نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
با کارتونیست های ایران جواد علیزاده
کد مطلب: 1001501 تعداد بازدید: 4027 تاریخ انتشار: 1394/10/18 14:35
چاپ خبر
ارسال
با کارتونیست های ایران جواد علیزاده

جواد علیزاده کارتونیست و کاریکاتوریست ایرانی، متولد ۱۳۳۱ در اردبیل است. او دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه است و از سال ۱۳۶۹ تا کنون مدیرمسئول، صاحب امتیاز و سردبیر مجله طنز و کاریکاتور بوده است.

علیزاده در سال ۱۳۳۷ به همراه خانواده از زادگاهش اردبیل به تهران مهاجرت کرد. او در دبستان شهپرست / هوشمند به مدیریت زوج هنری و فرهنگی آن زمان خانم شهپرست و آقای قاسملو که از مشوقان اولیه او بودند، تحصیل کرد. ادامه‌ی تحصیلاتش را در دبیرستان خوارزمی در خیابان دماوند گذراند و در سال ۱۳۵۴، فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه شد.

کشیدن کاریکاتور را از سال ۱۳۵۰ در مجله کاریکاتور به مدیریت مرحوم محسن دولو ملقب به پدر کاریکاتور ایران شروع کرد و تا سال ۱۳۵۷ در آنجا فعالیت می‌کرد. در ایام انقلاب، طی سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰، کاریکاتوریست سیاسی روزنامه کیهان بود. جواد این روزنامه را در سال ۶۰ ترک کرد. پس از آن تا سال ۱۳۶۹ با نشریات بهلول، نمکدون، مشغولیات، فکاهیون و روزنامه ابرار همکاری کرد.

طی سال‌های ۶۰ تا ۶۹ گاهنامه‌های کاریکاتور با موضوعات متنوع سیاسی، اجتماعی، هنری، سینمایی، ورزشی و فلسفی از جمله: کاریکاتورهای جدی، طنز موشکی، سیاستمداران جنجالی، کمدین‌های سینما، آلبوم فوتبال، شوخی با اینشتین و ... را چاپ کرد. وی در سال ۱۳۶۹ آغاز به انتشار مجله طنز و کاریکاتور کرد و تاکنون این مجله را اداره می‌کند.

هر سال نمایشگاه کاریکاتور سازمان ملل از سوی انجمن روزنامه نگاران سازمان ملل ،باعنوان جایزه‌ای برای کارتون سیاسی برگزار می شود که علیزاده در سال 2011 از ایران با سوژه‌ای درمورد گرانی بنزین توانست جایزه عالی نمایشگاه و تقدیر نامه ای از بان کی مون را به دست بیاورد.

جواد علیزاده مبتکر نوع متفاوت و غیرمتعارفی از طنز علمی و فلسفی، تلفیق علم فیزیک با طنز، شوخی با بعد چهارم (زمان)، شوخی با فرضیه نسبیت اینشتین و فرمول E=mc2 است. لینک سایت طنز چهار بعدی علیزاده در سال ۲۰۰۵ در سایت تخخصصی انجمن فیزیک اروپا معرفی شده و سایت انجمن فیزیک ذره‌ای جهان (CERN) کارگاهی آموزشی دربارۀ فیزیک را با نمایش یکی از کارهای اینشتینی علیزاده ( پارادوکس دوقلوها) در سال ۲۰۰۹ برگزار کرده است.

جواد علیزاده تا کنون جوایز زیادی را نصیب خود کرده است که برخی از مهمترین جوایز او عبارتند از:

مقام اول کاریکاتور چهره در جشنواره آنگلت فرانسه ۱۳۶۹

جشنواره تولنتینو ایتالیا: ۳ بار در سال‌های ۱۳۷۰-۱۳۷۲-۱۳۷۴

مدال نخل نقره‌ای بوردیگرا ایتالیا ۱۳۷۵

مقام اول جشنواره آنکارا ۱۳۸۶

نشان لیاقت سازمان ملل ۱۳۹۰

جایزه اول فستیوال آیدین دوغان ترکیه ۲۰۱۲/ ۱۳۹۱

داوری‌ها

در فستیوال کارتون اسکوپیه۱۳۶۵

فستیوال کارتون آنگلت فرانسه ۱۳۷۰

جشنواره کارتون دوبی-امارات ۱۳۸۱

جشنواره کارتون مانیسا-ازمیر ترکیه۱۳۸۷

دوسالانه‌های بین‌المللی کارتون تهران در سالهای ۷۲-۷۴-۷۶-۸۴-۸۶ و...

و اولین کارتونیست که از کشور فرانسه مقام شوالیه را دریافت نمود



برای مشاهده عکس ها در اندازه اصلی و نمایش اسلاید، روی تصاویر کلیک کنید.
TabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تونTabrizToon.com - تبریز تون
انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط