نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
صولی : سنندج قطب کاریکاتور کشور است
کد مطلب: 1003642 تعداد بازدید: 1271 تاریخ انتشار: 1397/10/03 14:32
چاپ خبر
ارسال
کسب رتبه‌های بین‌المللی بیانگر ظرفیت بالای کاریکاتوریست‌های کردستان است

تبریز تونز

کسب رتبه‌های بین‌المللی بیانگر ظرفیت بالای کاریکاتوریست‌های کردستان است

دارنده مدال طلای جشنواره «فری‌کارتون چین» گفت: کردستان در زمینه کارتون و کاریکاتور در سطح ملی و جهانی حرف برای گفتن دارند که کسب رتبه‌های بین‌المللی بیانگر ظرفیت بالای کاریکاتوریست‌های این استان است.

 

سامان صولی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد:‌ از سال 93 چند نفر از کاریکاتوریست‌های شهر سنندج پیگیر شدیم تا انجمن کاریکاتور سنندج را مانند سایر استان‌های کشور در سنندج راه‌اندازی کنیم.

 

وی تصریح کرد: امسال موفق شدیم با تشکیل هیات موسس انجمن را ثبت کنیم، هیات مدیره مشخص شد و فعالیت آن رسما شروع شده است.

 

صولی افزود: تاکنون هم این انجمن مانند مابقی انجمن‌های سطح کشور با برگزاری نمایشگاه، چاپ کتاب و انتشار فعالیت هنرمندان در قالب سی‌دی و کاتالوگ‌ از آنها حمایت کرده است.

 

این کاریکاتوریست مطرح ملی اذعان کرد: نخستین درخواست هنرمندان عرصه کاریکاتوریست کردستان از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دایرکردن مکانی برای انجمن کاریکاتور سنندج برای توسعه فعالیت‌ها و فرایند عضوگیری و آموزش بود که خوشبختانه این خواسته عملی شد.

 

صولی اضافه کرد: کارتونیست‌های شهر سنندج هم می‌توانند در این انجمن عضو شده و از حمایت‌های آن بهره‌مند شوند.

 

وی در مورد شرایط عضویت در انجمن هم افزود: تنها شرط لازم، کاریکاتوریست بودن و یا اینکه زمینه لازم برای شروع کار در این حوزه را داشته باشند.

 

برگزیده جشنواره «فری کارتون» چین ضمن اشاره به فعالیت خانه کاریکاتور حوزه هنری استان از سال 94 و حمایت این دستگاه از کاریکاتوریست‌ها به صورت ویژه، ابراز امیدواری کرد، ثبت انجمن کاریکاتور سنندج زمینه‌ای برای حمایت از هنرمندان این هنر باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: کاریکاتور در سنندج و کل استان کردستان یک هنر قوی است تا جاییکه می‌توان ادعا کرد، سنندج قطب کاریکاتور کشور است.

 

صولی با یادآوری اینکه اعضای خانه کاریکاتور حوزه هنری استان کردستان همواره در جشنواره‌های مطرح ملی و بین‌المللی حائز رتبه می‌شوند، خاطرنشان کرد: هنرمندان عضو این خانه در رده‌های سنی مختلف در بالاترین سطح درخشیده‌اند و این نشان می‌دهد که استان کردستان در این رشته هنری ظرفیت بالایی دارد.

 

وی ضمن اشاره به فعالیت برخی کاریکاتوریست‌ها در مطبوعات و خبرگزاری‌ها، افزود: این انتظار را داریم که رسانه‌های استان هم از ظرفیت کارتونیست‌ها در رسانه خود استفاده کنند.

 

صولی خاطرنشان کرد: کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌های استان کردستان توقع زیادی ندارند ولی این کار در کنار افزایش جذابیت آن رسانه، می‌تواند منبع درآمدی برای فعالین این حوزه باشد.

 

برگزیده جشنواره «فری‌کارتون چین» افزود: به دلیل جذابیتی که کاریکاتور دارد، پیام یک کاریکاتور  می‌تواند تاثیری بیش از محتویات مکتوب چندین صفحه‌ای روزنامه داشته باشد اما متاسفانه اکثر رسانه‌های استان از این موضوع غفلت می‌کنند که امیدواریم تحولی در این حوزه ایجاد شود.

 

وی اذعان کرد: هم حوزه هنری و هم ارشاد اسلامی طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه برگزاری جشنواره‌ها انجام داده که انتظار ما نیز همچون بسیاری از هنرمندان، توجه به هنر کاریکاتور است.

 

صولی اضافه کرد: در استان کردستان بناهای تاریخی زیادی دارد که اگر یکی از آن بناها به موزه کاریکاتور تبدیل شود در جذب گردشگر نقش مهمی خواهد داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: اکثر گردشگرانی که به کشوری مانند ارمنستان سفر می‌کنند، افرادی هنری هستند و این ظرفیت در کردستان نیز وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

 

وی اظهار داشت: کاریکاتوریست‌های کردستان به ویژه در بحث چهره در سطح کشور حرف برای گفتن دارند، ولی متاسفانه اکثرا بیکار بوده و از خدمات بیمه‌‌ای هم بهره‌مند نیستند.

 

به گزارش فارس؛ محمدسامان صولی، جدای از اینکه عنوان برگزیده جشنواره «فری کارتون چین» دارد، به عنوان کاریکاتوریست برتر جهان در جشنواره بین‌المللی کاریکاتور ایتالیا در سال 2016 هم معرفی شده بود که هزار و 400 کاریکاتوریست از سراسر جهان در این جشنواره حضور داشتند.

 

مقام سوم جشنواره بین‌المللی کاریکاتور اقتصاد 2011 تبریز، برگزیده اولین جشنواره کاریکاتور مطبوعاتی کشور در سال 94 در تبریز، برگزیده جشنواره کاریکاتور کشوری تصویر سال1390، برگزیده جشنواره پیشگیری از وقوع جرم گیلان در سال 1392، مقام سوم جشنواره کشوری ارشاد کرمانشاه (کارتون) در سال90، مقام سوم جشنواره کشوری بیداری اسلامی لرستان (کارتون) سال 90، مقام اول کاریکاتور جشنواره هنرهای تجسمی غرب کشور (تهاجم فرهنگی) ارومیه 87 و چند عنوان دیگر و شرکت در 8 نمایشگاه گروهی خانه کاریکاتور حوزه هنری، 10 نمایشگاه گروهی در استان‌های مختلف و 15 نمایشگاه بین‌المللی از دیگر افتخارات کارنامه هنری صولی است.

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط