نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
احمد عربانی : یکی از معضلات بزرگ در کاریکاتور ایران وجود کامپیوتر است
کد مطلب: 1002242 تعداد بازدید: 1633 تاریخ انتشار: 1395/08/24 09:05
چاپ خبر
ارسال
نشست تخصصی نمایشگاه کاریکاتوریست مجله گل‌آقا با حضور احمد عربانی، در موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با استقبال کم‌نظیر علاقه‌مندان به این هنر برگزار شد

تبریز تونز

احمد عربانی : یکی از معضلات بزرگ در کاریکاتور ایران وجود کامپیوتر است

 

نشست تخصصی نمایشگاه کاریکاتوریست مجله گل‌آقا با حضور احمد عربانی، در موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با استقبال کم‌نظیر علاقه‌مندان به این هنر برگزار شد.

 

به گزارش تبریز تونز به نقل از  شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، در حاشیه برگزاری سلسله نمایشگاه‌های کاریکاتور ایران همراه با آثار احمد عربانی در موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نشست تخصصی بررسی آثار وی با حضور این هنرمند مطرح برگزار شد.

احمد عربانی، در این نشست با بیان اینکه پدر من به هیچ عنوان با حضور من در رشته طراحی و هنر موافق نبود، اظهار داشت: زمانی که کودک بودم، پدرم با این موضوع که من نقاشی بکشم و طراحی کنم، موافق نبود و زمانی که یکی از طراحی‌های من را مشاهده می‌کرد مثل اینکه کتاب‌های ضاله را دیده، نفرت پیدا می‌کرد. اما اینکه اکنون من کاریکاتوریست هستم را خود پدرم به من هدیه داد زیرا او با خرید مجله توفیق، این حس را برای کشیدن کاریکاتور در من چند برابر کرد.

عربانی با اشاره به ضرورت دانستن مبانی نقاشی برای کاریکاتور کشیدن تصریح کرد: من توصیه‌هایی به اهالی هنر و کاریکاتوریست‌های جوان دارم. به آنها می‌گویم برای اینکه یک کاریکاتوریست موفق شوند، باید با مبانی نقاشی آشنا باشند.

 

وی ادامه داد: البته این موضوع را نیز باید بدانیم قرار نیست همه افرادی که نقاشی کار می‌کنند، در فعالیت کاریکاتور نیز موفق باشند؛ همان‌طور که قرار نیست هر شاعر موفق در شعر جدی بتواند شعر طنز را نیز به‌خوبی بسراید.

این کاریکاتوریست مطرح کشور با اشاره به نگرانی‌هایش درباره جوانان حوزه کاریکاتور افزود: اکنون نگرانی من برای جوانان پیرامون کوتاهی در یافتن سوژه و همین‌طور تفکر درباره این موضوع است. در زمان ما شاید یک ساعت درباره پیدا کردن سوژه فکر می‌کردیم.

وی ادامه داد: خوب یاد دارم که مثلاً به ما می‌گفتند که باید برای قطره‌ آب سوژه پیدا کنید و ما نیز این فعالیت را انجام می‌دادیم. نمی‌دانم که این کم‌کاری برای یافتن سوژه تقصیر کیست ولی باید جوانان بیشتر در این زمینه فعالیت داشته باشند.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: زمانی که من برای سردبیر گل‌آقا کاریکاتور می‌کشیدم، او به من می‌گفت عربانی تصاویر تو را با ذره‌بین چک می‌کنم تا شیطنت‌های تو را پیدا کنم. باید در این راه جوانان شاگردی کنند متأسفانه برخی از آن‌ها با بی‌تجربگی فعالیتی می‌کنند و سبب می‌شوند که نشریه آن‌ها توقیف شود.

وی پیرامون وجود فناوری در هنر کاریکاتور افزود: یکی از معضلات بزرگ در کاریکاتور ایران وجود کامپیوتر است؛ کامپیوتر شاید به این هنر خدمت کرده باشد ولی می‌تواند سبب خیانت نیز شود. با این حال، متأسفانه اکنون با وجود کامپیوتر هنرمند از غیر هنرمند تشخیص داده نمی‌شود و کسی واقعاً هنرمند باشد از فناوری به عنوان ابزار و شاگرد استفاده می‌کند نه اینکه خود شاگرد تکنولوژی شوند.

عربانی با بیان اینکه جوانان باید برای پیشرفت خود تمرین فراوان داشته باشند، اضافه کرد: باید مداد و کاغذ را در دست بگیرند و فقط تمرین کنند.

برچسب ها: احمد عربانی
انتشار یافته: 1 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
فرستنده: یاسان دلفان1395/09/04   10:37
«یکی از معضلات بزرگ در کاریکاتور ایران وجود کامپیوتر است».
این سخن [کهنه شده] حاوی برداشتی بسیار سطحی و شتابزده است چرا که این «وجود کامپیوتر» نیست که باعث معضل مورد نظر شده بلکه نوع نگرش و شیوه استفاده برخی کارتونیست‌ها از کامپیوتر است که به قول خودشان سبب خیانت شده. به عبارت روشنتر «این انسان است که عامل است نه ابزار».
به گمان من کامپیوتر فرصت‌ها و امکانات عالی و شرایط بسیار مساعدی را برای هنرمندان تجسمی به ویژه تصویرگران و کارتونیست‌ها فراهم آورده که زمانی تصوری رویایی دور از ذهن مینمود. اگرچه در ایران مثل هر پدیدهء مدرن دیگری درست فهمیده نشد.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط