نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
خانه کاریکاتور ایران تعطیل شد!
کد مطلب: 1003491 تعداد بازدید: 1347 تاریخ انتشار: 1397/07/04 12:16
چاپ خبر
ارسال
در مرحله آخر، بودجه خانه کاریکاتور را کاهش دادند

تبریز تونز

خانه کاریکاتور ایران تعطیل شد!

 

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست و مدیرعامل برکنار شده خانه کاریکاتور ایران، درباره وضعیت این مرکز به خبرنگار کیهان گفت: از سال ۱۳۷۵ که خانه کاریکاتور را راه‌اندازی کردیم اتفاقات قابل توجهی در این مرکز شکل گرفت؛ از سایت تخصصی ایران کارتون که یک مرجع جهانی است تا انتشار کتاب های کاریکاتور و نشریه ایران کارتون و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های بین‌المللی که جریان‌ساز و تأثیرگذار بودند.

 

اما متأسفانه با ورود معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری از پنج سال گذشته تاکنون دچار مشکلات بسیار جدی شدیم ، چنانچه بعد از آمدن ایشان عملا دو مسابقه معضلات شهری و پسماند که اطلاع رسانی شده بود تعطیل شد ، سایت ایران کارتون هم بودجه اش قطع شد و همکاران سایت اخراج شدند و عملا ادامه کار بسیار سخت شد.

 

فشار بر روی بنده هرچه گذشت بیشتر شد و نقش خانه کاریکاتور کمرنگ تر، تا جایی که عملا امکان ادامه مسیر بسیار مشکل شد.

مسابقه معضلات شهری که سالانه برگزار می شد، بعد از پنج سال هنوز به تعهدات خود به دلیل مشکلات مالی عمل نکرده است و متاسفانه هیچ اراده ای برای برپایی این نمایشگاهها وجود ندارد..

در مرحله آخر، بودجه خانه کاریکاتور را به قدری کاهش دادند که امکان خیلی از فعالیت‌ها از جمله برپایی نمایشگاههای ساده نیز در این مرکز سلب شد. به طوری که سال ۱۳۷۵ بودجه خانه کاریکاتور ۲۰ میلیون تومان بود و در آن زمان توانستیم علاوه بر برپایی اولین مسابقه بین المللی کاریکاتور با موضوع گفتگوی تمدن ها ،سایت ایران کارتون فارسی را راه اندازی کنیم ، کتاب و مجله منتشر کنیم و اتفاقات بزرگی در حیطه آموزش کاریکاتوررقم بزنیم. اما این بودجه در سال ۱۳۹۶ به ۱۶ میلیون تومان کاهش یافت. البته همان ۱۶ میلیون تومان هم که چیزی شبیه به یک اتفاق طنز آمیز بود را هم ندادند.

این هنرمند افزود: با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده در خانه کاریکاتور، بنده فعالیت‌های خودم را به مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری منتقل کردم و از آن مرکز، جشنواره‌هایی چون «پایان داعش» و «ترامپیسم» را برگزار کردیم. تا اینکه سال گذشته و در سکوت خبری، حکم برکناری بنده از خانه کاریکاتور صادر شد.

شجاعی طباطبایی درباره واکنش خود به برکناری از مدیریت خانه کاریکاتور گفت: بنده اعلام کردم که علی‌رغم برکناری، حاضرم به خانه کاریکاتور کمک کنم و حتی اگر فرد متخصص دیگری به مدیریت این مرکز منصوب شود، با تمام جان و دل از وی حمایت خواهم کرد تا خانه کاریکاتور به تعهدات خودش عمل کند و بار دیگر جایگاه قبلی خود را پیدا کند.

 

در حال حاضر هم حتی فعالیت سایت ایران کارتون را هم با هزینه شخصی ادامه می دهم

. چون خانه کاریکاتور، قطب اصلی این هنر در ایران و یک مرکز استراتژیک بود که فعالیت‌های آن از سوی هنرمندان دنیا و رسانه‌های خارجی دنبال می‌شد. به طوری که چندی قبل روزنامه جوراشلیم پست نوشته بود که خانه کاریکاتور یک پایگاه مربوط به رژیم جمهوری اسلامی است که در آن کارهایی در حوزه کاریکاتور را علیه اسرائیل انجام می‌دهند. یعنی این مرکز تا این حد تأثیرگذار بود که صهیونیست‌ها را عصبانی می‌کرد. شایان ذکر است برای مسابقات سیاسی هیچگاه آقای امیر عبدالحسینی حاضر به همکاری نشد و تمام بودجه این مسابقات از انجمن های مردم نهاد یا ارگان ها و سازمان ها تهیه می شد.

اما نکته بسیار آزاردهنده این است که حالا پنج سال ازاطلاع رسانی و دریافت آثار مسابقات معضلات شهری و پسماند گذشته و متاسفانه این مسابقات داوری نشده و مراسم مربوطه انجام نشده است.

هنرمندان خارجی‌ با من تماس می‌گیرند و از داوری کار می‌پرسند. حتی این شبهه پیش آمده که می‌گویند نکند از کارهای ما سوء استفاده می‌کنید؟ این موضوع اعتبار ما را خدشه‌دار می‌کند. به عنوان دبیر این مسابقات واقعا در تنگنا قرار گرفته ام ، چون آنها بنده را به عنوان مسئول مسابقه می شناسند و ار پشت پرده بی خبرند!.

 

به هر حال واقعا علاقه نداشتم این کار رسانه ای شود و در طول بیش از هفت ماهی که از برکناری ام می گذرد خیلی تلاش کردم که حداقل این مسابقات برگزار شود، حق الزحمه اساتیدی چون غلامعلی لطیفی، بهمن عبدی و .. در انتشار مجله ایران کارتون پرداخت شود که متاسفانه تلاشم بی نتیجه مانده است ، بنابراین لازم بود تا بعد از گذشت این مدت طولانی به هنرمندان داخلی و خارجی اعلام کنم که ماجرا چه بوده؟

منبع : هنر مقاومت

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط