نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما ، انجمن های کارتون و کاریکاتور به تعهداتشان در قبال کارتونیست ها پایبند هستند ؟





روز جهانی کارتونیست ها
مصاحبه ایران کارتون با ندا تنهایی مقدم
کد مطلب: 1001157 تعداد بازدید: 2008 تاریخ انتشار: 1394/06/15 07:47
چاپ خبر
ارسال
مصاحبه با ندا تنهایی مقدم / کارتون گنجینه ی عظیم معانی است.

مصاحبه با ندا تنهایی مقدم / کارتون گنجینه ی عظیم معانی است.

تبریز تونز به نقل از ایران کارتون :

 

بیوگرافی تان را در 3 خط بنویسید؟

 

متولد 1364 تبریز،آغاز فعالیت از سال 1380 و تدریس از سال 81 در زمینه ی هنرهای تجسمی، مولف کتاب آموزشی کارتون و کاریکاتور با عنوان کارتونیسم و مولف کتابهای کودک و نوجوان ،طراح نقش برجسته برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ،جزو هیئت موسس و هیئت رئیسه انجمن کاریکاتوریستهای تبریزبه مدت 5 سال،رئیس انجمن کارتون سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی

 

اولین کارتون طنز شما چه بود؟

 

اولین کارتونهای طنز من باچهره و سوژه هایی بود که از پدرم می کشیدم

 

کار حرفه ای تان را از چه زمانی شروع کردید؟

 

اواخر سال 80 ،زمانی که وارد هنرستان کوثر شدم ویک سال بعد با طرح تابلو حجم که برای جشنواره خوارزمی کار کردم ،مقدمات و بستر کار حرفه ای برایم ایجاد شد.

 

اولین اثر منتشر شده تان چه بود؟

 

اولین اثرمنتشر شده من در رابطه با اعتیاد بود.

 

اولین جایزه تان چه بود؟

 

اولین جایزه من مربوط به زمان هنرستان در یک جشنواره سراسری هنرهای تجسمی بود ، سکه و لوح تقدیر

 

آخرین جایزه تان چه بود؟

 

آخرین جایزه من مربوط به دو ماه پیش در جشنواره جوانان نخبه استان آذربایجان شرقی تحت عنوان علی اکبر بود که لوح تقدیرو تندیس و سکه بود

 

ایده های تازه را از کجا پیدا می کنید؟

 

مسلما با کنکاش سوژه در ذهن وبررسی جوانب مختلف یک سوژه و موضوع ،دریچه و روزنه هایی در ذهن برای تحلیل سوژه ایجاد می شوند که باعث تولید ایده های جدید می شود.معمولا زاویه دید و نوع نگاه کارتونیست با توجه به اطلاعاتی که در همان زمینه دارد مواد اولیه ای هستند که برای ایجاد معنی در ذهن او شکل دهنده هستند وبا جرات خلاقیت و تحلیل او اثر برای تولد و اجرا آماده و پخته تر می شود ، تحلیل مسائل از تمامی جوانب با مواردی که عرض کردم مثل پنجره های سیاری عمل می کند که از هر جهت باز کنیم منظر و صحنه ی جدیدی را در ذهن ما ایجاد می کند.

 

عقیده تان در باره شباهت های ناگزیر چیست؟

 

بحث شباهت های ناگزیر یک بحث کاملا علمی و تخصصی هست که برای قضاوت آن باید اطلاعات کامل و جمع و مطالعه ی روزانه ی چندین ساله و در عین حال مستمر داشت ،متاسفانه اخیرا برخی با عنوان کردن شباهت های ناگزیر قصد تخریب همکاران خود را دارد،در حالی که واقعا این شباهت ها ناگزیرند و در برخی موارد شباهتهای ناگزیر شباهتهای عمدی هستند که آگاهانه از طرف افراد غیر حرفه ای به کرات تکرار می شوند ،به نظر بنده با تشکیل کمیته ای سراسری و بین المللی در این راستا با اعضایی که دائما در حال مطالعه هستند به عنوان مرجعی به عنوان قضاوت کنندگان عادل و تحلیل کنندگان جشنواره ها و داوری ها منبع خوبی برای آگاهی کارتونیستها و داوری ها و پیش داوری ها خواهند بود.

 

نظرتان در باره سرقت ادبی چیست؟

 

سرقت و دزدی هیچ جایگاه و سر انجامی در هیچ صنفی ندارد، تغییر صورت سرقت هیچ گاه از قباحت و زشتی آن کم نمی کند.

 

به نظر شما بهترین کارتونیست ایرانی چه کسی است؟

 

بهترین کارتونیست ایرانی کسی است که ذات هنر در وجود و شخصیت او رخنه کرده و نه تنها آثار بلکه شخصیت و رفتار او ارزش ماندگاری در تاریخ را داشته باشد ، افرادی که با هنر آنقدر بزرگ شده اند که تکیه گاه قدرتمندی برای نسل جدید گشته اند و مردمی هستند.

 

فکر می کنید بهترین کارتونیست خارجی چه کسی است؟

 

متاسفانه و یا خوشبختانه هرگز نتوانسته ام قضاوتی در این راستا داشته باشم ،صرف نظر از سبک اجرایی برخی کارتونیستها که برایم جذایت دارد نمی توانم سلیقه ی خودم را در نام خاصی محدود کنم ، چرا که همیشه تحلیل یک کارتونیست در رابطه با موضوع های مختلف جزو بهترین ها نبوده ،به عبارتی بصورت مستمر نتوانسته ام بهترینی انتخاب کنم و همیشه سعی میکنم ازاثر و تجربه های هر فرد بهره مند شوم ،چرا که همه منحصر به فردند .

تبریز تونز

 

بهترن کارتونی که دیدید چه بود؟ می توانید آن را برایمان ارسال کنید؟

 

بهترین کارتون اثری هست که برایم خاطره دارد وهنوز نشاط خط هایش مرا به وجد می آورد ،زمانی که تازه کارتون رو شروع کرده بودم برایم خاطره ی روزهایی هست که عطش وار دوست داشتم بصورت حرفه ای تر کارکنم و کارتون رو بیشتر از روزنامه ها می شناختم ،اوایل سال 80 در کاتالوگ دوسالانه اثری کمیک استریپ از آقای مسعود شجاعی طباطبائی دیدم ،هنوز نشاط و هیجان خطوط این اثر در ذهنم تازگی دارد،چون اولین باری که اثر را دیدم ساعتها به خطوط شوخ و شنگول اثرخیره مانده بودم ، اثر دیگر مربوط به اثر کازانفسکی با موضوع اعتیاد بود که به جشنواره فرستاده بود،اولین اثر اصلی بود که از یک هنرمند حرفه ای خارجی ،در انجمن به دست گرفتم و احساس قدرت کردم که مربوط به سال 81 یا 82 هست.چون این دو اثر برایم خاطره ساز بوده و هستند به عنوان بهترین اثر وکارتون یاد میکنم ،اگر بخواهم به کارتونهایی که دوست دارم اشاره کنم.

 

ابزار و تکنیک کاری شما چیست؟

 

بیشتر روی مقوای به رنگ خاکی وآبرنگ و آکریلیک

 

رنگ خاک برایم آرامش بخش هست از چه نرم افزاری استفاده می کنید؟

بیشتر فتوشاپ و برای کارهای سه بعدی از zbrush

 

چه نصیحتی به همکارانتان دارید؟

 

در حدی نیستم که بتونم نصیحتی داشته باشم،فقط موردی که بهش اعتقاد دارم و تلاش میکنم در همون راستا عمل کنم اینه که کاری رو انجام بدیم که بتونیم اثر بخش باشیم وبرنامه ای بریزیم که بتونیم ماندگار باشیم ...

 

فکر می کنید وضعیت کارتون در دنیا چگونه است؟

 

کارتون ،در کل دنیا به خاطر اثر بخشی که دارد جایگاه بلند مرتبه ای را داراست .البته به خاطر حاشیه هایی که می تواند درهمین بستر ایجاد شود وجود یک صنف منحصر به حوزه ی کارتون امری لازم هست تا در همین فضا به حواشی ،حق و حقوق کارتونیستها و آزادی بیان در تمامی حوزه ها با رعایت حد ومرز لازم پرداخته شود.

 

تا کنون کارتونی برایتان دردسر ساز شده است؟

 

من کاریکاتورچهره به ندرت می کشم اما دو بار برایم مسئله ساز شده و کدورت ایجاد کرده ، حدود شش سال پیش در همایشی در قزوین که از طرف کمیسیون بانوان استان آذربایجان شرقی شرکت کرده بودیم ،کشیدن کاریکاتور استاندار قزوین به صورت زنده جزو برنامه ی روصحنه به من واگذار شد و حواشی بعد آن اتفاقات خوبی نبود .خوشبختانه یا بد بختانه برخی از کارتونها یم قبل از مسئله سازی از فیلتر چند لایه رد شده اند.

تبریز تونز

بهترین کارتون شما چه بوده است؟

 

احتمالا هنوز متولد نشده ،تلاش میکنم بهترین کارتونم رو خلق کنم.

 

تا کنون فی البداهه کارتون کشیده اید؟

 

بله ،بارها اتفاق افتاده ،لحظه هایی هست که خطوط مثل دل نوشته هایم بدون اینکه از من فرمان بگیرند جاری می شوند، گاهی هنر بدون منطق زیباترهست .

 

تا کنون داور مسابقه کارتون یا کاریکاتور بوده اید؟

 

بله ، داوری جشنواره ی سراسری کارتون دانشجویان دانشگاه الزهرا، داوری چندین جشنواره ی استانی و هیئت انتخاب جشنواره بین المللـــــی ماهی، آسیبهای اجتماعی، اتحاد ملی و طاغوت در تبریز و... داوری جشنواره بین المللی پدافند غیر عامل و دفاع موشکی و....

 

نظرتان در باره کاریکاتور چیست؟

 

کاریکاتور هنر مردمی هست ،امیدوارم در پس این هنرقصد تمسخر و انتقامی نخوابیده باشد، تنوع خوبی هست برای نمایش چهره هایی که خصوصیات هم در آن اغراق شده اند ،در پس اغراق چهره هم می توان معنی گنجاند .

 

تا کنون با هنرمند دیگری همکاری داشته اید؟

 

بله همیشه هم فکری و تعامل قدرت بخش بوده و هست ،چون تمرکز تجربه ها مسیر را کوتاه می کند.

 

نظرتان در باره سایت ایران کارتون چیست؟

 

سایتی جامع برای کارتونیستهای دنیا ، اولین مرجعی که برای کسب خبر و مطالعه سراغش می روم ، سایتی سرشاراز اطلاعات و انرژی مثبت و بدون حاشیه که مدیون مدیریت آن است، در واقع خانه ی مجازی کارتونیستها یداخلی و خارجی است.

 

اگر بار دیگر متولد شوید چه حرفه ای را انتخاب می کنید؟

 

کاری که اثر بخش و ماندگار باشد و کارتون دقیقا دارای همین ویژگیست.

 

البته قبل آن کاری میکنم که ابتدا آزادی مالی ببخشد تا بتوانم با آرامش کار کنم ،نه شبانه و دزدکی!

 

فکر می کنید مرز میان کارتون و کاریکاتور چیست؟

 

مرز عظیم وجود معانی بزرگترین مرزی هست که می تواند بین کارتون و کاریکاتور باشد.

 

کارتون گنجینه ی عظیم معانی هست که قداست دارد ،چون هدف دارد وقدرت اصلاح دارد

 

آخرین نمایشگاه تان چه زمانی بود؟

 

آخرین نمایشگاه من حضور در نمایشگاه گروهی نقاشی اساتید تبریز برای یزرگداشت پدر نقاشی نوین تبریز استاد سیدرفیع موتمنی طباطبائی بود .

 

فکر می کنید با کشیدن کارتون و کاریکاتور می توان در آمد موجه ای کسب کرد؟

 

بله ، اما عدم وجود صنف جداگانه مرز قیمتها را نا بسامان و سلیقه ای کرده است.

 

توصیف شما از کارتون چیست؟

 

.دنیای عظیم که برای شناختش نیاز هست چندین بار عمر کنیم

 

.آن چیزی که در قالب اندیشه شکل می گیرد ستودنیست ،هر اثر کارتون چه در قالب کارتون های نمایشگاهی چه مطبوعاتی و... در قالب اندیشه شکل میگیرند

 

کارتون ها هم ستودنی هستند و هم حیرت آور، حیرت آور هستن به خاطر اینکه در قاب کوچک شکل گرفته اند اما ازهمین قاب کوچک می شود دنیا را شکافت وانسانها را با هر زبان و ملیتی به تفکر وادار کرد.

 

هنرمند مورد علاقه شما غیر از دنیای کارتون کیست؟

 

مادرم ،پدرم ....هنرمندانی که زندگی را با زیباترین رنگها با جوهر معرفت رسم می کنند.

 

آخرین کتابی که خواندید چه بود؟

 

مروری دوباره بر کتاب دره ها و قله ها اثر اسپنسر جانسون

 

فکر می کنید طنز قابل یادگیری است؟

 

بسته به زندگی آدم ها طنز به نحوی چاشنی وجود شان می شود ،اما شیوه ی طنز پردازی آموزش و علم خاص خود را می طلبد .

 

عقیده شما در باره طنز سیاه چیست؟

 

در پس طنز سیاه حقیقت هایی هست که خود آدم هاسیاه وتلخشان کرده اند،شدت این سیاهی بسته به جراحتی دارد که کارتونیست می بیند و نشان می دهد.طنز مثل دارویی تلخ داخل قرص کپسول عمل می کند.

 

به نظر شما بهترین کارتونیست طنز سیاه چه کسی است؟

 

انتخاب بهترین همیشه سخترین کار دنیاست،چون معیار خاصی را برای ذکرنام یک فرد خاص ندارم.

 

کارتونیستهای زیادی هستند که اثر هر کدام می تواند جزو بهترینها باشد چون قدرت اصلاح و تاثیر گذاری را دارند .

 

آخرین اثر شما چه بوده است؟

 

آخرین اثر من طراحی کاریکاتور چهره ی برخی بازیگران تئاترکمدی بیوه های غمگین سالار جنگ هست که آخر شهریور ماه به نمایش در خواهد آمد .

مصاحبه با ندا تنهایی مقدم / کارتون گنجینه ی عظیم معانی است.

 

بیوگرافی تان را در 3 خط بنویسید؟

 

متولد 1364 تبریز،آغاز فعالیت از سال 1380 و تدریس از سال 81 در زمینه ی هنرهای تجسمی، مولف کتاب آموزشی کارتون و کاریکاتور با عنوان کارتونیسم و مولف کتابهای کودک و نوجوان ،طراح نقش برجسته برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ،جزو هیئت موسس و هیئت رئیسه انجمن کاریکاتوریستهای تبریزبه مدت 5 سال،رئیس انجمن کارتون سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی

 

اولین کارتون طنز شما چه بود؟

 

اولین کارتونهای طنز من باچهره و سوژه هایی بود که از پدرم می کشیدم

 

کار حرفه ای تان را از چه زمانی شروع کردید؟

 

اواخر سال 80 ،زمانی که وارد هنرستان کوثر شدم ویک سال بعد با طرح تابلو حجم که برای جشنواره خوارزمی کار کردم ،مقدمات و بستر کار حرفه ای برایم ایجاد شد.

 

اولین اثر منتشر شده تان چه بود؟

 

اولین اثرمنتشر شده من در رابطه با اعتیاد بود.

 

اولین جایزه تان چه بود؟

 

اولین جایزه من مربوط به زمان هنرستان در یک جشنواره سراسری هنرهای تجسمی بود ، سکه و لوح تقدیر

 

آخرین جایزه تان چه بود؟

 

آخرین جایزه من مربوط به دو ماه پیش در جشنواره جوانان نخبه استان آذربایجان شرقی تحت عنوان علی اکبر بود که لوح تقدیرو تندیس و سکه بود

 

ایده های تازه را از کجا پیدا می کنید؟

 

مسلما با کنکاش سوژه در ذهن وبررسی جوانب مختلف یک سوژه و موضوع ،دریچه و روزنه هایی در ذهن برای تحلیل سوژه ایجاد می شوند که باعث تولید ایده های جدید می شود.معمولا زاویه دید و نوع نگاه کارتونیست با توجه به اطلاعاتی که در همان زمینه دارد مواد اولیه ای هستند که برای ایجاد معنی در ذهن او شکل دهنده هستند وبا جرات خلاقیت و تحلیل او اثر برای تولد و اجرا آماده و پخته تر می شود ، تحلیل مسائل از تمامی جوانب با مواردی که عرض کردم مثل پنجره های سیاری عمل می کند که از هر جهت باز کنیم منظر و صحنه ی جدیدی را در ذهن ما ایجاد می کند.

 

عقیده تان در باره شباهت های ناگزیر چیست؟

 

بحث شباهت های ناگزیر یک بحث کاملا علمی و تخصصی هست که برای قضاوت آن باید اطلاعات کامل و جمع و مطالعه ی روزانه ی چندین ساله و در عین حال مستمر داشت ،متاسفانه اخیرا برخی با عنوان کردن شباهت های ناگزیر قصد تخریب همکاران خود را دارد،در حالی که واقعا این شباهت ها ناگزیرند و در برخی موارد شباهتهای ناگزیر شباهتهای عمدی هستند که آگاهانه از طرف افراد غیر حرفه ای به کرات تکرار می شوند ،به نظر بنده با تشکیل کمیته ای سراسری و بین المللی در این راستا با اعضایی که دائما در حال مطالعه هستند به عنوان مرجعی به عنوان قضاوت کنندگان عادل و تحلیل کنندگان جشنواره ها و داوری ها منبع خوبی برای آگاهی کارتونیستها و داوری ها و پیش داوری ها خواهند بود.

 

نظرتان در باره سرقت ادبی چیست؟

 

سرقت و دزدی هیچ جایگاه و سر انجامی در هیچ صنفی ندارد، تغییر صورت سرقت هیچ گاه از قباحت و زشتی آن کم نمی کند.

 

به نظر شما بهترین کارتونیست ایرانی چه کسی است؟

 

بهترین کارتونیست ایرانی کسی است که ذات هنر در وجود و شخصیت او رخنه کرده و نه تنها آثار بلکه شخصیت و رفتار او ارزش ماندگاری در تاریخ را داشته باشد ، افرادی که با هنر آنقدر بزرگ شده اند که تکیه گاه قدرتمندی برای نسل جدید گشته اند و مردمی هستند.

 

فکر می کنید بهترین کارتونیست خارجی چه کسی است؟

 

متاسفانه و یا خوشبختانه هرگز نتوانسته ام قضاوتی در این راستا داشته باشم ،صرف نظر از سبک اجرایی برخی کارتونیستها که برایم جذایت دارد نمی توانم سلیقه ی خودم را در نام خاصی محدود کنم ، چرا که همیشه تحلیل یک کارتونیست در رابطه با موضوع های مختلف جزو بهترین ها نبوده ،به عبارتی بصورت مستمر نتوانسته ام بهترینی انتخاب کنم و همیشه سعی میکنم ازاثر و تجربه های هر فرد بهره مند شوم ،چرا که همه منحصر به فردند .

 

بهترن کارتونی که دیدید چه بود؟ می توانید آن را برایمان ارسال کنید؟

 

بهترین کارتون اثری هست که برایم خاطره دارد وهنوز نشاط خط هایش مرا به وجد می آورد ،زمانی که تازه کارتون رو شروع کرده بودم برایم خاطره ی روزهایی هست که عطش وار دوست داشتم بصورت حرفه ای تر کارکنم و کارتون رو بیشتر از روزنامه ها می شناختم ،اوایل سال 80 در کاتالوگ دوسالانه اثری کمیک استریپ از آقای مسعود شجاعی طباطبائی دیدم ،هنوز نشاط و هیجان خطوط این اثر در ذهنم تازگی دارد،چون اولین باری که اثر را دیدم ساعتها به خطوط شوخ و شنگول اثرخیره مانده بودم ، اثر دیگر مربوط به اثر کازانفسکی با موضوع اعتیاد بود که به جشنواره فرستاده بود،اولین اثر اصلی بود که از یک هنرمند حرفه ای خارجی ،در انجمن به دست گرفتم و احساس قدرت کردم که مربوط به سال 81 یا 82 هست.چون این دو اثر برایم خاطره ساز بوده و هستند به عنوان بهترین اثر وکارتون یاد میکنم ،اگر بخواهم به کارتونهایی که دوست دارم اشاره کنم.

تبریز تونز

ابزار و تکنیک کاری شما چیست؟

 

بیشتر روی مقوای به رنگ خاکی وآبرنگ و آکریلیک

 

رنگ خاک برایم آرامش بخش هست از چه نرم افزاری استفاده می کنید؟

بیشتر فتوشاپ و برای کارهای سه بعدی از zbrush

 

چه نصیحتی به همکارانتان دارید؟

 

در حدی نیستم که بتونم نصیحتی داشته باشم،فقط موردی که بهش اعتقاد دارم و تلاش میکنم در همون راستا عمل کنم اینه که کاری رو انجام بدیم که بتونیم اثر بخش باشیم وبرنامه ای بریزیم که بتونیم ماندگار باشیم ...

 

فکر می کنید وضعیت کارتون در دنیا چگونه است؟

 

کارتون ،در کل دنیا به خاطر اثر بخشی که دارد جایگاه بلند مرتبه ای را داراست .البته به خاطر حاشیه هایی که می تواند درهمین بستر ایجاد شود وجود یک صنف منحصر به حوزه ی کارتون امری لازم هست تا در همین فضا به حواشی ،حق و حقوق کارتونیستها و آزادی بیان در تمامی حوزه ها با رعایت حد ومرز لازم پرداخته شود.

 

تا کنون کارتونی برایتان دردسر ساز شده است؟

 

من کاریکاتورچهره به ندرت می کشم اما دو بار برایم مسئله ساز شده و کدورت ایجاد کرده ، حدود شش سال پیش در همایشی در قزوین که از طرف کمیسیون بانوان استان آذربایجان شرقی شرکت کرده بودیم ،کشیدن کاریکاتور استاندار قزوین به صورت زنده جزو برنامه ی روصحنه به من واگذار شد و حواشی بعد آن اتفاقات خوبی نبود .خوشبختانه یا بد بختانه برخی از کارتونها یم قبل از مسئله سازی از فیلتر چند لایه رد شده اند.

 

بهترین کارتون شما چه بوده است؟

 

احتمالا هنوز متولد نشده ،تلاش میکنم بهترین کارتونم رو خلق کنم.

 

تا کنون فی البداهه کارتون کشیده اید؟

 

بله ،بارها اتفاق افتاده ،لحظه هایی هست که خطوط مثل دل نوشته هایم بدون اینکه از من فرمان بگیرند جاری می شوند، گاهی هنر بدون منطق زیباترهست .

 

تا کنون داور مسابقه کارتون یا کاریکاتور بوده اید؟

 

بله ، داوری جشنواره ی سراسری کارتون دانشجویان دانشگاه الزهرا، داوری چندین جشنواره ی استانی و هیئت انتخاب جشنواره بین المللـــــی ماهی، آسیبهای اجتماعی، اتحاد ملی و طاغوت در تبریز و... داوری جشنواره بین المللی پدافند غیر عامل و دفاع موشکی و....

 

نظرتان در باره کاریکاتور چیست؟

 

کاریکاتور هنر مردمی هست ،امیدوارم در پس این هنرقصد تمسخر و انتقامی نخوابیده باشد، تنوع خوبی هست برای نمایش چهره هایی که خصوصیات هم در آن اغراق شده اند ،در پس اغراق چهره هم می توان معنی گنجاند .

 

تا کنون با هنرمند دیگری همکاری داشته اید؟

 

بله همیشه هم فکری و تعامل قدرت بخش بوده و هست ،چون تمرکز تجربه ها مسیر را کوتاه می کند.

 

نظرتان در باره سایت ایران کارتون چیست؟

 

سایتی جامع برای کارتونیستهای دنیا ، اولین مرجعی که برای کسب خبر و مطالعه سراغش می روم ، سایتی سرشاراز اطلاعات و انرژی مثبت و بدون حاشیه که مدیون مدیریت آن است، در واقع خانه ی مجازی کارتونیستها یداخلی و خارجی است.

 

اگر بار دیگر متولد شوید چه حرفه ای را انتخاب می کنید؟

 

کاری که اثر بخش و ماندگار باشد و کارتون دقیقا دارای همین ویژگیست.

 

البته قبل آن کاری میکنم که ابتدا آزادی مالی ببخشد تا بتوانم با آرامش کار کنم ،نه شبانه و دزدکی!

 

فکر می کنید مرز میان کارتون و کاریکاتور چیست؟

 

مرز عظیم وجود معانی بزرگترین مرزی هست که می تواند بین کارتون و کاریکاتور باشد.

 

کارتون گنجینه ی عظیم معانی هست که قداست دارد ،چون هدف دارد وقدرت اصلاح دارد

 

آخرین نمایشگاه تان چه زمانی بود؟

 

آخرین نمایشگاه من حضور در نمایشگاه گروهی نقاشی اساتید تبریز برای یزرگداشت پدر نقاشی نوین تبریز استاد سیدرفیع موتمنی طباطبائی بود .

 

فکر می کنید با کشیدن کارتون و کاریکاتور می توان در آمد موجه ای کسب کرد؟

 

بله ، اما عدم وجود صنف جداگانه مرز قیمتها را نا بسامان و سلیقه ای کرده است.

 

توصیف شما از کارتون چیست؟

 

.دنیای عظیم که برای شناختش نیاز هست چندین بار عمر کنیم

 

.آن چیزی که در قالب اندیشه شکل می گیرد ستودنیست ،هر اثر کارتون چه در قالب کارتون های نمایشگاهی چه مطبوعاتی و... در قالب اندیشه شکل میگیرند

 

کارتون ها هم ستودنی هستند و هم حیرت آور، حیرت آور هستن به خاطر اینکه در قاب کوچک شکل گرفته اند اما ازهمین قاب کوچک می شود دنیا را شکافت وانسانها را با هر زبان و ملیتی به تفکر وادار کرد.

 

هنرمند مورد علاقه شما غیر از دنیای کارتون کیست؟

 

مادرم ،پدرم ....هنرمندانی که زندگی را با زیباترین رنگها با جوهر معرفت رسم می کنند.

 

آخرین کتابی که خواندید چه بود؟

 

مروری دوباره بر کتاب دره ها و قله ها اثر اسپنسر جانسون

 

فکر می کنید طنز قابل یادگیری است؟

 

بسته به زندگی آدم ها طنز به نحوی چاشنی وجود شان می شود ،اما شیوه ی طنز پردازی آموزش و علم خاص خود را می طلبد .

 

عقیده شما در باره طنز سیاه چیست؟

 

در پس طنز سیاه حقیقت هایی هست که خود آدم هاسیاه وتلخشان کرده اند،شدت این سیاهی بسته به جراحتی دارد که کارتونیست می بیند و نشان می دهد.طنز مثل دارویی تلخ داخل قرص کپسول عمل می کند.

 

به نظر شما بهترین کارتونیست طنز سیاه چه کسی است؟

 

انتخاب بهترین همیشه سخترین کار دنیاست،چون معیار خاصی را برای ذکرنام یک فرد خاص ندارم.

 

کارتونیستهای زیادی هستند که اثر هر کدام می تواند جزو بهترینها باشد چون قدرت اصلاح و تاثیر گذاری را دارند .

 

آخرین اثر شما چه بوده است؟

 

آخرین اثر من طراحی کاریکاتور چهره ی برخی بازیگران تئاترکمدی بیوه های غمگین سالار جنگ هست که آخر شهریور ماه به نمایش در خواهد آمد .

 

 

 

تبریز تونز

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام:   کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:  
ایمیل:  
نظر شما:  
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط