نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
نخستین جشنواره ملی کاریکاتور گنجینه آب، یک جشنواره منحصر به فرد
کد مطلب: 1002295 تعداد بازدید: 1316 تاریخ انتشار: 1395/09/17 02:26
چاپ خبر
ارسال
رضا علیجانی مدیر روابط عمومی این سازمان گفت: نخستین جشنواره ملی کاریکاتور، یک جشنواره منحصر به فرد است

تبریز تونز

نخستین جشنواره ملی کاریکاتور گنجینه آب، یک جشنواره منحصر به فرد

 

به گزارش تبریز تونز به نقل از سایت هنر مقاومت به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، رضا علیجانی مدیر روابط عمومی این سازمان گفت: نخستین جشنواره ملی کاریکاتور، یک جشنواره منحصر به فرد است که با محوریت گنجینه آب برای اولین بار در کشور برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: سوژه این جشنواره، سازه هایی همچون پُل، بند، پُل بند، قنات، آسیاب آبی، کانال آب بر، آب انبار ها هستند که از نگاه هنرمندان کاریکاتوریست به آنها پرداخته خواهد شد؛ از همین رو جشنواره کاریکاتور گنجینه آب می تواند یک پل ارتباطی میان جامعه هنری و صنعت آب استان خوزستان ایجاد کند.

علیجانی ادامه داد: فراخوان این جشنواره توسط گروه گنجینه آب سازمان آب و برق خوزستان تدوین و منتشر شده است و تا کنون بسیاری از هنرمندان کشور آثار ارزشمند خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند. این جشنواره یک اتفاق فرهنگی بسیار مانا برای صنعت آب برق خوزستان و جامعه هنری استان خواهد بود و امیدواریم با مشارکت هر چه بیشتر هنرمندان، اولین دوره این جشنواره ملی هر چه پر بارتر برگزار شود.

احسان آتش پنجه، رئیس گروه گنجینه آب سازمان آب برق خوزستان در همین باره گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ سازه تاریخی آبی شامل انواع سد، پل، پل بند، حمام، آبراهه، آسیاب، انهار، تونل، قنات در سطح استان خوزستان شناسایی شده است واز همین رو خوزستان از حیث تعداد و قدمت، غنی ترین منطقه در جهان به شمار می رود. این سازه های آبی هم از لحاظ اصول و فنون علمی صنعت و هم از لحاظ تاریخی فرهنگی آب ارزشمند هستند و محافظت از آن ها برای آیندگان بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد.

رئیس گروه گنجینه آب سازمان آب برق خوزستان ادامه داد: تعداد بالای سازهای آبی در خوزستان نیاز به فرهنگ سازی و تاکید بر حمایت و حفاظت از این سازها را دوچندان می کند. از آنجا که یکی از رسالت های هنر کاریکاتور فرهنگ سازی و شناساندن مفهوم با نگاه ویژه، آسیب شناسی و درگیرکردن اقشار جامعه با موضوعات است، ایده برگزاری جشنواره کاریکاتور توسط گروه گنجینه آب به سرعت مورد تایید و حمات مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت و روند اجرایی آن نیز ادامه یافت.

تبریز تونز

 

وی با اشاره به آثار ارسال شده به این جشنواره ملی گفت: خوشبختانه استقبال بالایی از جشنواره توسط هنرمندان صورت گرفته است و همین مسئله موجب شد که مهلت دریافت آثار تا ۳۰ آذرماه تمدید شود. هنرمندان در این جشنواره هیچ محدودیتی در انتقاد و ارایه دیدگاه های خود ندارند و داوری جشنواره نیز به صورت کاملا بی طرفانه و حرفه ای توسط اساتید و نخبگان عرصه کاریکاتور انجام خواهد شد.

رئیس گروه گنجینه آب سازمان آب برق خوزستان یادآور شد: در این جشنواره به سه نفر اول برگزیده، یک تندیس نفیس، کتاب جشنواره و لوح تقدیر به همراه یک تور گردشگری از سازه های آبی استان خوزستان تعلق خواهد گفت. علاوه بر این ها به نفر اول سه میلیون تومان، نفر دوم دو میلیون تومان و نفر سوم یک میلیون تومان جایزه نقدی نیز اهدا خواهد شد. همچنین به ۵ تن از تقدیر شدگان جشنواره، جایزه ۵۰۰ هزار تومانی و تندیس و لوح جشنواره تعلق خواهد گرفت.

آتش پنجه یادآور شد: هر چند که این جشنواره در دوره نخست به صورت ملی برگزار خواهد شد، اما شاهد حمایت کشورهای ایتالیا، روسیه ، ترکیه و بلژیک بوده ایم. با وجود اینکه آثار هنرمندان خارجی در جشنواره شرکت داده نمی شوند اما هنرمندان به منظور حمایت از جشنواره آثار اختصاصی برای این جشنواره تولید و به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند. در پایان جشنواره ۵۰ اثر برگزیده در قالب کتاب جشنواره منتشر خواهد شد. ما نیز به قصد تقدیر از این هنرمندان خارجی ، برخی از آثار برگزیده آنان را در کتاب جشنواره منتشر می کنیم.

وی گفت: هدف از برگزاری نخستین جشنواره ملی کاریکاتور گنجینه آب، گردهم آوردن هنرمندان و دست اندرکاران حوزه هنرهای تجسمی به ویژه هنرمندان فعال در بخش کاریکاتور و بهره گیری از دیدگاه ها و نقطه نظرات ایشان خواهد بود. از این رهگذر، امید است بتوانیم از طریق نگاه نافذ و ظریف هنرمندان در جهت شناخت، معرفی و حفظ آثار و سازه های آبیِ تاریخی نظیر پُل، بند، پُل بند، قنات، آسیاب آبی، کانال آب بر، آب انبار، چاه و مواردی از این قبیل به عنوان میراث گذشته گام برداریم.

 

رئیس گروه گنجینه آب سازمان آب برق خوزستان افزود: علاوه بر این، با پرداختن به مباحث ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی و کیفی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و ...، در جهت نهادینه کردن فرهنگ حفظ آثار تاریخی در روند توسعه و لزوم استفاده بهینه و صحیح از منابع آب کشور تلاش نماییم. این جشنواره در واقع فرصت دیگری است تا از دیدگاهی دیگر به مسائل پیرامون آب و مدیریت منابع آن در کشور پرداخته شود که به واسطه آن "باشگاه گنجینه آب" راه‌اندازی خواهد شد. این باشگاه مسئولیت شبکه‌ اطلاع رسانی و هماهنگی میان پژوهشگران و هنرمندانی که در شناخت فناوری‌های سنتی آب و مدیریت منابع آب نقش دارند را بر عهده خواهد داشت.

وی ادامه داد: گروه گنجینه آب و سازه های آبی تاریخی دفتر مهندسی عمومی در جهت جمع آوری، نگهداشت، نمایش و حفظ و احیای میراث گذشتگان در بخش های مرتبط با آب از جمله استحصال، انتقال، توزیع و بهره برداری و فنون به کار رفته در آن فعالیت می کند. این مدیریت با هدف معرفی و انتقال میراث ارزشمند گذشتگان در زمینه‌های آب به نسل حاضر و آیندگان علاوه براطلاع از علوم، فنون و تجربیات نیاکان این‌کشور و ارتقای فرهنگ عمومی می‌تواند توصیه هایی در انجام بهتر طرح های عمرانی آب ارائه نموده و در حل مشکلات تأمین و نحوه بهره برداری از آن‌گام های مؤثری را بردارد.

آتش پنجه گفت: هدف از جشنواره کاریکاتور گنجینه آب این است که از نگاه خاص کاریکاتوریست ها برای حفاظت و بهره برداری از سازه های آبی و توسعه بحث گردشگری و استفاده از انرژی های طبیعی و پاک استفاده کنیم.

وی گفت: بیشتر سازه های آبی استان هم اکنون در بافت شهری قرار گرفته اند. متاسفانه میان بافت شهری و این سازه ها تقابلی ایجاد شده و این آثار را در معرض تهدید قرار داده است. نگاه هنرمندان و آثار ارایه شده در این جشنواره می تواند از سویی مشکلات و راهکارهای موثر را به مسئولان معرفی کرده و از سویی موجب فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر شهروندان با کارکردها و ویژگی سازه های منحصر بفرد آبی شود.

رئیس گروه گنجینه آب سازمان آب برق خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: گنجینه آب در سازمان آب و برق خوزستان وظیفه شناسایی آثار و ابنیه، تأسیسات، ابزار و وسایل، جمع آوری مدارک و مستندات آب از دوران قدیم، بررسی،‌ گردآوری، مرمت و بازسازی سازه های آبی تاریخی را بر عهده داشته و ضمن ارائه به همگان و ایجاد انگیزه تحقق و تتبع به تهیه اطلاعاتی به منظور مطالعه، شناخت، تجزیه ‌و تحلیل، آموزش و بهره‌گیری از این آثار پرداخته و درچارچوب اساسنامه گنجینه ملی آب ایران فعالیت می‌ کند.

برای مشاهده مقررات جشنواره کلیک نمایید

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط