نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
فراخوان ترامپیسم۲ اعلام نشده، تایمزاسرائیل واکنش نشان داد
کد مطلب: 1004098 تعداد بازدید: 685 تاریخ انتشار: 1398/07/22 14:32
چاپ خبر
ارسال
فراخوان ترامپیسم۲ اعلام نشده، تایمزاسرائیل واکنش نشان داد

تبریز تونز

فراخوان ترامپیسم۲ اعلام نشده، تایمزاسرائیل واکنش نشان داد

 

هنوز فراخوان دومین دوره مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» اعلام نشده بود که تایمز اسرائیل نسبت به برپایی آن واکنش نشان داد و رسانه‌های غربی اعلام کردند ما با جوایز ۶ هزار یورویی درصدد فریب هنرمندان جهان هستیم!

 

به گزارش تبریز تون به نقل از گروه فرهنگی قدس آنلاین، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی‌حوزه هنری و دبیر دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» و از اعضای شورای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با نگاهی اجمالی به پنجمین دوره جشنواره مقاومت اظهار کرد: پنجمین دوره جشنواره مقاومت با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌مصادف شد و به نظر رسید باید مباحثی را مطرح کنیم که در ارتباط با مضامین انقلابی باشد و تمام تلاش ما این بود یک سری اتفاقات به صورت ملی برگزار شود.

 

وی در ادامه افزود: به طور مثال در بخش عکس بحث زن ایرانی مطرح شد و موفقیت‌های آنان در زمینه هنر، ورزش و ... به صورت تک عکس و مجموعه عکس‌هایی از کیمیا علیزاده در حوزه ورزش و نرگس آبیار در حوزه سینما به دیوار آویخته شد. مجموعه عکس‌ها به گونه‌ای بود که فقط هنرمندان ایرانی می‌توانند از پس آن بربیایند و در حوزه کاریکاتور و کارتون نیز بنا را بر طراحی شخصیت و چهره چهل فرد خبیث و ملعون گذاشتیم. البته بخش کارتون بین‌المللی بود و امسال در دوره ششم نیز بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

اگر تعریف درستی از وقایع جامعه ندهیم، رسانه‌های معاند دست به کار می‌شوند

 

شجاعی طباطبایی تأکید کرد: علاوه بر این، وظیفه خود دانستیم غیر از مباحثی که در حوزه انقلاب مطرح می‌شود، پاسخگوی نیازهای دیگر مردم هم باشیم. سال گذشته به نظرمان رسید به بحث اشرافی گری، ژن برتر و بحث اختلاس‌ها بپردازیم. اینها اتفاقاتی است که برای مردم بسیار مهم است و خاطرشان از آن مکدر است. اگر ما تعریف درستی از این وقایع به جامعه ندهیم این رسانه‌های معاند هستند که آن گونه که خودشان می‌خواهند جواب می‌دهند و آن را منعکس می‌کنند.

 

وی با اشاره به تداوم بخش مطالبات مردمی ‌در این دوره یادآور شد: امسال هم در برخی از شاخه‌های هنری مبحث مطالبات مردمی‌گنجانده شده است، اما بخش‌هایی مانند کاریکاتون و کاریکاتور به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد. همچنین در این بخش طراحی شخصیت‌های بین‌المللی منفور را خواهیم داشت.

 

شجاعی طباطبایی با اشاره به تعریف شاخه‌های هنری و متمرکز کردن آنها در دسته‌های مختلف گفت: این دوره زیرشاخه‌هایی تعریف شده است، به طور مثال در بخش گرافیک زیرشاخه‌هایی مانند تایپوگرافی، اینفوگرافی و ... داریم و یا در بخش نقاشی طراحی زیر مجموعه آن قرار می‌گیرد و چاپ دستی چون با نقاشی و طراحی هم خانواده است در آن مجموعه خواهد رفت. اما بخش‌ها هنوز به طور کامل مشخص نشده و فکر می‌کنم این هفته مشخص شود.

 

از ترامپ متشکریم که چهره واقعی آمریکا را نشان داد

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعلام فراخوان دومین دوره مسابقه ترامپیسم گفت: به تازگی فراخوان آن اعلام شده است و امسال دومین دوره مسابقه ترامپیسم را پس از برپایی موفقیت آمیز و حیرت انگیز نخستین دوره آن برگزار می‌کنیم. به این جهت می‌گویم حیرت انگیز که در بسیاری از فستیوال‌های جهانی و مسابقات هنری سمت و سوی سیاسی دیده نمی‌شود یا هنرمندان در آنها حضور پرشوری ندارند. اما در مسابقه ترامپیسم شاهد حضور ۷۵ کشور بودیم که نشان داد اتفاق بسیار خوبی افتاده و کسانی که شرکت کرده بودند همه از هنرمندان طراز اول آن کشور بودند، مانند هنرمندانی که از آمریکای لاتین و اروپا شرکت کرده بودند و حتی دو تن از برگزیدگان ما از کشور آمریکا بودند. بنابراین به نظر رسید با توجه به اقدامات عجیب ترامپ باید فعالیتی صورت بگیرد و اتفاقا همان اوایل کار وی بود که مقام معظم رهبری در سخنانی فرمودند ما از ترامپ متشکریم که چهره واقعی آمریکا را نشان داد، ما نیز وظیفه خود دانستیم که چهره واقعی او را منعکس کنیم.

 

این هنرمند اظهار کرد: ترامپ نیز طی این دوران رفتارهایی از خودش نشان داد که به خوبی گویای سیاست‌های آمریکا بود و مردم دنیا به صورت روشن و واضح آن را دیدند. ما نیز در همین راستا به بحث عدم تعهدات ترامپ به معاهدات بین‌المللی، برجام، انرژی هسته ای، گازهای گلخانه‌ای پاریس، فروش تسلیحات، بحث نژاپرستی و برخورد وی با مهاجرین و اتفاقات تلخی که رقم زده، پرداختیم و شخصیت ترامپ را که سرخود و کدخدامنشانه رفتار استعماری از خود نشان داد نشانه گرفتیم. از سوی دیگر کارهایی که درباره ایران انجام داده و از اسلام هراسی گرفته تا عدم تعهد به برجام باعث شد دومین دوره مسابقه ترامپیسم بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

 

تایمز اسرائیل بلافاصله نسبت به آن موضع گرفت

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی‌ حوزه هنری تصریح کرد: ما بحث اطلاعات و فراخوان را آغاز کرده ایم و تاکنون ۱۳  کشور شرکت کردند و هنرمندان بسیار خوبی از سراسر دنیا در این رویداد بین الملی حاضر می‌شوند. این مسابقه برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.  جالب است بدانید که ما هنوز فراخوان را اطلاع رسانی نکرده بودیم که تایمز اسرائیل بلافاصله نسبت به آن موضع گرفت و اعلام کرد که ایرانی‌ها درصدد برپایی ترامپیسم دو هستند و باز می‌خواهند با جوایز بسیار ترامپ را به چالش بکشند و مسائلی که خودشان می‌خواستند را مطرح کردند.

 

این کاریکاتوریست افزود: کل جوایز ما در ۲۲ بخش ۶ هزار یورو است و در مقایسه با جوایزی که در مسابقات و فستیوال‌های جهانی داده می‌شود ناچیز است و حتی جزو پایین ترین مبالغ جایزه هم به حساب می‌آید.  این در حالی است که یک مسابقه سیاسی که در آمریکا برگزار می‌شود جایزه‌های ۲۵ هزاردلار، ۱۵ هزار و ۱۰ هزاردلاری دارد. اما رسانه‌های غربی جمع جوایز ما را عنوان می‌کنند و می‌گویند با جوایز بزرگ ۶ هزار یورویی هنرمندان را ترغیب می‌کنند و به نوعی درصدد فریب هنرمندان هستند و صدها هنرمند نیز در این رویداد بین‌المللی شرکت می‌کنند. در حالی که کل مبلغ جایزه ما ۶ هزار یورو است. جالب است که آنها پیشاپیش به حضور بیشمار هنرمندان هم اشاره و تلویحا آن را پیش بینی می‌کنند.

 

شجاعی طباطبایی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که وقتی راجع به ترامپیسم صحبت می‌کنیم نخست رسانه‌های صهیونیستی واکنش نشان می‌دهند و این نشان می‌دهد که آنها نسبت به ترامپ چه اعتقاد عمیق و عجیبی دارند و از سویی دیگر نشان می‌دهد که ما هدف درستی را نشانه گرفتیم و زمانی که رژیم صهیونیستی آشفته می‌شود و نگران این اتفاق است. همه این مسائل و واکنش‌ها نشان از این است که هدف گذاری این کار درست بوده و مسیر درستی را انتخاب کرده ایم.

 

وی به زمان برپایی این رویداد بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ۱۵ آذر زمان برپایی مراسم است که در حوزه هنری اتفاق می‌افتد، البته هنوز در مورد مکان برگزاری نمایشگاه به جمع بندی نرسیده ایم. همچنین امسال حضور دو چهره برجسته بین‌المللی را نیز در مسابقه ترامپیسم خواهیم داشت.

 

هم افزایی موازی کاری را از بین می‌برد

 

شجاعی طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که از ابتدای سال انجام دادیم این بوده که همیشه به دنبال بحث هم افزایی بوده ایم و هر اتفاقی که نیاز به واکنش سریع داشته را دنبال کردیم و در همین راستا نیز سراغ نهادها و ارگان‌های مختلفی رفتیم. به طور مثال در بحث نمایشگاه‌های واکنش سریع، بنیاد روایت فتح پای این کار ایستاد و مؤسسات دیگری نیز حضور داشتند، همچنین در بحث مسابقه ترامپسیم نیز هزینه‌ها را از دو بخش دیگر تامین می‌کنیم. به نظرم رویه درست این است که از موازی کاری اجتناب کرده و به سمت هم افزایی برویم و قطعا این کار باعث می‌شود که اتفاقات شکل مؤثرتری به خود بگیرند. از سویی دیگر یکی از مشکلات جدی ما بی توجهی به اهمیت رسانه‌ها در انعکاس فعالیت‌های هنری است. رسانه‌ها ظرفیت جدی و مهمی‌دارند که باید از آنها استفاده کرد و مسئولان باید این مسئله را جدی بگیرند.

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط