نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
بیانیه داوران مسابقه - فلسطین تنها نیست-
کد مطلب: 1004656 تعداد بازدید: 2801 تاریخ انتشار: 1399/10/24 23:33
چاپ خبر
ارسال
بیانیه داوران مسابقه - فلسطین تنها نیست-

تبریز تون

بیانیه داوران مسابقه - فلسطین تنها نیست-

متاسفانه در مسابقه “فلسطین تنها نیست” ، آقای آرش فروغی پس از آنکه مطلع می شود برنده نشده است با انتشار پستی در فضای مجازی اعلام می کند:”چون داوران کاریکاتوریست چهره نیستند انصراف می دهد”. این کاربه دلایل زیر رفتار غیر حرفه ای محسوب می گردد:

۱- حضور هرشرکت کننده ای پس از شرکت در جشنواره ، به منزله این است که تمامی مقررات جشنواره را پذیرفته است ، طبیعتا حق تعیین داوری بر عهده شرکت کننده نمی باشد.

۲- این اقدام بعد از اعلام نتایج ، انحراف افکار و ایجاد حاشیه برای مسابقه است ، تا بدین صورت جشنواره های آینده تحت فشار قرار گیرد که در صورت برنده نشدن با چنین جنجالی روبرو می شود، این کار کاملا غیرحرفه ای است .

شایان ذکر است که ایشان در مسابقه بین المللی هولوکاست برنده جایزه اول هفت هزار دلاری شد ، مسابقه ای که هیچکدام از داوران آن کاریکاتوریست چهره نبودند ، اگر واقعا اعتراض بر این أساس است ، طبیعتا در مورد مسابقه هولوکاست هم باید صدق کند!

۳- جشنواره های متعدد و زیادی درجهان برگزار می شود و داوران کارتونیست به دلیل تجربه و اطلاعات فنی خود قادر به تشخیص و داوری آثار چهره می باشند . شایان ذکر است در داوری این مسابقه ، آقای لوییس فرناندز یکی از مطرح ترین کاریکاتوریست های چهره از برزیل حضور داشت!

۴- مبنای جشنواره ها، رقابت و دوستی و با هم بودن است و نمایش آثار برای هم اندیشی با زبان هنر است ، کسب جوایز نباید باعث ایجاد تفرقه ، کینه، دشمنی، حسادت و خود بزرگ بینی شود. قضاوت آثار با بحث و تبادل نظر شروع و با جمع آرا به اتمام می رسد. اثری که رای کافی نیاورد حذف می شود و این رسم همه جشنواره هاست. انتخاب داور هم بر اساس سابقه در داوری های گذشته آنان، نوع انتخاب و گزینش آثار، دانایی و توانایی این هنرمندان و قدرت بحث و استدلال منطقی شکل می گیرد.

۵- لزوما همه آثار با کیفیت بالا نمی توانند برنده جوایز اصلی شوند چرا که تعداد برندگان محدود و تعداد آثار خوب عموما بیشتر از برندگان سه جایزه اصلی است. بنابراین عملی که انجام شد ، یک اتفاق مشروع و صحیح نیست.

۶- به هنرمندانی که از این دست رفتار غیر حرفه ای انجام می دهند مشفقانه توصیه می کنیم که این مسئله را تکرار نکنند ، چون بعید نیست که جشنواره ها به خاطر سابقه رفتار غیر حرفه ای در مرحله اول آثار ایشان را کنار بگذارند.

در پایان امیدواریم جشنواره های کارتون و کاریکاتور همچنان پر نشاط و با رقابت دوستانه و به دور از حاشیه سازی ادامه یابد

انتشار یافته: 1 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
فرستنده: یک کاریکاتوریست1401/02/04   18:10
غرور و خودخواهی جایی در رفتار و شخصیت یک هنرمند ندارد.
خوشبختانه پاسخ هیأت داوران بسیار محکم و مستدل و توضیحات ایشان کامل بود. دوست دارم در اینجا یادآوری کنم که: مهارت تکنیکی [که شرطی اساسی برای موفقیت هنرمند است] را میتوان مانند یک بدنساز با تمرین و وزنه زدن فراهم آورد، اما در ورای جذابیت عام‌پسندانه و زودگذر مهارت این راستی اندیشه، درستی کردار و صداقت گفتار شخص هنرمند است که در هنر او جلوه‌گر شده، آن را اندیشه‌مند و در نگاه دیگران زیبا جلوه می‌دهد.
به عبارت بهتر «از کوزه همان برون تراود که در اوست»
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط