نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
کیفیت بالای آثار -ما کرونا را شکست می‌دهیم- انتخاب را برای داوران سخت کرد
کد مطلب: 1004363 تعداد بازدید: 1277 تاریخ انتشار: 1399/02/29 14:32
چاپ خبر
ارسال
عظیمی: نمی‌تواند پس از گذشت ۱۰ روز از انتشار فراخوان بین‌المللی، این حجم آثار خوب دریافت شد

تبریز تونز

کیفیت بالای آثار -ما کرونا را شکست می‌دهیم- انتخاب را برای داوران سخت کرد

 

داور مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» گفت: این رویداد ثابت کرد که هیچ هنری همچون کارتون نمی‌تواند پس از گذشت ۱۰ روز از انتشار فراخوان بین‌المللی، این حجم آثار خوب را دریافت کند.

 

به گزارش تبریز تون به نقل از خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، بهرام عظیمی کارگردان و انیمیشن‌ساز ایرانی و از داوران مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» با اشاره به فعالیت کارتونیست‌ها در روزهای قرنطینه و شیوع  ویروس کرونا گفت: تقریبا در این یک ماه اخیر که کشور با مشکلات ویروس کرونا درگیر شد شاهد این هستیم که فضای هنرهای تجسمی به ویژه کاریکاتور یا کارتون خیلی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و به عبارتی به زبانی برای اطلاع رسانی و قدردانی تبدیل شده است و کاریکاتوریست ها به صورت خودجوش شروع به فعالیت در صفحات شخصی خود کردند.

 

وی در تشریح آثار تولید شده متناسب با شیوع ویروس کرونا و مبارزه همگانی با آن گفت: این آثار معمولا توسط هنرمندان با ۲ رویکرد تولید شدند که در برخی آثار به صورت مستقیم به ویروس کرونا اشاره داشتند و طنز را دستمایه این آثار قرار دادند و در آثار دیگر هنرمند به دنبال انتقال پیام‌هایی در رابطه با تاثیر جامعه درمانی کشور همچون پرستاران و پزشکان در این شرایط بحرانی بودند و به عبارتی محتوای آثار به  قدردانی و اطلاع رسانی اختصاص داشت که چگونه این افراد در مکان‌های پرخطر به دور از خانواده در حال خدمت به کشور خود هستند.

 

 

عظیمی سهل‌الوصول بودن این هنر را امکانی در سراسر جهان عنوان کرد که در این شرایط توانست بیشترین تولید و اثرگذاری را داشته باشد درحالی هنرهایی همچون سینما، تئاتر، موسیقی و شعر قادر نبودند به سرعت تولیداتی با مضمون ویروس ارائه دهند و همین تمایز باعث شد که کارتون در میان هنرهای دیگر بیشترین سهم را داشته باشد.

 

وی که درحال حاضر داوری مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می دهیم» را نیز برعهده دارد بر کیفیت بالای آثار ارسالی به این رویداد تاکید کرد و گفت: این رویداد ثابت کرد که هیچ هنری همچون کارتون نمی‌تواند پس از گذشت ۱۰ روز از انتشار فراخوان بین‌المللی، این حجم آثار خوب را دریافت کند. به‌طوریکه که در انتخاب آثار این رویداد به سختی می‌توانستیم کاری را کنار بگذاریم.

 

این هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی و نمایش دربرگیری موضوع کرونا را جهانی عنوان کرد و گفت: کرونا به عنوان بحرانی که تمامی مردم جهان را با خود درگیر کرده است به یک تجربه جمعی در عینیت بدل شده است که نشانه‌های بصری آن در آثار هنری برای تمام مردم جهان قابل خوانش است و همین امر مهمترین ویژگی آثار مرتبط با کرونا است که محدود به یک جغرافیا نیست و می‌تواند بستر گفت‌وگو میان هنرمندان و مخاطبان جهان را فراهم کند. برای مثال تصویر چهره پرستاری که ماسک، رد زخمی را بر روی پوست صورتش برجای گذاشته برای همه معنای ایثار و از خودگذشتگی است

 

 پشتکار و عشق مهم‌ترین ویژگی کارتونیست

 

عظیمی پشتکار و عشق را مهمترین ویژگی کارتونیست‌های موفق دانست و گفت: اگر کسی درکارش این ویژگی‌ها را داشته باشد بدون شک آثارش مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌تواند مسیر پیشرفت را هموار کند و اگر خوب کار کند، قلم شیرین داشته باشد و موضوعات به روز را شناسایی کند بدون شک مردم با آثارش ارتباط برقرار می‌کنند و مشهور خواهند شد.

 

وی افزود: تفاوتی میان نسل جدید و قدیم در هنر وجود ندارد در هر دوره‌ای هنرمندان خوب، متوسط و ضعیف داشته‌ایم. همیشه افرادی خوب کار می‌کردن و برخی هم با هیاهو به دنبال این بودند که فضا را شلوغ کنند. اگر اثر خوب خلق کنید مخاطب خود را خواهید داشت و اینکه دایم گلایه کنید «کارم خوب است اما من را تحویل نمی‌گیرند و به من جایزه نمی‌دهند» شما را به جایی نخواهد رساند

 

 مدیران رسانه‌ها از کاریکاتور می‌ترسند

 

این مدرس دانشگاه با انتقاد از مواجهه مدیران رسانه‌ها با هنر کاریکاتور در مطبوعات گفت: بسیاری از دبیران، سردبیران و مدیران مسئول فهم و شناختی از این هنر ندارند و برخی دیگر به دلیل رویکرد انتقادی این هنر می‌ترسند که برایشان دردسرساز شود؛ همین دلایل سبب شده است که این هنر در مطبوعات رو به انزوا رود و همین نبود حمایت سبب شده است که اکثر هنرمندان ترجیح دهند به صورت مستقل آثارشان را در صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی ارائه کنند. من شخصا برای مطالعه اخبار، دیگر رسانه‌های سنتی را دنبال نمی‌کنم و با وب گردی در رسانه‌های مجازی اطلاعات خود را دریافت می‌کنم.

 

این هنرمند پیشکسوت با تشریح شیوه‌های ارائه آثار اظهار کرد: درحال حاضر صفحه‌های شخصی هنرمندان امکان‌های جدیدی برای ارتباط با مخاطبان فراهم کرده استکه سبب شده است مردم با این هنر عامه فهم ارتباط بیشتری برقرار کنند. من شاگردان متعددی دارم که در حال حاضر هزاران نفر دنبال کننده در فضاهای مجازی دارند و از این بستر در راستای فروش آثارشان نیز بهره می‌برند.

 

وی گفت: برخی گالری ها نیز به دنبال نمایش آثار افراد معروف در فضای نمایشگاهی خود هستند که برای مثال اگر یک بازیگر درجه سه هم باشید نمایشگاه نقاشی برایتان برگزار می کنند ولی از فارغ التحصیل آکادمیک هنر نمونه کار می خواهند که شاید یک یا دو اثر را برای نمایش آن هم برای ۲ سال بعد انتخاب کنند، اما اکنون صفحه شخصی افراد چندین برابر گالری ها بازدید کننده دارند که این امر فصل جدیدی را در ارائه آثار هنری رقم زده است.

 

این کارتونیست پیشکسوت دنبال‌کنندگان هنرمندان تجسمی را در صفحات مجازی مهم ارزیابی کرد و افزود: هنرمندان هنرهای تجسمی همچون فلان خواننده نیستندکه با رفتارهای مبتذل دنبال کنندگان زیادی به دست آورند چون در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن تعداد معدودی حاضر به تماشای آثارشان در یک نمایشگاه هستند و مخاطب خاص خود را دارند. به‌عنوان مثال، هنرمند معرق کاری که افراد زیادی را به سوی خود و هنرش جذب می‌کند، توانایی هنری خود را نشان می‌دهد.

 

عظیمی در پایان درباره جدیدترین فعالیت هنری خود گفت: به صورت گروهی در حال بازنویسی فیلمنامه‌ای با نام «پسری با ابروهای ضخیم» هستیم. این یک اثر سینمایی است که نویسندگی و کارگردانی آن را نیز بر عهده دارم

 

 

 

گفتنی است، اری اوزبک کارتونیست و نویسنده از ترکیه به عنوان رئیس هیأت داوران ، لیوی وانگ رئیس انجمن بین‌المللی کارتون و انیمیشن در چین، نیکلاو ورونتسوف کارتونیست و تصویرساز کتاب‌های کودکان از روسیه و مارسیو لیته کارتونیست و رئیس سایت برزیل کارتون Brazilcartoon از برزیل و اسپیرو رادولویچ کارتونیست و مسئول سایت کارتون حیوانات Animal Cartoon ترکیب هیأت داوران خارجی این مسابقه را تشکیل می‌دهند.

 

علاوه برمحمدحسین نیرومند، بهرام عظیمی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ سلمان مهذبیه، هنرمند کارتونیست و مسئول تولیدات فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز به عنوان نماینده‌ای ازسوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ترکیب داوران ایرانی اضافه شد.۴۳۶ هنرمند ایرانی، ۸۲ هنرمند ترکیه‌ای، ۷۲ هنرمند چینی، ۷۵ هنرمند هندی، ۷۰ هنرمند اندونزیایی، ۴۸ هنرمند برزیلی، ۳۰ هنرمند روسی، ۲۶ هنرمند صربستانی و ۲۵ هنرمند اوکراینی درمسابقه شرکت کردند.

 

شایان ذکراست ، با پایان مهلت ارسال آثار به مسابقه بین‌المللی «ما کرونا را شکست می‌دهیم»، هنرمندان کاریکاتوریست بیش از ۸۸ کشور در این مسابقه شرکت کردند. از میان آثار رسیده بیش از ۲۱۸۸ اثر در سایت ایران کارتون به نمایش درآمد که تا کنون حدود دو میلیون نفر از این آثار دیدن کردند.

 

هم اکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ اثر از آثار جشنواره با سایز‌های ۱۰۰ در ۷۰، در نگارخانه‌های حوزه هنری به نمایش درآمده‌اند و نمایشگاه آن‌ها فعلا ادامه دارد. تعداد فینالیست‌های جشنواره ۵۰ نفر است که آثار عده‌ای از آنان در این نمایشگاه نیست.

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط