نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
جشنواره هنر جوان باعث دلگرمی هنرمندان است
کد مطلب: 1000944 تعداد بازدید: 1522 تاریخ انتشار: 1394/04/02 10:12
چاپ خبر
ارسال
جشنواره هنر جوان باعث دلگرمی هنرمندان است

تبریز تونز

تبریز تونز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری:

شجاعی طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری:

جشنواره هنر جوان باعث دلگرمی هنرمندان است

سید مسعود شجاعی طباطبایی، یكی از داوران بخش كاریكاتور جشنواره هنر جوان، گفت: در شرایطی كه جشنواره ها به صورت نامنظم برگزار می‌شوند، برگزاری این جشنواره به صورت منظم هنرمندان را دلگرم می‌كند.

 كاریكاتوریست و داور جشنواره هنر جوان در گفت و گو با پایگاه خبری حوزه هنری گفت: جشنواره هنر جوان اكنون به قوام و وضعیت مناسبی رسیده كه بخشی از این اعتبار به دلیل استمراری است كه در برگزاری این جشنواره به كار گرفته شده است.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از جشنواره هایی كه عنوان نخستین را یدك می‌كشند و حتی دوسالانه ها، با وقفه های طولانی برگزار می‌شوند و این موضوع عملا به این منجر می‌شود كه به بوته فراموشی سپرده شوند. در چنین شرایطی، برگزاری مستمر و با كیفیت جشنواره هنر جوان از سوی حوزه هنری، باعث دلگرمی كسانی است كه در این فضا فعالیت می‌كنند.

این هنرمند با بیان اینكه حوزه هنری در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت خوبی داشته است، گفت: به‌ویژه در عرصه كاریكاتور می‌بینیم كه فعالیت‌های بسیار خوبی انجام گرفته و زمینه ای فراهم شده كه هنرمندان مخصوصا آن‌هایی كه در شهرستان‌ها هستند بتوانند آثارشان را در جایی ارائه كنند. این نهاد، با مراكز و فضاهایی كه در شهرهای مختلف به رشته كاریكاتور اختصاص داده، سبب شده بسیاری از استعدادها شكوفا شوند و حتی به نمایشگاه های بین المللی راه پیدا كنند.

شجاعی طباطبایی درباره داوری آثار نیز توضیح داد: در داوری چند اتفاق هست كه باید مورد توجه قرار بگیرد. اولین مورد این است كه هنرمند بتواند با موضوع ارتباط درستی برقرار كند و آن را در قاب تصویر به خوبی به نمایش بگذارد. در مرحله دوم مهم است كه چطور از تكنیك استفاده كرده باشد و با چه روش‌هایی مفهوم مورد نظرش را به تصویر كشیده باشد.

وی همچنین ادامه داد: یكی از موارد دیگری كه در داوری مورد اهمیت قرار دارد، بحث خلاقیت است. هنرمند باید خلاقیتش را به كار بگیرد و با استفاده از عناصر بصری بتواند گویایی و رسانندگی كارش را افزایش دهد. ضمن اینكه طنز هم باید در اثرش وجود داشته باشد. متاسفانه اخیرا می‌بینم استفاده از تكنیك بسیار زیاد شده و این در حالی است كه از طنز در آثار كاریكاتور غفلت می‌شود؛ در حالی كه یكی از مهم‌ترین وجوه كاریكاتور با سایر هنرهای مشابهش استفاده از عنصر طنز است.

این كاریكاتوریست و گرافیست در پایان تاكید كرد: استفاده از نوآوری یكی از نكات مهم در داوری است. دیده می‌شود در بعضی جشنواره ها كه موضوعی را مشخص كرده اند، افراد اولین چیزی كه به ذهنشان می‌رسد را به تصویر می‌كشند و آثار شباهت زیادی به همدیگر پیدا می‌كنند؛ در حالی كه بهتر است هنرمندان روی كار مطالعه بیشتری داشته باشند، آن را از زوایای مختلف بررسی كنند و بعد به یك تصویر و مفهوم نوآورانه دست پیدا كنند كه كارشان را از سایرین متمایز كند.

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط