نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
شجاعی: بهترين كارتونيست‌ها در جشنواره نقد بناي شهري حضور دارند
کد مطلب: 1000588 تعداد بازدید: 1595 تاریخ انتشار: 1393/12/05 12:30
چاپ خبر
ارسال
مسعود شجاعی طباطبایی: بهترين كارتونيست‌ها در جشنواره نقد بناي شهري حضور دارند

تبریز تونز

مسعود شجاعی طباطبایی: بهترين كارتونيست‌ها در جشنواره نقد بناي شهري حضور دارند

مسعود شجاعی طباطبایی داور بخش کاریکاتور جشنواره «نقد فضا و بناي شهري» از حضور کاریکاتوریست‌های ایرانی به عنوان بهترین‌های دنیا در جشنواره «نقد فضا و بناي شهري»خبر داد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره«نقد فضا و بناي شهري»: سید مسعود شجاعی طباطبایی سردبیر مجله کیهان کاریکاتور و سردبیر مجله بین‌المللی ایران کارتون، مدیر خانه کاریکاتور ایران، عضو هیئت داوران چند نمایشگاه ملی و بین‌المللی، مدرس دانشگاه و همچنین مسئول واحد کاریکاتور حوزه هنری از حضور بهترين كاريكاتوريست‌هاي ايراني در جشنواره نقد بنا و فضاي شهري خبر داد.  

او انتخاب بخش کاریکاتور را برای جشنواره «نقد فضا و بناي شهري»  مناسب دانست  و توجه مسئولین وزارت راه و شهرسازی را به هنر کاریکاتور خوشایند عنوان کرد.

این هنرمند کاریکاتوریست درباره  اهمیت هنر کاریکاتور در مقوله نقد گفت: «در واقع کاریکاتور نقد موشکافانه یک اتفاق است. این هنر، مفهومی حاوی طنز را بصورت تصویری نشان می‌دهد و در حقیقت مخاطب را به تفکر دعوت می‌کند. کاریکاتور مقوله قابل فهمی برای همگان است از این منظر خیلی راحت با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و هنری است که بی‌پیرایه حرف می‌زند و در قالب طنز به نقد می‌کشد و اثر بخش است.»

وی در ادامه افزود: «کاریکاتور نقدی است که از دل مردم بیرون آمده و هنر مردمی به حساب می‌آید؛ هنری ساده و بی پیرایه، دلنشین، جذاب  و ماندگار. »

این هنرمند که جوایز بین‌المللی بسیاری در کارنامه خود دارد؛ جشنواره «نقد فضا و بناي شهري» را در بخش کاریکاتور به سبب پتانسیل‌های این هنر، هم در مردم و هم در نظر مسئولین موثر ارزیابی کرد و اذعان داشت: «کاریکاتور می‌تواند نگاه‌های انتقادی در فضای شهری را در معرض دید مسئولین قرار دهد و بيانگر نگاه‌هایی باشد كه نسبت به اتفاقات و رويدادها وجود دارد. کاریکاتور ارتباط بهتری بین مسئولین و مردم رقم می‌زند و پلی میان آنها است و این ارتباط را در حقیقت هنرمندان ایجاد می‌کنند.»

مدیر عامل خانه كاريكاتور با توجه به برگزاري چنین جشنواره‌ای در بخش کارتون براي نخستين بار در كشور، به نمونه‌هایی از جشنواره‌ها در موضوعات اساسی در ديگر کشورها اشاره کرد و اظهار داشت: «جشنواره بین‌المللی کاریکاتور در شهر استامبول ترکیه که هرساله با موضوع توریست و شهر استامبول برگزار می‌شود و از سراسر دنیا در آن شرکت دارند از اين دست است كه فضای شهری شهر استامبول را از نگاه کاریکاتوریست‌ها به مسئولین به  تصویر می‌کشد كه این جشنواره توانسته در جذب توریست این کشور مثمرثمر باشد. همچنین برگزاری نمونه‌ای از جشنواره‌ها در کشورهای |ژاپن و برزیل نيز وجود دارد.

 در انتها مسعود شجاعی‌طباطبایی، داور بخش کاریکاتورجشنواره «نقد فضا و بناي شهري» وضعیت کاریکاتوریست‌های ایران را هم از لحاظ آماری هم از لحاظ کیفی از بهترین‌های دنیا عنوان کرد و حضور هنرمندان این هنر را در جشنواره‌های متفاوت بسیار مناسب دانست.

نخستين مسابقه سراسري عکس و کارتون «نقد فضا و بناي شهري»  در دو بخش «سيما و منظر شهري» و «زندگي در فضاي شهري» توسط معاونت شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي، برگزار مي‌شود .

مهلت ارسال آثار تا 14 اسفند ماه 93 است.

نمايشگاه آثار برگزيده اين جشنواره، ارديبهشت ماه 94 به نمايش درمي‌آيد.

علاقه‌مندان جهت اطلاعات بييشتر مي‌توانند به وب سايت jvhonar.com مراجعه نمايند.

تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط