نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
بیانه گروه کارتون و کاریکاتور کارتونیکا نسبت به جشنواره کارتون خودرونما
کد مطلب: 1003104 تعداد بازدید: 4335 تاریخ انتشار: 1396/11/30 00:42
چاپ خبر
ارسال
بیانه گروه کارتون و کاریکاتور کارتونیکا نسبت به جشنواره کارتون خودرونما

تبریز تونز

بیانه گروه کارتون و کاریکاتور کارتونیکا نسبت به جشنواره کارتون خودرونما

این بیانه صرفا جهت اعتراض گروه کارتون و کاریکاتور کارتونیکا نسبت به جشنواره کارتون خودرونما صادر شده است.

 

به نام حق

◼نظر به اعلام اسامی برندگان جشنواره خودرونما و تکرار اسامی خاص و البته قابل پیش بینی، گروه کارتونیکا (متشکل از 141 نفر از هنرمندان صاحب سبک و برجسته در حوزه کارتون و کاریکاتور کشور) اعتراض خود را نسبت به این جشنواره ونکاتی درارتباط با آن اعلام می دارد.

جشنواره ها و مسابقات در سراسر دنیا علاوه بر نقش بالا بردن سطح کیفی آثار هنرمندان کارتونیست، همواره بستری مناسب جهت شناسایی استعدادهای جوان،خلاق و کمتر دیده شده هستند که متاسفانه این امر در کشور ما نادیده و یا بشکلی کاملا سطحی با آن برخورد شده است و جهت گیری های غیر منصفانه و رویه های جهت دار هیات داوران باعث از دست رفتن فرصت ها شده و امکان بهتر دیده شدن آثار هنرمندان جوان و مستعد را سلب نموده است و یا بشکلی بسیار کم رنگ مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به مسبوق به سابقه بودن این نوع نگاه،تقسیم جوایز بین تعدادی از افراد خاص در جشنواره ها و مسابقات گوناگون در زمینه ی کارتون و کاریکاتور، نمونه هایی قابل ذکر از بی عدالتی و تضییع حقوق جمع کثیری از هنرمندان را موجب شده است که به نهاد قدرت نزدیکی و وابستگی ندارند و با اینکه هنر و بالتبع هنر کارتون و کاریکاتور از دایره یکسونگری خارج است اما برخورد سلیقه ایی داوران وبه روز نبودن اطلاعات ودیدن آثارروز دنیا گاها از سوی همین داوران در نهایت موجب دلخوری قشر عظیمی از هنرمندان کاریکاتوریست شده است.

در ذیل نمونه های فرارو از این نوع دید و بینش آمده است:

۱- با توجه به آنکه یکی از اهداف جشنواره ها شناسایی پتانسیل های خلاق کارتون و کاریکاتور کشور است اما با نگاهی ساده به لیست اسامی برندگان و منتخبین جشنواره های کارتون و کاریکاتورسالهای اخیر به اسامی کمتر شناخته شده در عرصه حرفه ای اما آشنا به لحاظ تکرارشوندگی نامشان در این لیست برخواهیم خورد و یا آنکه افراد برگزیده آثارشان به لحاظ اعمال یک سلیقه خاص در داوری،همواره می توانند نظر آنان را بخود جلب کنند.در این میان اما هر چند وقت یکبار نیز جهت جلوگیری از شائبه عدم صداقت و عدالت در انتخاب برگزیدگان، اسامی برندگان مسابقات قبلی با اسامی تازه ای تعویض می شوند وبه نحوی افراد جدید جایگزین می شوند.جای تعحب است که در کشوری با این همه ظرفیت و پتانسیل کارتون و کاریکاتور که در سطح جهان همواره در جشنواره ها شناخته شده هست و از لحاظ گوناگون رتبه های متعدد را بخود اختصاص داده است اما

چنان می نمایاند که شاید جایگاه هنری این افراد چنان غیر قابل دسترس و حتی غیرقابل رقابت است که نمیتوان برنده ی دیگری را غیر از ایشان متصور شد!

۲- وجود یک تیم داوری مشخص و معین شده بدون بهره گیری از سایر اساتید فن از اقصی نقاط کشور دلیل بر امر شده است که همواره این سوال در ذهن پیش آید پس رسالت و وظیفه متولیان امر در رشد و شکوفایی هر چه بهتر و گسترده تر کاریکاتور کشور در کجاست؟ چه برنامه و هدفی را تعقیب می نمایانند؟ اگر خود را زمامدار امور کارتونیستها و کاریکاتوریستهای ایران نمی دانند پس چرا خودرا با نام خانه کاریکاتور ایران و نه « تهران» معرفی می کنند!!!؟؟

۳- با رجوع به آرشیو سایت http://www.irancartoon.ir/gallery/album773/Vah صفحه رسمی خانه کاریکاتور ایران می توان به الگو برداری کارتونیست از اثر یک کارتونیست دیگر برخورد( دو اثر در ذیل بیانیه نمایش داده شده اند ) این کارتونیست با تغییراتی در اجرا اما با محتوای کاملا یکسان با اثر اصلی، اثر به ظاهر اورجینال خود را به جشنواره خودرونما ارایه کرده و در کمال تعجب برگزیده شده است. شباهت ناگریز بودن و کپی برداری آنرا به خود مخاطب وا می گذاریم اما آنچه مشخص و بارز است یا آرشیو ذهنی داوران پیشکسوت! متوجه وجود شباهت فوق الذکر نشده است یا اینکه خدای نکرده داوران در وادی دیگری قدم بر داشته اند!!!

۴- با توجه به آنچه در بند ۲ نیز ذکر شد ،بی شک مهم ترین بخش این بیانیه و اعتراضات هنرمندان متوجه مساله داوری و قضاوت قابل بحث هیات داوران جشنواره هاست. با نگاهی گذرا به لیست اسامی داوران مسابقات مختلف کارتون و کاریکاتور سالهای اخیر به چند اسم مشخص و همیشگی میرسیم که این ترکیب تکراری شاید توجیه مناسبی برای انتخابهای مشابه در سالهای گذشته باشد. طی چند سال اخیر 4 یا 5 داور ثابت در غیاب سلیقه های دیگر عرصه را بر هنرمندان واقعی این حرفه تنگ و تنگ تر و امید بسیاری از هنرمندان را نا امید کرده اند و این مساله کاملا با رزومه هنری این هنرمندان ارتباط تنگاتنگی می یابد به نحوی که متاسفانه بسیاری از این هنرمندان برای در امان ماندن از تنگ نظری ها و نگاه قهر آمیز متولیان امر کارتون و کاریکاتور کشور حاضر به بیان انتقادات و خواسته های منطقی خود نمی شوند و سالهاست با وجود انتقاداتی که در بدنه کارتون و کاریکاتور کشور حکمفرماست اما بواقع جوابگویی و رسیدگی به خواسته های کارتونیستها هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفته است و آنچه اکنون از کارتون و کاریکاتور کشور می بینیم متاسفانه فقط دایره ایی است از آنچه خود پسندیده اند!

۵- تمامی موارد ذکر شده تنها گوشه ای از خواسته های برحق و منطقی تعداد پرشماری از هنرمندان کارتون و کاریکاتور کشور است و رسیدگی سریع به وضع موجود کمترین مطالبه ی این قشر است که اولین گام جهت تحقق این هدف میتواند ساده ترین راه یعنی باز کردن درهای همیشه بسته و پذیرش فرهنگ نقد پذیری و عمل به آن و واگذاری وظیفه خطیر داوری از تمام سلایق و بر عهده کسانی باشد که منفعت طلبی مانع حق طلبی شان نشود و اعتلای هنر برایشان در اولویت اول باشد.

در این بیانیه از ذکرهرگونه نامی در راستای حفظ شان و آبروی اشخاص خودداری شده است به امید این که تکیه زنندگان بر اریکه قدرت از خواب غفلت بیدار شوند و به خواسته های به حق هنرمندان گوش فرا سپارند. در صورت شنیده نشدن پیام این بیانیه، بیانه ای دیگر با ذکر جزییات دقیق تر و مبسوط ترازنکاتی دیگر به عرض هنرمندان و دلسوختگان عرصه کارتون و کاریکاتور کشور خواهد رسید.

گروه کارتونیستها و کاریکاتوریستهای آزاد و مستقل ایران ، کارتونیکا

 

انتشار یافته: 1 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
فرستنده: کریمی،اراک1396/12/01   11:35
با اجازتون نکاتی که به نظرم می اید تیتر وار وضرب المثل گونه خدمتتون عرض میکنم 1-همه چیزمون باید پای هم بیاد و هماهنگ باشه،ارتقا شغلی،کسب ثروت،مقام ورزشی،مقام هنری ،،بله مشکل فرهنگمونه 2_تاسف این است که بدترین عرصه برای این گونه انحرافات هنر کارتون باید باشد چون جاییست که حقایق واضح وعریان دیده وبیان میشن و فعالین این زمینه مالک تیزبین ترین چشمهایند
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط