نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
معرفی آرمان و اعتقادمان به جهان با زبان بین‌المللی کارتون و گرافیک
کد مطلب: 1003639 تعداد بازدید: 1052 تاریخ انتشار: 1397/10/01 14:34
چاپ خبر
ارسال
جلیلی : هنر گرافیک و کاریکاتور زبانی بین‌المللی دارد

تبریز تونز

معرفی آرمان و اعتقادمان به جهان با زبان بین‌المللی کارتون و گرافیک

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: گرافیک، کاریکاتور و کارتون هنرهایی بین‌المللی هستند و ما باید آرمان و اعتقادمان را با زبان جهانی گرافیک، به دنیا معرفی کنیم.

 

به گزارش تبریز تونز به نقل از حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سعید جلیلی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کارتون و گرافیک محمدحسین نیرومند «حق مسلم ماست» در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری، گفت: نمایشگاه آثار آقای محمدحسین نیرومند بسیار جذاب، با مفهوم و قابل توجه بود. هنر زمانی که با آرمان، فکر و اعتقاد همراه شود این ظرفیت را ایجاد می‌کند که جامعه به فکر فرو‌ رود و نسبت به آرمان‌ها به شکل ویژه‌ای نگاه کند. این نمایشگاه و کارهای برادر عزیزمان آقای نیرومند این ویژگی را دارد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: هر اثر هنری در وحله اول منطبق بر یک فکر عمیق است و انسان را متوجه یک آرمان بزرگ می‌کند. تماشای این آثار بیننده را به فکر فرو می‌برد و با ظرایفی که دارد، نکات بسیار شیرین و منطقی را به فرد گوش‌زد می‌کند. گرافیک هنری است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

 

وی گفت: هنر گرافیک و کاریکاتور زبانی بین‌المللی دارد به نحوی که افراد با زبان‌ها، فرهنگ‌ها و نگاه‌های گوناگون می‌توانند با این هنر ارتباط برقرار کنند. این ظرفیت در بسیاری از هنرها وجود ندارد و از همین رو گرافیک بسیار قابل توجه است و نباید نسبت به آن غافل شد. جا دارد که هنرمندانی این‌چنین ارزشمند و کارهای هنری به این خوبی، پشتیبانی شوند و از سوی نهادها مورد حمایت قرار گیرند تا این پیام های مهم و اثرگذار در این بستر به مخاطبین در فضای بین‌المللی منتقل شود.

 

جلیلی درباره بخش برجام این نمایشگاه که به موضوع توافق ایران با کشورهای ۱+۵ اختصاص یافته است بیان کرد: در تاریخ کشورها موارد بسیار مهمی وجود دارد که باید به شکل ویژه به آن‌ها پرداخته شود. باید نسبت به آن اتفاقات روایت دقیق و مستندی وجود داشته باشد در حوزه سیاست هم استثنایی وجود ندارد. باید با شفاف‌سازی و بیان حقایق، زوایا و ظرایف به خوبی برای مردم روشن شود. گاهی برای شفاف‌سازی و بیان این ظرافت‌ها باید ساعت‌ها سخنرانی کرد یا کتاب‌‌های متعدد نوشت، در حالی که همه این پیام‌ها در یک نگاه و در چند ثانیه می‌تواند به واسطه هنر گرافیک به مخاطب منتقل شود. بی‌واسطگی، مستقیم بودن، صریح بودن، جذاب بودن از ویژگی‌های بارز این هنر است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نظر حضرت امام خمینی (ره) درباره هنر متعالی گفت: من خاطرم هست، اگر اشتباه نکنم، پایان هشت سال دفاع مقدس در شهریور ۱۳۶۷ حضرت امام خمینی (ره) در پیامی به هنرمندان می‌فرمایند هنر متعهد هنری است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی باشد. در همان‌جا تأکید فرمودند اگر ما می‌گوییم که هنر باید تعهدش را انجام دهد باید زوایای پیچیده سرمایه‌داری که موجب ظلم به انسان‌هاست، این اشرافیت، این چیزهایی که مغایر اسلام ناب است را نشان دهد، مباحثی که مربوط می‌شود به آرمان و اسلام ناب، این هنر می‌تواند حرف داشته باشد و حرفش به دل بنشیند.

 

وی ادامه داد: سخنران در چند ساعت مسئله‌ای را توضیح می‌دهد و پیامی را می‌رساند؛ آخر هم مشخص نیست به دل مخاطب بنشیند یا خیر. اما گاهی یک کاریکاتور می تواند یک جریان‌سازی کند. امیدوارم به این عرصه مهم از هنر توجه لازم صورت گیرد و اسلام ناب و انقلاب اسلامی با چنین زبانی گسترش یابد.

 

 نمایشگاه آثار کارتون و گرافیک محمدحسین نیرومند، با عنوان «حق مسلم ماست» یک‌شنبه ۱۸ آذر در حوزه هنری افتتاح شد. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل به گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط