نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
گفتگو با سامان صولی کاریکاتوریست کردستانی
کد مطلب: 1001949 تعداد بازدید: 1954 تاریخ انتشار: 1395/04/19 23:00
چاپ خبر
ارسال
گفتگو با سامان صولی کاریکاتوریست کردستانی صاحب رتبه برتر جشنواره بین‌المللی تورنتو ایتالیا

تبریز تونز

گفتگو با سامان صولی کاریکاتوریست کردستانی صاحب رتبه برتر جشنواره بین‌المللی تورنتو ایتالیا

 

سامان صولی از کاریکاتوریست‌های استان کردستان و صاحب رتبه برتر در جشنواره بین‌المللی تورنتو ایتالیا معتقد است که کردستان یکی از قطب‌های کاریکاتور کشور است و اگر دستگاه‌های مرتبط با بخش فرهنگ و هنر از هنرمندان حمایت کنند، کسب رتبه‌های برتر بین‌المللی هنرمندان استان بیشتر می‌شود.

 

به گزارش تبریز تونز  به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، هنر کاریکاتور خیلی پیش از پیدایش روزنامه‌نگاری و حتی اختراع صنعت چاپ در دنیا رواج داشته و در واقع عمری به درازای تاریخ مکتوب انسان دارد.

 

نخستین کاریکاتورهایی که در آنها مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح شد، در حفاری‌های شهر پمپی به دست آمده که تقریباً یک‌هزار سال پیش در زیر گدازه‌های آتشفشانی پنهان بود.

 

پیشینه ورود کاریکاتور رسمی مطبوعاتی به ایران با هفته‌نامه ملانصرالدین پیوندی عمیق دارد. کاریکاتور مطبوعاتی به مفهوم نقد طنزآمیز مناسبات سیاسی و اجتماعی، توسط کاریکاتوریست‌های ماهر و هنرمند این مجله به ایران راه پیدا کرد و همین مهم یکی از زمینه‌های مؤثر پیدایش و رشد کاریکاتورهای مطبوعاتی در ایران شد.

 

با پایان یافتن مراسم اختتامیه ۲۴مین جشنواره بین‌المللی کارتون ترنتو ایتالیا، محمدسامان صولی عضو خانه کاریکاتور حوزه هنری کردستان به عنوان منتخب این جشنواره معرفی شد، خبرگزاری فارس به منظور آشنایی بیشتر با این هنرمند جوان به گفت‌و‌گو با وی نشسته است.

 

صولی در این گفت‌وگو ضمن اشاره به موفقیت‌های داخلی و خارجی خود در جشنواره‌های مختلف، از حمایت‌های جدی رئیس حوزه هنری کردستان از فعالان هنری می‌گوید و بر حمایت بیشتر مسؤولان به ویژه اداره‌کل ارشاد اسلامی کردستان به عنوان متولی اصلی حوزه هنر تاکید دارد.

 

سیزدهم شهریورماه سال ۶۶ در شهر فرهنگ و هنر سنندج در خانواده‌ای که ریشه‌های هنر را همواره در دل داشتند، دیده به جهان گشود و خودآموز به عنوان هنرمندی چیره دست در حوزه کاریکاتور و کارتن دستی بر قلم دارد.

 

از همان روزهای کودکی علاقه خاصی به نقاشی داشت، اما کار در این حوزه را به صورت حرفه‌ای در سال ۸۳ آغاز کرده است و نخستین مقامش را در جشنواره غرب کشور در ارومیه بدست آورد….

 

کسب رتبه نخست در این جشنواره راه روشن در ارومیه آغازی بر موفقیت‌های سامان بود تا در این راه بیش از پیش تلاش و به اهدافش برسد.

 

از این کاریکاتوریست کردستانی در مورد گذراندن دوره های آموزشی طی سال‌های فعالیتش از سال ۸۳ تاکنون می‌پرسم، می‌گوید: در دوره‌های آموزشی مختلفی در سطح استان و حتی خارج استان شرکت کرده‌ام و در محضر اساتیدی همچون، فردین صادق ایوبی، سلام محمدی، اکبر منصوری در رشته طراحی کسب تجربه کرده‌ام.

 

در دوره‌های آموزشی کارتن نیز در بیشتر ورک‌شاپ‌های استاد رحیم بقال اصغری در تبریز و کامبیز درم‌بخش در تهران حضور داشته‌ام، چرا که معتقدم یا دیگری همواره نیاز یک هنرمند برای پیشرفت و حرکت روبه جلو است.

 

محمد سامان صولی

 

فارس: آیا در خانواده به جز شما، افراد دیگری هم هستند که در رشته هنری فعالیت داشته باشند؟

 

صولی: پدرم طبع شعر دارد و خواهرم نیز در حوزه ادبیات و شعر فعالیت می‌کند، ولی در این میان یکی از پسر عموهایم به صورت خاص در حوزه نقاشی فعالیت می‌کند.

 

فارس: آیا تحصیلات آکادمی در رشته نقاشی دارید؟

 

خیر. تحصیلاتم ارتباط چندانی به نقاشی و کاریکاتور ندارد، کارشناسی را در رشته روابط عمومی حرفه‌ای با گرایش رسانه پشت سر گذاشته‌ام.

 

البته باید بگویم پدرم به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشوق‌هایم همواره در دوران کودکی به ویژه بعد از آغاز فعالیت‌های جدی‌ام در این رشته مرا به کلاس‌های مختلف می‌فرستاد.

 

فارس: خانواده تا چه میزان در موفقیت‌های شما نقش داشته‌اند؟

 

معتقدم ۹۰ درصد از موفقیت هر انسانی بستگی به میزان تلاش و استعداد خودش است، اما هرچه خانواده حامی و پشتیبان فرد باش به همان میزان کار برایش راحت تر و با سهولت بیشتری می‌تواند پله‌های ترقی را پشت سر بگذارد.

 

هر چه خانواده بیشتر از فرد هنرمند و یا فعال در هر رشته ای حمایت کند به همان میزان طی کردن مسیر برایش هموارتر خواهد شد.

 

گاهی برخی از خانواده‌ها فرزندانشان را در یک رشته ورزشی ثبت نام ولی اجازه نمی‌دهند آن را ادامه دهد و قوی شود و همین امر مانع پیشرفت فرزندشان به صورت حرفه‌ای شود.

 

فارس: آیا بجز رشته کاریکاتور در رشته هنری دیگری فعالیت دارید یا نه؟

 

شاخه به شاخه پریدن مانع از موفقیت و حرفه‌ای شدن در یک رشته می‌شود از این رو معتقدم باید تمام توان خود را روی یک رشته و آن هم رشته هنری که بیشترین علاقه و ظرفیت را در آن دارم بگذارم.

 

تخصص اصلی من با توجه به علاقه و استعدادی که داشتم کاریکاتور و کارتون است.

 

فارس: آیا تحصیلات دانشگاهی در این رشته دارید؟

 

کارشناسی را در رشته روابط عمومی با گرایش رسانه گذرانده‌ام، البته می‌توان گفت رشته تحصیلی دوران کارشناسی بی‌ارتباط با کاریکاتور نیست چرا که در حال حاضر در همین زمینه نیز با چند نشریه و ماهنامه همکاری می‌کنم.

 

در سال ۸۶ خانه کاریکاتور به همت امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان که به حق می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین حامیان کاریکاتوریست‌های استان و با حمایت اردشیر صادق‌وزیری از پیشکسوتان این عرصه دایر شد.

 

فارس: به دایرشدن خانه کاریکاتور از سال ۸۶ اشاره کردید، فعالیت‌های این خانه در طول این ۹ سال را بیان کنید.

 

فعالیت‌های بسیار خوبی انجام گرفته که یک جشنواره کشوری، یک جشنواره استانی، برپایی ۸ نمایشگاه گروهی، کسب ۱۰ مقام بین‌المللی و ۲۰ مقام کشوری توسط اعضا، بخشی از خروجی‌های مثبت خانه کاریکاتور حوزه هنری کردستان بوده است.

 

فارس: سهم شما از کسب رتبه‌های برتر در جشنواره‌های بین‌المللی چیست؟

 

بنده نیز در کنار سایر دوستانی که به صورت حرفه‌ای در حوزه کاریکاتور و کارتن در استان فعالیت و خوشبختانه دارای توانایی بالایی هستند، توانسته‌ام با حمایت خانواده، تلاش‌های خودم و البته پشتیبانی حوزه هنری کردستان در چندین جشنواره بین‌المللی از جمله ایتالیا، چین و جشنواره بین‌المللی تبریز شرکت و رتبه‌های خوبی را کسب کنم.

 

در کنار جشنواره‌های بین‌المللی در بیش از ۲۰جشنواره کشوری و ۲۰ تا ۳۰ جشنواره استانی نیز در مدت زمان فعالیتم در رشته کاریکاتور تا کنون موفق به کسب عناوین برتر شده‌ام.

 

فارس: میزان حمایت مسؤولان از هنرمندان رشته کاریکاتور در کردستان؟

 

با توجه به اینکه هنر کردستان ظرفیت بالایی دارد و در حال حاضر نیز بین هنرمندان این رشته رقابت وجود دارد، در نتیجه هر کس تلاش می‌کند بدون حمایت مسوولان برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتری تلاش و سطح خود را روز به روز بالاتر ببرد.

 

البته اگر در کنار تلاش فعالین این رشته حمایت مسوولان همچون استانداری و ارشاد اسلامی نیز وجود داشته باشد و امکانات لازم به ویژه در زمینه‌های آموزشی در اختیار کاریکاتوریست‌ها قرار گیرد شاهد تحولات چشم‌گیر در این حوزه خواهیم بود.

 

ایجاد یک جریان فرهنگی به ویژه برگزاری جشنواره‌ کشوری و یا بین‌المللی در کنار اجرای ورک‌شاپ در استان می‌تواند کردستان را به یکی از استان‌های موفق و نام‌دار در این رشته هنری تبدیل کند.

 

فارس: تاکنون از سوی مسؤولان استانی با توجه به کسب چندین عنوان برتر در جشنواره‌های داخلی و خارجی مورد تشویق قرار گرفته‌اید؟

 

حدود ۲ سال پیش به عنوان جوان برتر در استان معرفی شدم و طی دیداری که به همراه سایر جوانان موفق استان با آقای زاهدی استاندار کردستان داشتیم قول‌های مساعدی از سوی ایشان در راستای تغییر دید نسبت به کاریکاتور داده شد.

 

به عنوان یکی از فعالان این عرصه به نمایندگی سایر هم صنفی‌هایم از بی‌توجهی و کم‌کاری‌ها گلمندی کردم و خوشبختانه به همت خبرنگاران حاضر در جلسه این موضوع رسانه‌ای شد و همین امر موجب شده امروز دیدگاه نسبت به کاریکاتور نسبت به گذشته متفاوت باشد تا جایی که بعد از آن جلسه حرکت‌های خوبی در زمینه شناخت این هنر در استان آغاز شد.

 

شاید باور نکنید ولی زمانی که از مدیرکل سابق ارشاد اسلامی کردستان در خواست راه‌اندازی خانه کاریکاتور کردیم در جواب ما می‌گفت، مگر فعالیت در این زمینه نیز در استان وجود دارد و این در حالی بود که در همان زمان ۴۰ نفر به صورت حرفه‌ای در رشته کاریکاتور در استان فعالیت می‌کردند.

 

فارس: بیشترین حمایت از سوی چه دستگاه و یا مسؤولانی انجام گرفته است؟

 

حوزه هنری کردستان واقعا جزء دستگاه‌هایی است که اگر نبود امروز شاید هیچگاه نامی از کاریکاتور کردستان در داخل کشور نبود، ولی امروز با حمایت و توجهی که از سوی مرادی رئیس حوزه هنری می‌شود ما توانسته‌ایم در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حرف‌ برای گفتن داشته باشیم.

 

اگر استانداری و ارشاد اسلامی کردستان نیز در سطح حوزه هنری از فعالان هنری به ویژه هنرمندان فعال در رشته کاریکاتور حمایت کنند، موجب ایجاد انگیزه در آنان و در نتیجه رشد هرچه بیشتر این هنر در استان خواهد شد.

 

در حال حاضر با همین حمایت‌هایی که می‌شود، کردستان در جشنواره‌های کشوری از قطب‌های کاریکاتور است و این نشان می‌دهد که ظرفیت بالایی در این زمینه در استان وجود دارد که باید با حمایت مسؤولان بستر شکوفایی بیش از پیش آن فراهم شود.

 

در اصل هنر در کل هدف دارد و به دنبال آن است که نوعی تنوع به ارتباطات انسانی بدهد، برخی بر اساس احساس انسان و برخی مفاهیم خاص است، اما کاریکاتور هنری بسیار منحصر به فرد است و موقعیت، احساس، منطق و استدلال را می‌‌توان به صورت همزمان در آن دید، لبخند، قهقهه و رضایت مخاطب رسالت اصلی کاریکاتور مطبوعات است و نخستین باری که این هنر به رسمیت شناخته شد نیز در مطبوعات بوده است.

 

اما متاسفانه در سال‌های قبل با وجود ظرفیت‌ بالایی که هنرمندان این حوزه در استان برای خلق آثار ارزشی دارند، بجز یک یا چند رسانه روی خوش به کاریکاتور در کردستان نشان نمی‌دادند.

 

در حال حاضر دو ماهنامه در استان در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند و ستون مخصوصی برای کاریکاتور و مصاحبه‌های طنز و غیره اختصاص داده‌اند و این انگیزه در بین سایر رسانه‌های استان به حرکت به این سمت وجود دارد و این جای امیدواری است.

 

فارس: آیا تاکنون به فکر راه‌اندازی نشریه‌ای خاص کاریکاتور در استان نیافتاده‌اید؟

 

بدون شک اگر نشریه‌ای به صورت اختصاصی در این زمینه فعالیت کند می‌تواند خروجی‌های به مراتب بیشتری داشته باشد، اما متاسفانه نبود منابع مالی کافی مانع از تحقق این مهم شده است، اگر دستگاه یا نهاد خاصی در مرحله نخست بحث حمایت مالی این کار را تقبل کند تا کمی پابگیرید، توان برای کار وجود دارد و قطعا با توجه به مخاطب پسند بودن طنز این مهم جواب خواهد داد.

 

فارس: آیا در بحث آموزش به هنرجویان و علاقمندان به این حوزه نیز فعالیت دارید؟

 

هر ساله به ویژه در ایام تعطیلات تابستان و سایر ایام سال در آموزشگاه‌های استان کلاس آموزشی داشته‌ایم و خوشبختانه اکثر هنرجویانی که آموزش داده‌ام در حال حاضر موفق هستند.

 

فارس: در زمینه انیمیشن هم فعالیت دارید؟

 

بله. چندین کار انمیشین کوتاه انجام داده‌ام، اما متاسفانه به دلیل نبود حامی و همچنین گرایشی که در بین سفارش کنندگان به سمت تولیدات هنرمندان خارج استان وجود دارد و کمتر به تولیدات هنرمندان استان توجه می‌کند دیگر انگیزه‌ای برای فعالیت در این زمینه ندارم و به سمت تولید انیمیشن نمی‌روم.

 

فارس: آخرین جشنواره‌ای که حائز رتبه شدید…

 

جشنواره تورنتو ایتالیا با موضوع آینده بود که در مجموع سه عنوان برتر و چهار منتخب دارد که خوشبختانه دو نفر از منتخبین این جشنواره از میهن عزیزمان از استان‌های کردستان و اصفهان بودند.

 

فارس: چگونه از برگزاری این جشنواره اطلاع یافتید؟

 

تقریبا چون اطلاع‌رسانی در مورد این جشنواره‌‌ها تقریبا باز است به محض انتشار فراخوان به ویژه در فضای مجازی هنرمندان مطلع و آثار خود را برای شرکت در جشنواره ارسال می‌کنند.

 

فارس: موضوع اثری که به جشنواره ترنتو ایتالیا فرستادید چه بود؟

 

«احساس آزادی و فکر زندگی زیباست» موضوع اثر این جشنواره بود که برای بیان این احساس یک زندانی را که در زندان روی دیوار بر تابی کشیدم که در فکرش مشغول تاب بازی و شادی است.

 

فارس: در مورد جشنواره تورنتو بیشتر توضیح دهید؟

 

جشنواره تورنتو هر ساله در زمینه انیمیشن کوتاه، کاریکاتور موضوعی کارتون و تصویرسازی در موضوعات مختلف برگزار می‌شود که در این دوره نیز جشنواره با موضوع آینده و در شهر تورنتو ایتالیا برگزار شد که در بخش کارتون کارتونیست‌های مشهور جهان ادرین پوپوف روسیه ای، موسی گومز ترکیه‌ای و آنجل بولیگان کوبایی مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند و محمدسامان صولی به همراه کارتونیست‌هایی از برزیل بلغارستان، ایران، بلژیک و ایتالیا به عنوان منتخبین این جشنواره معرفی شدند.

 

فارس: روش ایده یابی این اثر و در مجموع سایر آثاری را که خلق کرده‌اید به چه صورتی است؟

 

دو روش برای ایده‌یابی وجود دارد که یکی از آنها به صورت آکادمی و دیگر روش الهامی است، اما در مجموع می‌توان گفت، ایده‌های عادی یک فرایند طولانی‌تری را طی می‌کند.

 

فارس: آیا جز رشته کاریکاتور در سایر رشته‌های هنری و یا ورزشی به صورت حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای نیز فعالیت دارید؟

 

در حوزه هنر نه چون همانطور که قبلا گفتم تمام توانم را روی کار در حوزه هنر کاریکاتور گذاشته‌ام تا بتوانم به چشم‌اندازهایی که در این حوزه برای خود تعیین کرده‌ام برسم، اما در رشته‌های ورزشی به صورت غیر حرفه‌ای با توجه به علاقه که به کوه‌نوردی، شنا دارم فعالیت می‌کنم، البته در حوزه موسیقی نیز ورود پیدا کرده و در حال حاضر فعالیت می‌کنم.

 

از سال ۸۴ نیز به عنوان راهنمای تورهای گردشگری در سطح استان فعالیت می‌کنم و در حال حاضر به عنوان مدیر روابط عمومی اداره‌کل اوقاف در استان کردستان مشغول به فعالیت هستم.

 

معتقدم کسانی که در روابط عمومی ادارات فعالیت می‌کنند، اگر هنرمند نیستند، حداقل باید تبع هنری داشته باشند تا بتوانند اطلاع‌رسانی‌های لازم را به صورت جذاب نه خشک و سنتی ارائه دهند.

 

در پایان نیز از خبرگزاری فارس که همواره در معرفی هنرمندان استان و همچنین اطلاع‌رسانی به موقع اخبار و رویدادهایی که در استان اتفاق می‌افتد همواره موفق و توانمند عمل کرده است تقدیر می‌کنم.

 

و اما…..

 

استان کردستان ظرفیت‌های بالایی در حوزه هنر و فرهنگ دارد که امید است با حمایت مسؤولان و تلاش هنرمندان در معرفی هرچه بهتر این استان هنری و فرهنگی به سایر مردم کشور و جهان گام‌های اساسی برداشته شود.

 

رسالت اصلی هنر کاریکاتور جدا از قابلیت‌های جذاب برای انتقال مفاهیم به زبان ساده به کودکان، در راستای پیشرفت جامعه و گوشزد مشکلات در قالب طنز است.

 

بدون شک حمایت از این هنر با توجه به استعدادهایی که در بین جوانان و هنرمندان این عرصه در کردستان وجود دارد می‌تواند بستر توسعه و شکوفایی هرچه بیشتر آن را فراهم سازد.

گفت‌وگو از: شیرین مرادی

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط