نظرسنجی
≡ آیا به نظر شما کارتونیست ها در قبال جامعه وظیفه خود را انجام داده اند ؟



روز جهانی کارتونیست ها
ساز و کار و فاکتورهای لازم برای یک انتخاب صحیح و سالم
کد مطلب: 1003191 تعداد بازدید: 978 تاریخ انتشار: 1397/02/01 00:32
چاپ خبر
ارسال
ساز و کار و فاکتورهای لازم برای یک انتخاب صحیح و سالم

تبریز تونز

ساز و کار و فاکتورهای لازم برای یک انتخاب صحیح و سالم

چندی پیش یکی از سایت های کاریکاتور کشور ، به رسم هر ساله به مناسبت روز جهانی کاریکاتور ، اقدام به انتشار اسامی بهترین کارتونیست ها و کاریکاتوریست های سال ایران نمود . آنچه مشخص است انتخاب بهترین هنرمندان می تواند به بالندگی و ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بیانجامد ، اما آیا می توان به هر انتخابی بدون رعایت فاکتورهای لازم اعتنا و اعتماد نمود ؟

جدا از اسامی وارده در لیست ، مدیر سایت اشاره ایی به انتخاب این افراد از سوی اساتید کارتون و کاریکاتور می نماید ، بدون آنکه اشاره ایی به نام این افراد نماید. در حالیکه مخفی کردن اسامی داوران در هر رقابتی انتخاب افراد را هم کاملا زیر سوال می برد . بطور منطقی هم قابل پذیرش نخواهد بود شما با نتایجی روبرو شوید که در آن نتایج ،هویت و سطح سواد و دانش و اعتبار افراد انتخاب کننده در هاله ایی از ابهام باشد. نکته دوم این انتخاب بر می گردد به این نکته که گاها مشاهده شده است که در جشنواره هایی آثاری برگزیده می شوند که مشابه آن آثار نیز قبلا کار شده است و یا حتی جوایزی کسب نمود ه اند و از چشم داوران پنهان مانده است یا جشنواره ها در سطح نازل برگزار شده اند و یا اینکه واقعا کیفیت آثار در سطح بالایی نبوده است و آثاری انتخاب شده اند. عدم توجه به این موارد و فقط تاکید بر کمیت و تعداد جوایز خود به خود ، انتخاب بهترین ها رو هم زیر سوال می برد. به حتم مشاهده کاتالوگ جشنواره و یا اساسا تعهد جشنواره در قبال شرکت کنندگان و حتی داوران آن رقابت بایستی کاملا موشکافانه توسط افرادیکه قصد انتخاب بهترین ها را دارند نمره دهی شوند و صرفا یک انتخاب بدون ذکر مواردی که براساس آن ها افراد امتیاز دهی شده اند کاملا جنبه شخصی و سلیقه ایی بخود می گیرد و در حق خیلی از افراد مستحق دیگر ممکن است اجحاف شود . اساسا شفاف سازی وظیفه یک نهاد ،سازمان یا حتی یک سایت در انتخاب بهترین هاست که این اصول در این انتخاب ها کاملا در پرده ابهام قرار دارد.از آنجا که ما قصد زیر سوال بردن هیچ فردی از افراد نداریم و کلا مساله موجود ، ابهامات این انتخاب ها و ساز و کار آن هاست این نکته حائز اهمیت می باشد که بعنوان مثال در انتخاب فردی به نام « فوزی مورسی» بعنوان بهترین کاریکاتوریست دنیا در سال ۹۶ ، چطور و به کدام دلیل با فرض انتخاب این افراد از سوی اساتید برجسته ایران ! متوجه این امر نشده اند که اساسا فوزی مورسی حتی موفق به کسب یک جایزه معتبر جهانی نشده است که هیچ ! آثار او در پایینترین رده کلاس جهانی کارتون هم قرار ندارد. برای اطلاع  بیشتر می توانید به صفحه فیسبوک ایشان سری زده و آثارشان را مشاهده فرمایید. جناب مورسی در اصل دبیر اجرایی بزرگترین جشنواره مصر می باشد که با شناختی که یک کارتونیست متوسط هم دارد به هیچ وجه ایشان را در مقام یک کارتونیست هم نمی شناسد! چه برسد به کسب چنین عنوانی از سوی اساتید برجسته کارتون ایران !

آنچه در پایان لازم هست ذکر گردد این مطلب مهم است که اساسا چنین انتخابهایی اگر به نفع آثار ضعیف و کارتونیستهای نوپا و کم تجربه باشد که کیفیت آثارشان در چنین سطحی نیست و یا با فاکتورها و عواملی که ذکر گردید سازگاری ندارد ، جز ایجاد غرور و جایگاه کاذب و رهرو ساختن کارتون و کاریکاتور کشور به سراشیبی هیچ فایده ایی نخواهد داشت و متاسفانه بدلیل کم آگاهی جامعه ایران از چنین مواردی گاها این انتخابات از سوی مردم نامطلع هم زبان به زبان می چرخد و آنجاست که یک انتخاب نا سالم در نزد افکار ناآگاه مشروعیت دروغین و فریب گونه میابد، اگر چه گروه کارتونیکا نیز بطور مشابه و قبلتر ! نظر سنجی از دوستان کارتونیست و کاریکاتوریست بعمل آورد اما کاملا این انتخابات تحت نظارت و شفافیت کامل برگزار شد اگرچه خود را مبرا از  اشتباه نمی داند اما آنچه در این انتخابات رعایت شد دادن حق رای به تمامی اعضا بود که در آینده سعی بر بهتر نمودن و ارزیابی صحیح تر آن نیز خواهد داشت. امید که در این انتخابی که صورت گرفت بتوان از سوی یک مرجع رسمی ، پذیرفته شده و کاملا با اعمال شفافیت لازم بر امور ، افراد را با صلاحیت هر چه تمام تر انتخاب نمود تا خدای نکرده حقی از کسی ضایع نگردد و به بزرگنمایی توخالی عده ایی دگر نیانجامد.

« جمعی از هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست کارتونیکا»

انتشار یافته: 0 | بررسی نشده: 0 | غیرقابل انتشار: 0
نظری برای خبر فوق ارسال/منتشر نشده است.
پس از ارسال، نظر شما در صورت تائید مدیر سایت بلافاصله منتشر خواهد گردید اما ایمیلتان همیشه مخفی باقی خواهد ماند.

نام: کد عدم هرزه نگاری
» کد تائید:
ایمیل:
نظر شما:
تبلیغات
آخرین مطالب
لینک های مرتبط