نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
علیرضا پاکدل : به نخبه های هنری توجه نمی شود
کد مطلب: 1002059 تعداد بازدید: 1777 تاریخ انتشار: 1395/06/10 00:55
چاپ خبر
ارسال
علیرضا پاکدل : نخبه های علمی و ورزشی در کشورمان مورد توجه هستند و به نخبه های هنری توجه نمی شود.

تبریز تونز

علیرضا پاکدل کارتونیستی که از ابتدای سال تاکنون ۷ جایزه معتبر جهانی دریافت کرده معتقدست نخبه های علمی و ورزشی در کشورمان مورد توجه هستند و به نخبه های هنری توجه نمی شود.

 

به گزارش تبریز تونز به نقل از خبرنگار مهر، علیرضا پاکدل اوایل همین هفته جایزه بزرگ چهل و سومین مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور «پیراسیکابا»ی برزیل و همچنین جایزه اول بخش کارتون با موضوع روز را از همین جشنواره از آن خود کرد.

 

پاکدل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این جشنواره گفت: جشنواره «پیراسیکابا»ی برزیل از جشنواره‌های معتبر در عرصه کاریکاتور است و امسال دو کارتونیست معروف به نام های آریستید استبان ارناندس (آرس) از کشور کوبا و جان لنت از کشور آمریکا از هیات داوران این جشنواره بودند.

 

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در بخش های مختلفی برگزار می شود و اغلب موضوع آن آزاد است، بیان کرد: من روی موضوع پناهجویان کاری را ارائه دادم که مورد توجه قرار گرفت. آنچه در کارتون خود به آن اشاره داشتم پناهجویانی بود که سوار قایق می شوند تا خود را به اروپا برسانند و در این میان یا غرق می شوند یا بعد در کشور بیگانه دچار چالش می شوند. من آنها را در آکواریومی نشان دادم که گویی مردم اروپا فقط نظاره گر آنها هستند. این کارتون با آنکه اثر تلخی است اما خوشحالم که مورد توجه قرار گرفت.

 

این کارتونیست با انتقاد از اینکه جامعه و مسئولان تنها متوجه رشته های خاصی در ورزش و هنر هستند، گفت: نمی دانم چرا در جامعه ما چه مردم و چه مسئولان تنها متوجه رشته های خاصی هستند مثلا به ورزش بسیار توجه می شود و در هنر هم بیشتر سینما مورد توجه است. هنرهای تجسمی بسیار مظلوم واقع شده است و در میان هنرهای تجسمی کاریکاتور بیش از همه مورد بی توجهی است. حال اینکه اهالی هنرهای تجسمی خودشان نخواستند هیاهو کنند و یا از اساس به این هنر اهمیت داده نمی شود بحث جدایی است.

 

پاکدل ادامه داد: برای یک ورزشکار که به المپیک می رود خرج زیادی می شود و ممکن است آن ورزشکار مدال و رتبه ای هم نیاورد. اشکالی هم در این نیست اما موضوع این است چرا برای هنرهای تجسمی هزینه ای نمی شود. کارتونیست‌ها همه با هزینه های خودشان در جهان اعتبار به دست آورده و بارها نام ایران را در کشورهای مختلف مطرح کرده اند. من قصد قیاس میان مدیوم های مختلف را ندارم اما وقتی می بینم کارتونیست های ایرانی در خارج از کشور به این خوبی دیده می شوند و شناخته شده هستند اما در داخل کشور توجهی به آنها نمی شود گیج می شوم.

 

این کارتونیست بین المللی بیان کرد: پرسشم این است که چرا از دید مسئولان به نخبه های هنری و فرهنگی امکاناتی تعلق نمی گیرد؟ درست است که برای کشیدن یک کاریکاتور هزینه زیادی صرف نمی شود اما کسب افتخار در این عرصه هم کار ساده ای نیست چراکه تعداد بسیار زیادی کارتونیست قوی در دنیا وجود دارد و کاریکاتوریست های ایرانی خیلی با سختی تلاش می کنند بهترین جایگاه را در این عرصه در جهان داشته باشند.

 

وی در پایان گفت: باید حواسمان باشد نخبه های هنری سرخورده نشوند. همانطور که نگران فرار نخبه های علمی هستیم باید حواسمان به کوچ هنرمندان هم باشد

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط