نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
اصلاح یک غلط رایج در کاریکاتور و کارتون
کد مطلب: 1007996 تعداد بازدید: 641 تاریخ انتشار: 1400/09/24 00:02
چاپ خبر
ارسال
امروز مرز بین هنرمند و مخاطب در عرصه کاریکاتور و کارتون دستکاری شده

تبریز تون

اصلاح یک غلط رایج در کاریکاتور و کارتون

یک کارشناس هنرهای تجسمی درباره مرز بین هنرمند و مخاطب اظهار کرد: «امروز مرز بین هنرمند و مخاطب در عرصه کاریکاتور و کارتون دستکاری شده و هر تلفن همراه می تواند حکم یک استودیو را داشته باشد.»

 

به گزارش تبریز تون به نقل از ایسنا، امین منتظری همچنین اظهار کرد: «متاسفانه یک غلط رایج وجود دارد که برخی واژگان تعبیر اشتباهی شده اند. ایده در کارتون یا همان کاریکاتور موضوعی حرف اول را می زند اما کاریکاتور اغراق در چهره است.»

 

وی ادامه داد: «وقتی با چهره اغراق شده ای روبرو می شویم باید آن را کاریکاتور بنامیم. کارتون موضوعی است که همیشه با آن سر و کار داریم. ما به انیمیشن و پویانمایی نیز کارتون می گوییم در صورتی که کارتون کاریکاتور موضوعی است.»

 

او با بیان اینکه اخیرا از عنوان طنز ترسیمی برای کاریکاتور استفاده می‌شود، توضیح داد: «ما اساتید بزرگی در عرصه کاریکاتور و کارتون داریم. استاد جواد علیزاده، عبدی، لطیفی و بقیه دوستانی که در این عرصه اثرگذار هستند. اگر اغراق چهره در خدمت موضوع باشد باز کارتون خلق می شود و اساتیدی مانند علیزاده در هر دو بخش خبره هستند.»

 

منتظری که در برنامه در انتهای الوند شبکه دوم صحبت می کرد، یادآور شد: «وقتی سراغ طنز ترسیمی مطبوعاتی می رویم باید اغراق را نیز وارد کنیم و برخی از دوستان همچون حسین صافی تمرکز خود را بیشتر روی اغراق چهره می گذارند تا موضوع.»

وی اضافه کرد: «کمیک استریپ یک صنعت مجزا است. کمیک ناول، کمیک استریپ داستان های مصوری هستند که چند سالی است مخاطب خود را دارند و تبلیغات در آنها وارد شده و سینما به شدت تحت تاثیر کمیک استریپ قرار گرفته و از آن وام گرفته است.

ابرقهرمان ها ابتدا در کمیک ناول ها یا داستان های مصور خلق می شوند و در ادامه پس از تغییر، به ابرقهرمان تبدیل شده‌اند.»

اوتصریح کرد: «کارتون ها یا کاریکاتورهای چند قاب هستند که در فضای مطبوعاتی نیز استفاده می شوند. بزرگمهر حسین پور، نازنین جمشیدی، محسن ایزدی، ابوالفضل محترمی از جمله کسانی هستند که در این بخش فعالیت می کنند. در این نگاه باید در چند قاب یک روایت کامل شود و محتوا به مخاطب منتقل شود.»

منتظری گفت: «کاریکاتوری که تاریخ انقضا و شرح داشته باشد می توان جز کاریکاتور مطبوعاتی دانست اما کاریکاتوری که تاریخ ندارد و ترجمه متنی نمی خواهد در نمایشگاه ها عرضه می شود و هردو نوع کار، اثر خود را دارند.»

 

وی تاکید کرد: «حیطه استفاده از رسانه وسیع شده که دیگر نمی توان آن را به قلم دیجیتال محدود کرد. امروز با برنامه ها می توانید تولید محتوا کنید که ممکن است طنز باشد. با صورتک ها در کمترین زمان می توان این محتوا را ایجاد کرد و تلفن همراه حکم استودیو دارد و مخاطب آن را درک می‌کند.»

 

کارشناس هنرهای تجسمی همچنین عنوان کرد: «خوشحالم که این اتفاق افتاده و مخاطب بارها بر سر ذوق آمده و خودش اثری را خلق کرده و این امر مرز بین هنرمند و مخاطب را دستکاری کرده است.»

 

منتظری توضیح داد: «قاعدتا هیچکدام از کاریکاتوریست ها(مطبوعاتی و نمایشگاهی) برتری نسبت به جمع دیگری ندارند؛ برخی تصور می کنند افرادی که کاریکاتور مطبوعاتی می کِشند شاید سطح پایین تری دارند، درصورتی که اینگونه نیست. ایده پردازی در زمان محدود یا وسیع تر در کاریکاتور خبری مفهوم دارد و هنرمند در این شرایط با زمان اندک کار می کند اما کاریکاتوریست هایی که آثارشان به نمایشگاه ها می رود زمان بیشتری برای پرداخت آثار خود دارند.»

 

برنامه تلویزیونی «درانتهای الوند» شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷:۰۰ صبح روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط