نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
با کاریکاتور علیه دیکتاتور
کد مطلب: 1004400 تعداد بازدید: 1316 تاریخ انتشار: 1399/03/29 14:36
چاپ خبر
ارسال
قدس آنلاین: مازیار بیژنی، هنرمندی است که در این نمایشگاه با دو اثر حضور دارد.

تبریز تونز

با کاریکاتور علیه دیکتاتور

 

 هفته گذشته نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «نمی‌توانم نفس بکشم» با نمایش ۷۲ اثر از ۴۵ هنرمند ایرانی و خارجی در گالری عالی حوزه هنری و زیرگذر میدان ولیعصر(عج) افتتاح شد. 

 

قدس آنلاین: مازیار بیژنی، هنرمندی است که در این نمایشگاه با دو اثر حضور دارد.

بیژنی متولد ۱۳۵۱ بابل و دانش‌آموخته دانشگاه امام‌صادق(ع) است. بیشتر آثار او در زمینه کاریکاتور بوده و تاکنون در این زمینه در چندین نمایشگاه گروهی شرکت کرده و تعدادی نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است. 

این هنرمند با بیان اینکه ۴۵ کارتونیست از ۲۷ کشور جهان در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، در خصوص نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» گفت: آثار این نمایشگاه در محکومیت رفتار ضدحقوق بشری و نژادپرستانه آمریکا، خلق و به نمایش گذاشته شده است. در این رویداد هنرمندانی از کشورهایی همچون بلژیک، فرانسه، آلمان، ترکیه، اندونزی، مکزیک، آرژانتین، برزیل، سوریه، مصر، مراکش و ۱۶ کشور دیگر آثار خود را به نمایشگاه ارسال کردند.

 

بیژنی که با دو اثر در این نمایشگاه حضور دارد، با بیان اینکه موج رفتار نادرست و خشن پلیس با سیاه‌پوستان در گذشته نیز وجود داشته، افزود: این مسائل سبب شده تا همه هنرمندان کاریکاتوریست چه ایرانی چه خارجی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و نوعی همدلی میان هنرمندان جهان به وجود آید.

 

وی در توضیح بیشتر گفت: موضوعاتی مانند محکومیت رفتار ضدحقوق بشری و نژادپرستانه آمریکا و آزادی‌قدس، از جمله مواردی است که سبب همبستگی هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست شده، زیرا این موضوعات از جمله مباحث پرتکراری است که کاریکاتوریست‌ها و کارتونیست‌های ایران و جهان را به هم متصل می‌کند.

 

نمایش کارتون و کاریکاتور در فضای ‌مجازی و شهری

 

بیژنی، برگزاری نمایشگاه‌ها را در واکنش به اتفاقات روز جهانی، مبارک اما ناکافی دانست. وی معتقد است: برگزاری چنین رویدادهایی اتفاق خوبی است، اما کافی نیست. کاریکاتور و کارتون لازم است در فضای‌مجازی و شهری به نمایش درآیند تا همه مردم آثار هنرمندان را تماشا و پیام‌های این هنر را دریافت کنند.

 

به بیان این هنرمند، کارتون و کاریکاتور زبانی بین‌المللی است و از  میان سایر هنرهای تجسمی، هنری است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان خلق شود  و تأثیرگذاری شگرفی روی مخاطب داشته باشد.

 

بیژنی به مخاطب این هنر هم اشاره کرد و گفت: برخلاف تصور برخی از هنرمندان که  معتقدند کاریکاتور و کارتون هنری خاص است و مخاطبان تخصصی دارد، باید بگویم اتفاقاً مخاطبان این هنر عام هستند و همه مردم می‌توانند از آن بهره ببرند.

 

وی در همین راستا، برگزاری نمایشگاه کاریکاتور «نمی‌توانم نفس بکشم» در زیرگذر میدان ولیعصر(عج) را ایده خوبی دانست و بیان کرد: کاریکاتور فقط برای مخاطبان روشنفکر نیست، چون کاریکاتور و کارتون در حوزه مطبوعات بسیار به‌روز بوده و با موضوعات روز جامعه تناسب دارد.

 

افزایش دانش و آگاهی کارتونیست‌ها

بیژنی بر افزایش دانش و آگاهی هنرمند کارتونیست تأکید کرد و گفت: هنرمند برای خلق یک اثر هنری باید تحقیق و بررسی بسیاری انجام دهد تا یک اثر به‌روز و بامحتوا تولید کند. البته برخی از هنرمندان این کار را انجام می‌دهند، اما برخی نیز از انجام این کار صرف‌نظر می‌کنند.

 

گفتنی است، مازیار بیژنی، برنده چندین جایزه از جمله رتبه اول مسابقه قلم در ستیز با تهاجم فرهنگی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال ۷۴، رتبه اول مسابقه کاریکاتور با موضوع فیلم، جشنواره مطبوعات سال ۷۵،   جایزه ویژه از مسابقه کاریکاتور، جشنواره مطبوعات سال ۷۶، رتبه سوم و لوح‌ تقدیر از مسابقه کاریکاتور، لوح‌تقدیر از دومین همایش نویسندگان و هنرمندان انقلاب و دفاع‌مقدس سال ۷۸ و لوح‌تقدیر از مسابقه کاریکاتور انتفاضه، کسب کرده است.

 

گفتنی‌است، نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» تا نیمه تیرماه (هفته حقوق بشر آمریکایی) ادامه دارد.

تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط