نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
ترکمان : از تعطیلی دوسالانه کاریکاتور تهران متاسفم
کد مطلب: 1004058 تعداد بازدید: 793 تاریخ انتشار: 1398/06/24 03:33
چاپ خبر
ارسال
ابراز تأسف کارتونیست جوان از تعطیلی دوسالانه کاریکاتور تهران

 

ترکمان : از تعطیلی دوسالانه کاریکاتور تهران متاسفم

 

ابراز تأسف کارتونیست جوان از تعطیلی دوسالانه کاریکاتور تهران/ هدف از ترسیم کاریکاتور یک شخص معروف چیست؟

حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر کارتون و کاریکاتور یکی از رشته‌های هنری پرطرفدار در ایران است. علی رغم نگاه‌های منفی که در سالیان گذشته نسبت به این هنر وجود داشت، امروز کارتون زبانی گویا برای بیان مهمترین مسائل و دغدغه‌های اجتماعی به شمار می‌رود و جامعه به ویژه مطبوعات از […]

 

کاریکاتور یک شخص تمسخر او نیست/ ابراز تاسف کارتونیست جوان از تعطیلی دوسالانه کاریکاتور تهران حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر کارتون و کاریکاتور یکی از رشته‌های هنری پرطرفدار در ایران است. علی رغم نگاه‌های منفی که در سالیان گذشته نسبت به این هنر وجود داشت، امروز کارتون زبانی گویا برای بیان مهمترین مسائل و دغدغه‌های اجتماعی به شمار می‌رود و جامعه به ویژه مطبوعات از ظرفیت‌های نهفته این هنر به خوبی استقبال می‌کنند.

 

امیررضا ترکمان کارتونیست جوانی است که به تازگی در جشنواره بین‌المللی SUCEAVA BUCOVINA رومانی حضور داشته و به عنوان نماینده ایران شایسته تقدیر شناخته شده است.

 

ترکمان درباره آغاز فعالیت‌های هنری خود به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: من در سن ۱۰ سالگی نقاشی را شروع کردم و از ۱۲ سالگی با دیدن مجله گل آقا به کاریکاتور علاقه‌مند شدم. پس آن همزمان نقاشی رنگ روغن و کاریکاتور را ادامه دادم. در هنر نزد مربی شاخصی آموزش ندیدم و در واقع به صورت خودآموز مهارت کسب کردم. البته در سن ۱۶ سالگی اختراع یک دستگاه ویژه صرفه جویی در مصرف آب را به ثبت رساندم.

 

وی با بیان اینکه به کاریکاتور موضوعی و کارتون علاقه دارم، افزود: تاکنون نمایشگاه انفرادی برگزار نکرده ام، اما آثارم در نمایشگاه‌های گروهی بین المللی کارتون در ژاپن، صربستان، اندونزی، اسلواکی، کرواسی و مالزی به نمایش درآمده است.

 

نفر منتخب جشنواره‌های بین المللی کارتون درباره علت گرایش خود به این رشته گفت: پایه کاریکاتور نقاشی است؛ برای اینکه کاریکاتوریست خوبی شوی اول باید نقاش باشی. من نقاشی کار کرده بودم، اما همیشه دوست داشتم همه چیز به حالت غیرطبیعی و با مبالغه‌ای هوشمندانه تصویر شود. از طرفی به طنز هم علاقه‌مند بودم. این عوامل دست به دست هم داد تا من کاریکاتور را به عنوان رشته اصلی فعالیت‌های هنری خود انتخاب کنم.

 

وی افزود: چند سال پیش که اول راهنمایی بودم، یک روز پول همراه نداشتم و اتفاقا آن روز خیلی گرسنه بودم، بر روی برگه چهره چند تن از دوستانم را کشیدم و از آن‌ها پول گرفتم و با آن پول خوراکی خریدم. مزه آن درآمد ناچیز هنوز هم برایم شیرین است و اتفاقاً یکی از دلایلی که هنر را ادامه دادم، به خاطر همان شیرینی است.

 

کاریکاتور یک شخص تمسخر او نیست/ ابراز تاسف کارتونیست جوان از تعطیلی دوسالانه کاریکاتور تهران

 

ترکمان در ادامه درباره روش‌های سوژه یابی خود گفت: ایده یابی حالتی جوششی است. سوژه‌ای که هنرمند به دست می‌آورد، چیزی است که به او الهام می‌شود؛ یعنی خود به خود در ذهنش شکل می‌گیرد. روش دیگر سوژه یابی دیدن تصویر‌های مختلف و فکر‌های مستمر و ارتباط دادن سوژه با محیط اطراف است؛ اما سوژه‌هایی که خیلی مطرح و برجسته می‌شوند، بیشتر موضوعاتی هستند که ناگهانی به ذهن می‌رسد.

 

وی در خصوص استقبال مردم از کاریکاتور در چند سال اخیر بیان کرد: اگر کاریکاتور هنری باشد که بخواهیم به وسیله آن کسی را مسخره کنیم، اصلاً نباید به سمت این هنر برویم. ترسیم کاریکاتور یک شخص تمسخر او نیست؛ بلکه یک مبالغه هوشمندانه است که در آن اعضای صورت با زاویه و تکنیک‌های مختلف دستکاری می‌شود و هدف هم فقط خنده مخاطب است. این هدف خوشبختانه به مرور زمان در کشور ما جا افتاد و همه توجیه شدند که این طراحی فقط باعث شادی می‌شود.

این مطلبو از دست ندید!  بازیگر نقش شمر: اگر مادرم زنده بود، من را به خاطر بازی در این نقش عاق می‌کرد! + فیلم

 

این کارتونیست جوان درباره دیگر برنامه‌های هنری خود گفت: قصد دارم سال آینده نمایشگاهی از آثارم را که با تکنیک‌های مختلف کار کرده ام، برپا  کنم. چهره‌هایی که تاکنون طراحی کرده ام، متعلق به افراد سرشناس است و دوست دارم چهره‌های علمی نیز به این پروژه اضافه شوند.

 

ترکمان در پاسخ به اینکه کسب مقام برتر در جشنواره‌ها تا چه حد در افزایش انگیزه اش موثر بوده، گفت: انتخاب کار‌ها در جشنواره تا حدود زیادی سلیقه‌ای است؛ بعضی از سایت‌ها طرحی را انتخاب می‌کنند و سپس از مردم می‌خواهند که به آن کار رای دهند و این ایده به نظرم خیلی خوب است؛ زیرا متوجه می شوی که طرح تو چقدر بین مردم خواهان دارد. البته اثری هم که در چند جشنواره حائز رتبه می‌شود، یعنی حرفه‌ای است. این اتفاق بار‌ها برای آثار من افتاده است و شرکت در جشنواره و کسب جایزه در تداوم فعالیت‌های هنری ام بسیار موثر بوده است.

 

وی با ابراز تأسف از برگزار نشدن دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران گفت: اولین جشنواره‌ای که با آن آشنا شدم، دوسالانه کاریکاتور تهران بود. دومین جشنواره هم کشتیرانی بود. دوسالانه کاریکاتور باعث شد خیلی از بچه‌هایی که همسن و سال من بودند، با کاریکاتور آشنا شوند. امسال من سه طرح برای شرکت در بخش کاریکاتور دوسالانه آماده کرده بودم، اما واقعا جای تاسف دارد که رویدادی با این اعتبار در سطح جهان، دیگر برگزار نمی شود.

 

گفتنی است امیررضا ترکمان رحمانی متولد ۱۳۷۱ و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران است. وی جایزه اول مسابقات ورکشاپ «همدلی و برکت» در رشته‌ طراحی پرتره، جایزه اول مسابقات ورکشاپ «هنر و خلاقیت» در رشته‌ طراحی پرتره، جایزه دوم نخستین جشنواره کارتون و کاریکاتور کشوری «کارتونیکا» در بخش چهره، جایزه ویژه دوازدهمین جشنواره بین المللی کارتون و تصویرسازی حفاظت از محیط زیست چین، جایزه منتخب هیئت داوران پنجمین فستیوال دو سالانه طنز بین المللی کارتون پرتغال، جایزه منتخب هیئت داوران چهاردهمین جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور سوریه، جایزه منتخب هیئت داوران پانزدهمین جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور کوزوو، برگزیده جشنواره بین المللی کاریکاتور و کارتون ایتالیا، برگزیده جشنواره بین المللی کاریکاتور و کارتون برزیل و برگزیده جشنواره بین المللی کاریکاتور و کارتون سوریه را در کارنامه هنری خود دارد.

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط