نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
100 سال کاریکاتور در تبریز بخش 2
کد مطلب: 1000063 تعداد بازدید: 2654 تاریخ انتشار: 1393/07/26 23:30
چاپ خبر
ارسال
در تصاویر آنها تضاد نشان داده میشود، پرده ها بالا میروند و ایشان با نمایان ساختن چهره های زشت زندگی ، اندیشه یک زندگی انسانی را در ذهن مردم بیدار میکنند .این دو کاریکاتوریست در قالب تکنیکی قوی آثاری با محتوای قابل توجه عرضه میکنند این آثار ما را با خود به درون جامعه میکشاند که در مجموع به خوبی نمایش داده میشود.

بخش 2

جلیل محمد قلی زاده که سالها در مدارس محلی قفقاز تدریس میکرده ، بنیانگذار نشریه ملانصرالدین است . میرزا جلیل قلی زاده (1932-1869) نویسنده و موسس ملانصرالدین در ولایت نخجوان متولد شد. ولی اجدادش ایرانی و اهل خوی آذربایجان بودند . میرزا جلیل فعالیت نویسندگی خود را با نوشتن صندوق پست ، استاد زینال ، جوانا ره دانا باش اغاز کرد. ( این آثار به شیوه رئالیست انتقادی و طنز نوشته شده بود) . وی فعالیت مطبوعاتی خودش را با نوشتن در روزنامه شرق روس شروع نمود. این روزنامه با همت محمد آقا شاه تختی انتشار یافت که از روزنامه های مبارز قبل از انقلاب روسیه بود و یکی از عواملی بود که میرزا جلیل را به فکر تاسیس ملانصرالدین انداخت .

آثار ارزشمند جلیل قلی زاده عبارتند از  : 1- کمدی مردگان 2- اجتماع دیوانگان 3- آزادی در ایران 4- قربان علی بیگ 5 – نمایشنامه کندیمیزین احوالاتی 

در آن زمان هیات حاکمه ایران به عنوان های مختلف از ورود روزنامه به ایران جلوگیری میکرد . محمد علی شاه دستور ظبط روزنامه ملانصرالدین را در جلفا داده بود.

کارتونیستهای که در ملا نصرالدین کار میکردند عبارتند از : روتر – شمرلینگ – عظیم عظیم زاده – سید علی – موسایف – گرینوسکی – ابراهیم زاده – بندریک رفائیلویچ – تلنقاتور – دورش – گیلادزه – غضنفر – خالقوف – ایر حاجیوف – محسن علیوف و .....

شیلینگ اولین آثار را در ملانصرالدین خلق میکند و پس از مدتی کوتاه روتر با خصوصیات تکنیکی مشابه در کنار وی شروع به کار مینماید. . اجداد آلمانی این دو هنرمند به روسیه سپس به قفقاز مهاجرت میکنند. شیلینگ و روتر با وجود نام آلمانی اشان زاده و پرورش یافته محیطی هستند که آن را به تصویر میکشند که مشابهت بسیار با اوضاع اجتماعی و وضع زندگی مردم ایران دارد. این دو هنرمند به یاری محمد قلی زاده با فکری کاوشگرانه روشن برای انعکاس مظاهر کلی جامعه هستند . آثار این دو هنرمند دارای ویژگیهای هستند که عبارتند از :

در تصاویر آنها تضاد نشان داده میشود – پرده ها بالا میروند و ایشان با نمایان ساختن چهره های زشت زندگی ، اندیشه یک زندگی انسانی را در ذهن مردم بیدار میکنند – این دو کاریکاتوریست در قالب تکنیکی قوی آثاری با محتوای قابل توجه عرضه میکنند این آثار ما را با خود به درون جامعه میکشاند که در مجموع به خوبی نمایش داده میشود.

 

تبریز تونز

جلیل محمد قلی زاده

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط