نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
نشست برخط بخش کارتون ششمین جشنواره جهانی مقاومت برگزار شد
کد مطلب: 1004602 تعداد بازدید: 672 تاریخ انتشار: 1399/09/16 20:27
چاپ خبر
ارسال
نشست برخط بخش کارتون ششمین جشنواره جهانی مقاومت برگزار شد

تبریز تون

 

 

نشست برخط بخش کارتون ششمین جشنواره جهانی مقاومت برگزار شد

 

امیرمنصوررحیمیان | شهرآرانیوز - قیچی پاییز لبه‌های تیز و سردی دارد. تا آسمان می‌خواهد پیراهن روشن روز را بپوشد، ردای تیره شب را به تنش اندازه می‌زند، می‌برد و می‌دوزد. برای همین هم ساعت کمی که از چهار عصر گذشت، باید چراغی روشن کرد تا تاریکی را پس بزند. طبق همین قاعده که عرض کردم، ساعت ۶ عصر و سرشب دیروز صفحه اینستاگرامی «انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع مقدس-روایت فتح»، برگزار کننده «ششمین دوره جشنواره هنر مقاومت» گپ‌وگفتی زنده در این نرم‌افزار را با «سید مسعود شجاعی طباطبایی»، دبیر بخش کارتون و کاریکاتور داشت. البته که این برنامه چندان پربازدید نبود و در شلوغ‌ترین حالت ۲۱ نفر تماشاگر این گفت‌و‌شنود بودند.

 

ولی هر چه بود، نشان از پیگیری و جدیت آدم‌های برگزار کننده و پاسخگویی آن‌ها به هنرمندان داشت. این پخش زنده درباره سؤالات و مشکلاتی بود که کارتونیست‌ها در مورد شیوه اجرا، داوری، تکنیک، جایزه و سایر بخش‌های این جشنواره در بخش کارتون و کاریکاتور داشتند. مسائلی که آن‌ها را در صفحه اینستاگرام یا از طریق ایمیل و دیگر ابزار ارتباطی با دبیران و مسئولان این جشنواره در میان گذاشته بودند. شجاعی، که سابقه طولانی و اسم و رسمی در هنر کاریکاتور دارد، این بار هم طبق روال چند سال گذشته، دبیری این بخش را بر عهده گرفته است. جشنواره‌ای درست و درمان که بخش‌هایش متنوع و متفاوت است.


دبیر کل این جشنواره هم مسعود نجابتی، هنرمند خطاط و گرافیست باسابقه قمی، است. در این گفتگو مهدی علی‌بخشی، مسئول روابط عمومی جشنواره، سؤالات فرستاده شده را یک به یک خواند و دبیر بخش کارتون و کاریکاتور جواب داد. ولی اخبار این گپ‌وگفت به همین‌جا ختم نمی‌شود. این پخش زنده، بحث‌های دیگری هم داشت. ابتدای صحبت، شجاعی از ترور سردار محسن فخری‌زاد دانشمند هسته‌ای، که همین چند روز پیش اتفاق افتاد صحبت کرد. از وحشیانه و ناجوانمردانه بودن این نوع رفتار و از خدمت‌هایی که این دانشمند کرده بود، حرف زد. به نظر او جای خالی این‌چنین آدم‌هایی بعد مرگشان به شدت درد می‌گیرد. آدم‌هایی که در سایه و بی‌سروصدا، مشغول خدمت به خلق‌ا... هستند.


او قول داد تا در این جشنواره یا دیگر جشنواره‌ها به این مضمون توجه بیشتری شود. شجاعی طباطبایی سپس سراغ دست‌مایه اصلی جشنواره رفت، یعنی «افول آمریکا» و دومین بخش که طبق معمول این ایام درباره ویروس منحوس و موضوعش «ما کرونا را شکست می‌دهیم» است.


برای توضیح بیشتر این مطلب، از سخنان آدم‌های معروف و نظریه‌پرداز‌های شناخته شده دنیا، نقل قول کرد و ایده‌هایی که ممکن است از قلم بیفتند را یادآوری کرد. توضیح مختصری در مورد تفاوت کارتون و کاریکاتور داد. به بین‌المللی بودن تمام بخش‌ها و امکان شرکت دادن آثاری که در جشنواره‌های دیگر جایزه نگرفته‌اند، اشاره کرد.


او همچنین از چهارنفر غیر ایرانی که سپس به گروه داوری اضافه می‌شوند خبر داد. در مورد فیلم کوتاه و تصاویر متحرک یا به اصطلاح «موشن‌گرافی»، توضیحاتی داد و از هنرمندان درخواست کرد که فرمت و زمان ساخت را رعایت کنند. شوخ‌طبعی و نگاه کردن به موضوعات از زاویه‌های متفاوت، گپ‌وگفت را جذاب می‌کند. در این پخش زنده هم شجاعی سعی کرد علاوه بر پاسخ دادن به سؤالاتی که برای هنرمندان مطرح شده، فضایی صمیمی بر گفتگو حاکم کند.


در این میان اسم کارتونیست‌های خراسانی را هم زیاد آورد. در تمام مدت این برنامه زنده، تعداد تماشاگران بیشتر از این مقدار نشد و در همین محدوده می‌چرخید و کم و زیاد می‌شد. چه بسا مانند یک گفت‌وگوی خانوادگی که بیشتر آدم‌های شرکت کننده در آن یکدیگر را می‌شناختند.

 

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط