نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
شجاعی طباطبایی: برای کارتون و کاریکاتور اتاق فکر نداریم
کد مطلب: 1009058 تعداد بازدید: 428 تاریخ انتشار: 1400/12/03 19:37
چاپ خبر
ارسال
عضو هیئت داوران «نخستین جشنواره کارتون لیلیوم» از فقدان اتاق فکر برای طراحی جشنواره‌های کارتون و کاریکاتور انتقاد کرد.

تبریز تون

شجاعی طباطبایی: برای کارتون و کاریکاتور اتاق فکر نداریم

عضو هیئت داوران «نخستین جشنواره کارتون لیلیوم» از فقدان اتاق فکر برای طراحی جشنواره‌های کارتون و کاریکاتور انتقاد کرد.

برگزاری یک جشنواره کارتونی برای پیوند هنر و گردشگری/ شجاعی طباطبایی: برای کارتون و کاریکاتور اتاق فکر نداریم

به گزارش تبریز تون به نقل از خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری «نخستین جشنواره ملی کارتون لیلیوم» پیش ازظهر امروز در سالن جلسات خانه شعر و ادبیات برگزار شد.

 

دبیر جشنواره کارتون لیلیوم با بیان این که این رویداد هنری قرار است پانزدهم و شانزدهم اسفندماه با محوریت هتل، هتلداری و گردشگری برگزار شود عنوان کرد: از حدود چهار ماه پیش فراخوان جشنواره در ۶ موضوع محوری منتشر شد. ما در سال‌های اخیر در واکنش به بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، شاهد برگزاری جشنواره کاریکاتور وکارتون بودیم. هتلداری و گردشگری در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است؛ ان‌شاالله با رفع مشکل کرونا لازم است که این صنعت جان تازه‌ای بگیرد. بنابراین نیاز به برگزاری چنین اتفاقات هنری و فرهنگی احساس می‌شد.

 

6 محور فراخوان جشنواره

 

عباس قاضی زاهدی در ادامه اظهار کرد: ۶ محور موضوعی جشنواره که ۱۱۱ هنرمند با ۲۵۵ اثر بر مبنای آن در این رخداد هنری شرکت کرده‌اند عبارت‌اند از اخلاق حرفه‌ای در صنعت گردشگری، اهمیت نیروی انسانی در صنعت گردشگری، کرونا و بحران ایمنی و بهداشت در هتل‌ها و اماکن مسافرتی، عوامل موثر بر رضایتمندی مهمانان، مقایسه هتل‌داری ایران و جهان و واقعیت‌های رزرو آنلاین هتل‌ها و پکیج سفر.

 

وی با اشاره به این که مجموعه فرهنگی عباس‌آباد هم‌ حامی این رویداد هنری است عنوان کرد: شاید حدود چهل درصد از این ۱۱۱ هنرمند که آثارشان را به این جشنواره ارسال کرده اند، در روزمه کاری خودشان بیش از پنجاه جایزه بین‌المللی دارند که همین امر به غنای کیفی جشنواره می‌افزاید.

 

برای داشتن آینده بهتر امیدوار باشیم

 

رئیس جشنواره کارتون لیلیوم نیز گفت:همین که صدای حوزه گردشگری و مشکلات جامعه هتلداری از طریق هنر و رسانه به گوش مسئولان برسد، برای ما به عنوان متولیان برگزاری آن کافی است. ایده برگزاری جشنواره این است که برای ساختن آینده بهتر در حوزه گردشگری باید امید داشت. این امید هم باید خود را در اتفاقات سازنده‌ای نشان دهد که برگزاری جشنواره کارتون یکی از این اتفاقات خوب است.

 

 

 

مهدی رودبارکی افزود: هتلداری در کشور ما علم نیست و بر مبنای تجربه است. ما سال‌ها است که از تجربه روز دنیا دور مانده‌ایم و این باعث شده تا سواد ما در عرصه هتلداری پایین باشد. امیدوارم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که شرکت‌های صاحب‌نام بین‌المللی در حوزه هتلداری امکان همکاری با هتل‌ها و فعالان صنعت گردشگری در کشور ما را داشته باشند.

 

وی عنوان کرد: یک هتلدار بدون نیروی انسانی ماهر، صرفاً مالک یک ساختمان است. ما در این حوزه کدهای اخلاقی و رفتار سازمانی مشخصی داریم که در محورهای اعلام شده در فراخوان هم توجه به این اخلاق حرفه‌ای گنجانده شده است. امیدوارم با برگزاری موفقیت‌آمیز این جشنواره هنری بتوانیم از سال آینده شاهد برگزاری آن در سطح بین‌المللی نیز باشم.

 

یک تندیس ویژه برای جشنواره‌ای موضوعی

 

بهرام عظیمی نیز با ابراز خرسندی از مشارکت بخش خصوصی در برگزاری یک جشنواره با محور کارتون وکاریکاتور گفت: این که شما یک ایده هنری داشته باشی و روی پرداخت هنرمندانه آن ایده سرمایه‌گذاری کنی اتفاق فرخنده‌ای است که در این جشنواره رقم خورده است.

 

 

 

مشاور هنری و عضو هیئت داوران جشنواره کارتون لیلیوم عنوان کرد: بحث سفر، گردشگری و اسکان در هتل‌ها و اماکن مسافرتی موضوعی است که همه بخش‌های جامعه در سطوح گوناگون با آن درگیر هستند. من به عنوان یک کارتونیست معتقدم که این موضوعات برای عموم مردم جذابیت دارد. شما تصور کنید که منتخبی از آثار این جشنواره به شکل تابلو در لابی و یا اتاق هتل‌ها نصب شود؛ یا این که در قالب بروشور و کاتالوگ در پایان سفر به عنوان یادگاری به مهمان یک هتل اهدا شود. این هم برای تقویت گردشگری و ارتقای فرهنگ سفر و اسکان در هتل مفید است و هم به شناخته‌شدن آثار هنرمندان کمک می‌کند.

 

وی افزود: در کنار جوایز نفیسی که برای منتخبان این جشنواره در نظر گرفته شده،تندیس اهدایی به برگزیدگان هم ویژگی خاصی دارد چراکه برای طراحی و ساخت آن فکر شده؛ برخلاف بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی و هنری، امروز شاهد رونمایی از تندیسی هستیم که هم از لحاظ وزن و هم از حیث مفهومی سنگین است و برای منتخبان یک یادگاری ماندگار خواهد بود.

 

 

 تبریز تون

 برای طراحی سوژه و رویدادهای هنری اتاق فکر نداریم

 

علیرضا شجاعی طباطبایی عضو هیئت داوران جشنواره لیلیوم نیز با ذکر نمونه‌هایی از برگزاری جشنواره‌های کاریکاتور در نقاط مختلف جهان که با حمایت افراد حقیقی و یا شهرداری‌ها برگزار می‌شود افزود: نمونه‌هایی در کشورهایی مثل کوبا، ترکیه و برزیل داریم که شهرداری‌ها برای معرفی شهرشان و جاذبه‌های گردشگری آن شهر از جشنواره‌های هنری و به ویژه کاریکاتور حمایت می‌کنند. اما تا آنجایی که به یاد دارم این اتفاق برای اولین بار است که در ایران رخ می‌دهد. در هرصورت اتفاق مبارکی است و می‌تواند حوزه هنر را با گردشگری پیوند دهد.

 

این هنرمند حوزه کاریکاتور و کارتون گفت: متاسفانه ما در کشورمان اتاق فکری در حوزه کاریکاتور نداریم که بخواهد موضوعات خُرد مثل گردشگری و سفر را محوریت تولید اثر قراردهد. لازم است از آقای رودبارکی هم تشکر کنم که به هنرمندان حوزه کارتون و کاریکاتور اعتماد کرده‌اند و وقت و انرژی خودشان را بابت این جشنواره صرف کردند. بیان این تقدیر از جانب من به خاطر این نیست که عضوی از گروه برگزارکننده آن هستم؛ بلکه به خاطر نفس این اتفاق آن هم در شرایط سختی است که دو سال است به خاطر شیوع کرونا با آن درگیر هستیم بلکه به خاطر نفس برگزاری این جشنواره است.

 

 

 

جمال رحمتی دیگر عضو هیئت داوران این جشنواره نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد هنری گفت: در جشنواره «لیلیوم» که با موضوع مهم سفر و گردشگری طراحی شده است چه در حوزه مجریان و چه در بخش اعضای هیئت داوران و آثار رسیده شاهد یک هماهنگی و کیفیت بالا هستیم و به اصطلاح چرخ‌دنده‌های سیستم به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند.امیدوارم این رویداد هنری مقطعی نباشد و پس از چند دوره برگزاری، در بلندمدت هم شاهد تاثیرگذاری آن باشیم ادامه پیدا کند.

 

لازم به یادآوری است جشنواره کارتون لیلیوم مازندران با موضوع هتل، هتلداری و گردشگری پانزدهم و شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

 

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط