می فهمم مرا به این فرم گرافیکی رسانده است. درباره نگاهم به مسائل و موضوع ها در کارتون ها و کاریکاتورهایم به نظرم مسائل انسان کلی است و کارتونیست باید به مسائل و دغدغه های موجود دقت کند نه صرفا در جزئیات ظاهری شکل و ظاهر در کاریکاتور. موضوع هایی که به آن می پردازم مسائلی است که مرز نمی شناسد و موضوع انسان امروزی است.

 

*در آثار به نمایش درآمده شما تلفیقی از سنت و مدرنیته را می توان دید. چه نیازی به این پیوند در کاریکاتور احساس می شود؟

 

هنر آینه زندگی ماست. یکی از دغدغه های ما گذار از سنت به مدرنیته است و باورها و سنت های گذشتگان در ما تنیده شده و برایمان مهم است و این را زندگی طبیعی به ما آموخته است گرچه در کارهای من به صورت ناخودآگاه متجلی می شود و هیچ عمدی در کار نیست.

 

*انگیزه شما از نمایشگاه نون داغ کارتون داغ در اصفهان چه بود؟ وضعیت کاریکاتور اصفهان را چطور ارزیابی می کنید؟

 

انگیزه نمایشگاه احترام عمیقی است که برای پیام پورفلاح قائلم‌ وقتی با من درمیان گذاشت استقبال کردم، چون مطمئن بودم هرکاری را به درستی انجام می دهد و قدردان گالری دوران و خانه کاریکاتور هستم. مجله نیمروز آینه درستی از اوضاع کاریکاتور و کارتون در اصفهان است که ضمیمه ی روزنامه ی اصفهان امروز بوده و الان هم به صورت ماهنامه منتشر می شود، مجله کاملا حرفه ای است و من بسیار خوشحالم چنین تیم قوی در اصفهان در حوزه کاریکاتور فعال هستند.

 

منبع : حوزه هنری اصفهان

تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط