نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
بیانیه گروه کارتونیستها و کاریکاتوریستهای مستقل ایران
کد مطلب: 1002431 تعداد بازدید: 3536 تاریخ انتشار: 1395/11/08 00:29
چاپ خبر
ارسال
بیانیه گروه کارتونیستها و کاریکاتوریستهای مستقل ایران

تبریز تونز

بیانیه گروه کارتونیستها و کاریکاتوریستهای مستقل ایران

در حالی گام در مراحل پایانی جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر می گذاریم که هنر کارتون و کاریکاتور با نقشی بسیار کم رنگ و نادیدنی! به مخاطبان خویش چه خاص و چه عام رخ می نمایاند و چه بسا در جشنواره ایی که می بایست تبدیل به کلکسیونی از بهترین ها از تمام هنرهای تجسمی با نگاهی برابر باشد ، متاسفانه بدون داشتن برنامه و هدفی خاص در هنرهای تجسمی بالاخص «کارتون و کاریکاتور » با وجود استقبال هنرمندان این رشته پر افتخار ایرانی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اما به چند اثر در بخش نمایشگاهی خود اکتفا نموده و چه بسا در «کارتون» شاید شاهد دو یا سه اثر نیز نباشیم!!!

 این در حالیست که سهم دیگر هنرهای تجسمی با تفاوتی فاحش چه در بخش نمایشگاهی و چه برگزیدگان بخش های مختلف هنرهای تجسمی بخوبی این نکته مهم را میرساند که اساس پذیرش آثار کاملا سلیقه ایی بوده و ارجحیت سایر آثار در بخش های دیگر، کاملا ملموس و آشکار هست! و این ناشی از رویکرد جدیدی است که دبیرخانه جشنواره در طی این چند سال اتخاذ نموده و آن داوری تمام آثار هنرهای تجسمی  !!!! و بدون تفکیک و مجزا نمودن هنرها از هم بر اساس تفاوتهای آنان و اطلاع رسانی درباره حتی داوری بخش های مختلف می باشد. امری که به هیچ وجه قابل قبول نیست و نابرابری های تعداد و نحوه انتخاب آثار بیشتر از پیش بر دامنه نارضایتی اهالی کارتون و کاریکاتور میفزاید.

جدا از این مسایل ، در فراخوان منتشر شده که چند سالیست با اشکالات فراوانی نیز روبروست، تفکیک انتخاب آثار در هر بخش بصورت مجزا نیز صورت نپذیرفته و داوری آثار بدون لحاظ داوران تخصصی هر رشته صورت می پذیرد و تنها کاری که این جشنواره برای این بخش ارائه نموده است استفاده از یک هنرمند در قسمت شورای هنری آن می باشد که امسال تنها یکی از اساتید کاریکاتور کشور  بعنوان نماینده کارتون و کاریکاتور در تمام مراحلی که برای آن پیش بینی می شده حضور داشتند!

هنر کارتون و کاریکاتور ایران  بی شک اگر در سطح بین المللی جزو چند کشور طراز اول دنیا نباشد بدون تردید جزو پر افتخارترین هنرها در بین هنرهای تجسمی در عرصه های بین المللی بوده و شاید بدون اغراق  یکی از سرآمد ترین هنرهای تجسمی کشورمان می باشد که وجود اساتید شناخته شده و مطرحی چون مرحوم اردشیر محصص ، کامبیز درمبخش ، جواد علیزاده ، محمد حسین نیرومند ، داوود شهیدی ، احمد عربانی ،مرحوم محمد رفیع ضیایی، بهرام عظیمی ،مسعود شجاعی طباطبایی و ... خود سوالی پیش روی اذهان می گذارد چرا با وجود این چهره های شناخته شده بین المللی و چهره های جوان دیگری که همه ساله با شرکت و ارائه آثار درخشان خود به فستیوال های معتبر جهانی اعتبار می بخشند اما از ناچیزترین سهم و تنها جهت رفع تکلیف با آن چند اثر ارائه شده در بخش نمایشگاهی روبرو می گردند!!؟ اگر حضور هنرمندان این عرصه در این جشنواره می تواند کمکی به حال ارتقا و پیشرفت این هنر نماید با این توصیفی که ارائه گردید حضور هنرمندان  این رشته در جشنواره مذکور چه کمکی می تواند به کارتون و کاریکاتور کشور نماید !؟ اساسا با این اوصاف وجود بخش کارتون و کاریکاتور در بخش ه‍نرهای تجسمی این جشنواره بر طبق چه ملاک هایی است که می تواند به این هنر و هنرمندانش یاری رسان باشد؟  شاید تنها افتخار وجود «نام» کاریکاتور در فراخوان جشنواره، به آن لحظه ایی بر می گردد که دبیران اجرایی جشنواره از حضور پر رونق و آثار بسیار هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست در حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی بر خود می بالند، حال آنکه در عمل بسیاری از زحمات و آثار درخشان این هنرمندان نادیده و متاسفانه با نگاهی سطحی روبرو می گردد!

این بیانیه از سوی گروه کارتونیستها و کاریکاتوریستهای مستقل ایران « کارتونیکا» مشتمل بر بیش از یکصد هنرمند کارتونیست و کاریکاتوریست صادر  و با توجه به آنکه گروه مذکور مجموعه ایی از بهترینهای کارتون و کاریکاتور ایران را در خود جای داده است ، لذا اعلام میدارد تا زمانی که این جشنواره بر طبق روال کنونی خود در حرکت باشد و مطابق یک جشنواره استاندارد چه در بخش نمایش آثار و چه داوری ، عمل ننماید حضور خود را در سالیان آتی در این جشنواره ، منتفی اعلام میدارد. لازم به ذکر است اسامی امضا کنندگان این بیانیه به محض انتشار فراخوان جشنواره سال آینده و اصرار بر روال گذشته جشنواره، منتشر خواهد شد.

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط